torsdag 23 augusti 2012

Hur ska det gå?

Ja, det undrar jag... med söndagens svamputställning alltså...
Gick en timslång promenad i min allra bästa svampskog här hemma... och hjälp det finns ingen svamp!
Jodå... några hittade jag - kantareller förstås, ganska torra, men nya är på gång :)
Sammanlagt såg jag inte mer än ynka sex arter... inte mycket att ha utställning för...

Fjällig taggsvamp - unga ex. är ätliga medan äldre är beska i smaken... jag tycker inte den är god, men smaken är ju som baken :)
Mjölskivling - en alldeles utmärkt matsvamp,  men absolut ingen nybörjarsvamp, då det finns en del giftiga förväxlingssvampar!
Pepparsopp - inte giftig, men ändå ingen matsvamp med sin peppriga smak (en del använder den just som det... peppar alltså...)
Lite deppig av resultatet på svampfronten så gick jag en runda i trädgården istället...
En rosbuske visade sig vara en omtyckt restaurang för den här lille gynnaren och hans syskon :)
... larven av en växtstekel (vet inte vilken) - en med svart huvud...
... och en med gult...  (hmm...här hamnade visst fokus lite fel...)
De hade god aptit och de var många, många och jag är glad att det var en buske som ändå ska bort eftersom den aldrig blommar som var drabbad och inte den här :)
Ghislane de Feligonde, som fortfarande blommar :)
 Blommar gör även läkesilveraxet, som sträcker sig mot skyn...
 ... vackra, men fy vad de stinker!
Rudbeckian ger en föraning om att hösten närmar sig...

... liksom kärleksörten - här med en gammal bekanting...
... den gulröda blombocken
Röllekan blommar fortfarande...


medan andra har satt frön...
Doftschersminens frökapslar...
... riddarsporrens...
... och aklejans...

En som inte bryr sig alls... inte om svamputställningen... inte om att sommaren går mot sitt slut, det är den här livsnjutaren, vår allra bästa jägare... mössens och råttornas skräck :)
Sixten

Jo... om det nu inte blir någon svamputställning på Hembygdsdagen på söndag, så blir det i alla fall en Fotoutställning!
Restad Fotoklubb ordnar även i år en fotoutställning  - "Med hjärtat i Vånga och lite till..." - och i år är jag också med... känns lite kul :)

Ha det gott!




11 kommentarer:

  1. Aha! Jag ser att du är uppe tidigt och skriver. Här finns svamp, åtminstone så matte blir nöjd, hon käkade smörstekt svamp i går - och jag fick inte ens smaka.
    Hälsa den där Sixten, jag gillar katter, även om de vanligtvis inte gillar mig.

    SvaraRadera
  2. Skulle varit kul att besöka Hembygdsgården på söndag men det går tyvärr inte.
    Måste planera in det ett annat år!
    Lycka till med utställningarna!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Igår regnade det ordentligt här, så jag hoppas det kommer lite mer svamp i september, som jag räknar som svamp-månad. Oh, vad jag blev sugen på en skogspromenad när jag ser dina bilder.

    SvaraRadera
  4. Oj så vackra bilder!
    Vilken underbar Sixten :) hur gosig som helst!! Honom skulle man ha och borra in sig i, kan nästan höra hans spinnande för mitt inre.

    Så trevligt med svamputställning men synd art det fattas svampar till den. Fotoutställningen blir säkert hellyckad, du deltar ju :) och vem som helst kan ju se att du är som klippt och skuren för fotojobb.
    Önskar dig ett stort lycka till i helgen!
    Ha en fin dag också
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Nu blir jag alldeles ifrån mej...jag jobbar ju på söndag, hur planerade du det här...***skrattar***??!! Å andra sidan skulle du kunna komma hit istället och ha svamputställning, skogen fullkomligen kryllar av svamp, men jag törs ju bara plocka de små gula...som jag känner igen!! Å fotoutställningen, där missar jag ju dina underbara bilder också...jag hoppas du har med Sixten´s bilder!!
    Jag kommer över med en hink druvor när tiden är mogen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Vad tråkigt att det är så dåligt med svamp hos dej,annars säjs det att det ska vara gott om dom?Gullig liten larv du fångat:).Fina bilder,speciellt på Sixten,han är för söt.

    SvaraRadera
  7. Hej Anki!
    Här var det mycket fint som vanligt! Gillade de där små larverna, ja färgen alltså! :)
    Har ingen aning om om det finns mycket svamp eller inte här hos oss.

    Tack för dina kommentarer hos mig, Anki!
    Kram Pia
    PS. Lycka till med utställningarna!

    SvaraRadera
  8. En bild ljuger aldrig, hette det för. Detta är inte sanning längre, det vet vi alla. I detta fallet är det nog så att Mästerfotografen Anki, inte är helt sanningsenlig, (förlåt mitt påstående). Jag gick en runda, skriver du Anki. Jag tror snarare att du kröp en runda i trädgården. Hur skulle du annars hitta alla små kryp och blommor som du fångar så inlevelsefullt?

    SvaraRadera
  9. Jag har också sökt efter svamp idag. Det gick ungefär lika daligt. "Bara" kantareller och någon enstaka kremla och sopp.
    Har försökt memorera var de står i fall att du behöver några tills på söndag...
    Vi hörs!
    / maria

    SvaraRadera
  10. Larven var väldigt fin, även om den inte skulle vara där och äta.
    Jag väljer bara kantareller, taggsvamp o soppar. Skulle inte smaka gott om jag blev det minsta osäker. Och säker måste man vara när det gäller svamp.
    Hur gick det på utställningen?

    SvaraRadera
  11. Vilken mysig katt! Så skulle vi alla ta dagen. Fröställningarna är också fina! ser fram emot fotoutställningen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)