onsdag 8 augusti 2012

Mot okänt mål...

... ja, ni som hängt med ett tag kommer kanske ihåg att Lasse har en barndomsvän, Totte... de har känt varann sen de var så små att de inte visste skillnaden på pojkar och flickor (enl. Lasse  :)) - dvs sen de var riktigt små :)
Under ett antal år har de träffats en gång per månad för en utflykt med lunch. Totte har ingen bil, så det är Lasse som kör... men idén är att de bestämmer var sin gång vart de ska, men säger inte vad slutmålet är, utan det blir en "Resa i det blå" :)  Den som ska bestämma vart resan ska gå, har kollat upp några lunchställen och ställer helt enkelt frågan - VAD ska vi äta? Och så har han några förslag... kött eller fisk... och efter vad svaret blir, så lotsar han (om det är Tottes tur) Lasse till målet... och om det är Lasse som bestämmer, ja, då åker han helt enkelt dit, men inte alltid närmaste vägen :) Nu när jag är  ledig, så får jag också hänga med, vilket jag verkligen uppskattar :)
Igår var det dags för en sådan här utflykt - och det var ett långt uppehåll från förra gången, pga Lasses operation och en del annat...
Först åkte vi runt på småvägarna ute på Vikbolandet... passerade Östra Husby och stannade vid bryggan i Arkösund...

Kände mig ganska säker på att det skulle bli restaurangen där... men då säger Totte - Näe, det blev fel det var inte hit vi skulle... så vi får åka tillbaka...
Så småningom kom vi fram till slutmålet...
Ett fantastiskt ställe, byggt på 1500-talet
Det är en bit att gå från parkeringen,  men titta här... vilken service!
Lasse hämtas med en liten bil, typ golfbil :)
Norra flygeln...
... här finns restaurangen
Fönsterbord :)
 Mitt val...
... strömming med potatismos, skirat dillsmör och lingon...
och jag kan lova att det var gott!
Här finns resurser :)
Efter den goda maten tog vi oss en titt på slottet...
Vackra dörrar och vacker kvinna
 Många eldstäder...
pampig öppen spis...
... och kakelugnar

Sen tog Totte och jag en liten titt utanför också och gick ner på baksidan...

... för att ta en titt på kapellet...
populärt bland giftassugna  :)
Gästhamnen...

 Här ser man att slottet är byggt på berget...

Fin utsikt över Bråviken...

... och en fin spegling i fönstret...

... som finns på baksidan av det här lilla huset...

Det syntes en del mörka, hotande moln på himlen, men inget regn...
... förrän när vi  var på hemväg och närmade oss Skärblacka...
... och oj vad det regnade...
Summa summarum... det blev... förstås, en helt underbar dag :)
Tack Totte!

I natt vaknade jag av åska och regn... och när jag tittade i regnmätaren i morse, så hade det kommit 34 mm...
Härligt - bra för svampen - och det fortsätter regna... underbart! Knappt tre veckor till årets begivenhet - hembygdsdagen i Vånga, med den årliga svamputställningen... det kan bli perfekt :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag och ett så fantastiskt ställe ni besökte med underbart god mat, strömming gillar jag med.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder,och vilket vackert slott!Strömming och mos är så himla gott.Vad härligt om ni får lite regn nu,så dom små rackarna kan titta fram*L*.Ha en underbar Onsdag.kram

    SvaraRadera
  3. Det vattnas i munnen när jag ser måltiden på bild!

    Förr var jag ofta vid Mauritzberg på vintrarna och fiskade Strömming!

    Vi hade diskussioner i går kväll om vi skall åka mot väster eller öster, nu lutar det åt norr!
    Så kan de bli när man tar en dag i taget!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för visningen av ett jättevackert slott!
    Sånt är trevligt att besöka.
    Det blir slottsvandring för oss också idag!
    Ha en fin dag
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Hallå där.
    Den där strömmingen skall jag visa gubben för han älskar det.
    Inte jag hahaha!!!!!
    Ja nu har vi varit hos goa Maria och Håkan och haft en riktig höjdardag.
    Huj så fint ni bor där borta.Vi måste bara ta en tur igen för det finns massor av fint att fota.
    Himmel så många kanonbilder du visar idag Bra med tips.
    Det tackar man för.
    Ha det toppen Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag och vilket vackert slott, stekt strömming eller stek sill som vi skåningar säger så super gott !

    SvaraRadera
  7. Vilket charmigt och fint litet slott! Finns så många fina slott och herrgårdar i det här landet som man inte känner till!

    SvaraRadera
  8. Åter ett tips som vi lägger in i "komihågboken". Det här slottet kände vi inte till, hoppas kunna besöka det någon gång. Ock som vanligt "talande" bilder.

    SvaraRadera
  9. Vilken jättetrevlig idé att låta någon annan bestämma resmålet. Ni hamnade ju verkligen på en härlig plats. Maten ser helt perfekt ut. Kram

    SvaraRadera
  10. Så fina bilder från detta vackra slott!
    Låter som en så behaglig tillvaro ni för, Anki!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Det såg fantastiskt trevligt ut utom de två sista bilderna. Men verkligheten är ju sådan. Det vattnades "även" i munnen på Matts Torebring när jag såg den nystekta strömmingen, potatismoset och de röda lingonen...

    SvaraRadera
  12. Återigen ett slott som vi inte känner till, det möte vi lägga in att göra boken. Det såg ju verkligen härligt ut. För att inte tala om trömmingen. Den vill vi bara smaka på. Vilken fantastisk "resa mot okänt mål" resa. Varför har ingen av våra vänner hittat på något så trevligt. Gulligt av killarna att ta med dig också. Det är skillnad på folk och folk. Men du kan ju verkligen skildra det så fint. Kram 3 M

    SvaraRadera
  13. Vilket slott och vilka tjusiga kakelugnar. Vilken rolig ide att göra en hemlig utflykt kanske något att ta efter. Vilken tur att du fick följa med och vilken tur att jag fick titta på för där har jag aldrig varit.

    SvaraRadera
  14. hej på dig:-)
    det var ju lite skojjig ide det där tycker jag, sånt gillar jag.
    och något mer jag verkligen gillar så är det slott och platser som bär på en lång historia..det är mycket spännande tycker jag, vi ska själva här åka till ett slott imorgon som heter läckö slott och ligger lite utanför lidköping.
    jag förstår att ni hade det gott och njöt:-)
    varm kram

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig utflykt du bjuder på!
    Det är ett bra tag sen jag var på Mauritsberg. När det var behandlingshem där, var jag några gånger med anställda, som behövde rehabiliteras. Sen har vi varit på konsert där, men det är säkert sex eller sju år sen. Helt klart dags att göra ett nytt besök!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)