söndag 12 augusti 2012

Igår var det...

... en helt vanlig lördag...
... vaknade tidigt (ja, som vanligt alltså) och efter ett par muggar kaffe, så tog jag en liten promenad i det fina vädret. Bara +8 och lite lätt dimma...

... klockan är 05.51
och solen har just orkat upp över skogskanten
En spindel har gjort ett gott arbete under natten...
Vänder mig om och tittar mot våra allra närmaste grannar... solen stiger snabbt och snart är dimman borta...
Granmyra gård... så fint där i morgonsolen...

Tar vägen genom skogen och konstaterar att det är väldigt tomt på svamp... får nog vänta en vecka till :)
Till min glädje ser jag i alla fall den här kremlan (ger mig inte på någon artbestämning) - en röd med måttligt skarp smak, står i kanten av kärret...

Och på en stubbe alldeles i närheten fanns den här gruppen med prickmusseroner...

ingen matsvamp, men fina ändå :)

När man inte hittar svamp, så får man se sig om efter annat... som sporkapslar...


Tar vägen över gården för att ta med morgontidningen hem...
en av tupparna är redan ute med sin lilla flock... och tar täten...
... och går framför mig upp till brevlådan
Hemma igen...
 klockan har hunnit bli 7...

Möter en snigel som ser ut att fundera på hur han ska ta sig ner...
oj... här är det visst lite högt...
 ... och på solrosens stjälk sitter en grön bärfisnymf 
vad glor du på?
Önskar er en  bra söndag och avslutar med min mest kära ros, som kommer att blomma tills frosten blir för hård...

Ha det gott!



22 kommentarer:

  1. Oj vilken upplevelse att få följa med på din morgonrunda!
    Verkligen vackra bilder.
    Morgonpromenader är nog de bästa promenaderna kan jag tycka, allt känns så nyvaket och fräscht på nåt sätt. Vilka söta hönor och insekter. Fast sniglar är jag trött på ;)
    Ha en fin dag
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. O, ett så fint inlägg! Jag känner verkligen den där daggfriska morgonstämningen i dina bilder och påminns om varför jag egentligen skulle vilja bo på landet :oD

    Samtidigt är det något med ljuset i dina foton som gör att man anar att hösten närmar sig. September är här fortare än vi tror ...

    Ha en lika fin söndag som du verkar ha haft lördag!

    SvaraRadera
  3. Spindel nätet var något häftigt!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Men va vackert....!! Å va sjutton gör du uppe före tuppen?? Eller ja...du mötte ju honom med sin lilla trupp...Otroliga bilder, och med vemod konstaterar jag...de andas väldigt mycket höst...måtte det bli en lång och vacker sådan!!
    Ha en bra söndag själv vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Så njutbara bilder du bjuder på från din morgonpromenad!! Andas höst - men så vackrert det kan vara bara man som du tar sig tid att fånga ljuset och stämningarna!

    SvaraRadera
  6. Visst är det vackert när solen går upp och belyser allt som är insvept av morgondimman. Nog känns det att morgonluften blivit kyligare, men än kan vi få njuta av fina augustidagar och dina fina bilder. Tack för morgonpromenaden.

    SvaraRadera
  7. Underbart att promera så där tidigt. Alla andra sover och man kan bara njuta av tystheten o så se djur o andra vakna till ny dag. Mycket fina bilder!!!

    Kramiz o go söndag

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra bilder! Härligt att vardagliga saker kan vara så vackra. Det gäller bara att se allt fint som vi har omkring oss.

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig morgonpromenad. Det är nästan så jag funderar på att stiga upp tidigt ....nån gång...ifall resultatet blir så fina foton. Men du tar ju fina foton vilken tid på dygnet som helst. Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för den fina stämningen du bjudit på. Som flera har skrivit - man känner hur luften känns genom att bara se på dina bilder. Och du har hela tiden ögonen med dig och ser de små djuren och växterna. Fortsatt ha en lika bra söndag.

    SvaraRadera
  11. jätte fina bilder! Spindelnätet va jätte vackert, & så fin dimma där. Söta svampar. Jätte fin blogg du har! <3 :)
    kram ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. vilka fina bilder
    Hösten har i alla fall den fördelen att den är färgrik

    SvaraRadera
  13. Åter tittat på bilderna. Spindelnätet så fint och helt. De brukar vara litet trasig.
    Håller med dig om att det är vansinne att spola med dricksvatten. Vi har en Separett, vilket innebär att det våta o fasta separeras. Ingen spolning alltså. Fint o bekvämt ändå. Utom den gången man ska byta påse i. Men det kan man delegera.

    SvaraRadera
  14. Vi diskuterade just detta i Aneby Fotoklubb att vara morgonpigg (som Anki i Östergötland) och vara ute och fota. Då var det en av våra äldre medlemmar som sa, "Klockan fem på morgonen skall man sova. Jag fotar bara stuprännor och det kan man göra på dagen". Du är både morgonpigg och duktig Anki.

    SvaraRadera
  15. Hej jag måste säga att jag tittat noga på dina foto och vissa av dom är bara så professionella taget

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig morgonpromenad, ljuvliga bilder !

    SvaraRadera
  17. Tur stt enkel orkar vara uppe med tuppen och dessutom tar oss andra med på en sagolikt vacker promenad. Man känner nästan hur tyst det är och den där kalla råa luften som är så vacker när morgontimmar lättar. Dessutom är det roligt med någon som ser alla de vackra detaljerna i vår natur och lyckas fånga det perfekt och delar med sig till alla oss andra, som ligger och snusar ännu längre än när du kom hem igen. Var ovanligt trött i morse så det blev sovmorgon. Hade så att säga annat för ögonen. Bra fångat! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  18. Hej Anki...Bor du också på en gård.
    Sååå himla mysigt det ser ut med hönorna och tuppen som tar sin morgonpromenad.
    Dina bilder är en riktig sagobok man kan läsa dem utan text.
    Sen verkar du vara en baddare på svamp.Det är jag lite svis för.
    Jag kan inget bara karlJohan, trattisar, vanlig gul kantarell och så flugisar förstås.
    Jag fotar bara hahaha!
    Ha det toppen där borta.
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  19. åå vilket mysigt inlägg anki<3 då man bara ler och njuter när man sitter här. vad vacker omgivning du bor i<3 var det ditt hus där träkärran står utanför, jättesött hus. såg mycket mysigt ut.

    hihi å så lilla "fjädergänget" med tuppen i täten som är ute på morgonpromenad:-)

    vi som tar oss upp i tidig morgonstund får verkligen njuta av naturens skönhet då den nästan är som vackrast<3

    kramar ända bort till dig:)

    SvaraRadera
  20. En härlig morgonrunda. Med din blick blir även bärfisen trevlig.
    Jag fortsätter läsa på dina tidigare inlägg, så jag kommer ifatt och får reda på vad som hänt, när vi varit på rundtur.
    Kramar

    SvaraRadera
  21. En underbar promenad med fantastiska bilder!!!!

    SvaraRadera
  22. Härligt dis på din fina morgonpromenad, du är morgonpigg får jag säga.
    Ha en fin helg/kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)