onsdag 8 augusti 2012

Onsdagstema

Bara av en händelse så fick jag se att veckans tema är skorstenar, så då kikade jag lite bland mina Norrköpingsbilder...
Först "Värmekyrkan", eller Malcolms Ångcentral (Holmens gamla ångpannecentral som gav ånga till papperstillverkning)

Det är egentligen fyra skorstenar  - lagom till 1:a Advent förvandlas de till...
Norrköpings finaste adventsljusstake 
Skorstenen som speglar sig under bron  är konstverket "Den femte skorstenen" av Jan Svenungsson



 Bredvid "Strykjärnet" ligger Stadsmuseet,,,

... och vid den höga skorstenen ligger deras entré 
Grytsområdet, här fanns också textilfabriker...

en gammal skorsten står kvar...


14 kommentarer:

  1. Fina bilder från Norrköping.

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig lite från Norrköping :)
    Vackert!
    Så fina skorstenar du visar.
    Ha det så bra vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. För vilken gång i ordningen vet jag inte:

    Norrköpings Industrilandskap är bland det finaste vi har bevarat i Svedala!


    Kram

    SvaraRadera
  4. Et vakkert utvalg av skorstener.
    Ha en god natt
    Mormor

    SvaraRadera
  5. Ojojoj, så många inlägg jag missat! Vi var också och tittade runt lite i Norrköping efter att ha tillbringat en eftermiddag på Billbäcks.
    Fina bilder du bjussar på.
    Ha en fortsatt bra sommar och hoppas att regnandet slutar NU!!!!
    Kram lotta

    SvaraRadera
  6. :) Min skorstensbild är också från Norrköping :)
    Fin stad!

    SvaraRadera
  7. Ohhh jag vill dit igen.
    Det är så mysigt där.Det var nästan lite romantiskt mitt uppe i ett industriområde.
    Jättefina bilder.
    Jag känner igen alla byggnaderna.Lasse berättade ju vad det hade varit i dem förr och nu.
    De där fyra skorstenarna på bild ett hade de ju som adventstake berättade han.Kul idé.Jag hoppas att jag fattade rätt.
    Snyggt jobbat till temat.
    Kramizzzz

    SvaraRadera
  8. Nu blev jag sugen på att besöka staden igen. :-)
    Så fina miljöer där runt Motala ström, trevliga museum. Snygga bilder! Hela familjen hade trevligt när vi besökte staden för en del år sedan.
    Så vackra bilder på olika skorstenar. Alla höga och fina, även den konstnärliga skorstenen i vattnet.
    Kul med den där adventsljusstaken, fyndigt.
    Strykjärnet som speglar sig i vattnet är en vacker bild.

    SvaraRadera
  9. Fina bilder från Norrköping. Jag hade inte kunna vara med i denna utmaning, har inte en enda skorsten på bild:):) när jag är i Norrköping umanar jag alltid mig själv att fotografera deras stora cyklar i farten:)
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Du lyckas göra en fantastisk reklam för Norrköping. Fantastiskt. Kram 3 M

    SvaraRadera
  11. Här finns det verkligen mycket gammal arbetarhistoria, kul att få se. Trots att jag är i närheten av Norrköping så många gånger per år har det fortfarande inte blivit ett besök.

    SvaraRadera
  12. Det var ett bra tag sedan jag var i Norrköping - kanske får det bli en tur dit så småningom.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)