onsdag 30 maj 2012

Glans kalkbrott...

... ja det är en trevlig plats som jag gärna besöker :)

 Igår var jag där tillsammans med fotovännen Maria 
( titta på hennes fantastiska foton!)
 - det är hon som ses på stigen...
Maria och jag åkte dit för att titta om tätörten blommade än... 

 och efter att först hittat bara en massa knoppar
... lite större...
så stod de där... små och oansenliga, men så vackra
om man kryper ner på marken och tittat lite närmare :)

Vi fortsatte  till ett annat ställe... bara en bit in på Kungsvägen ("gamlagamla" Bergslagsvägen)... en del av den nya vandringsleden, här ville Maria visa mig tvåblad (en orkidéart som växer här) 

- en ganska storvuxen orkidé med gröna blommor
 (det blev ingen riktigt bra bild - för mycket solsken...)

Jag har aldrig gått den här vägen förr, men nu när jag vet om den så kommer det nog att bli fler gånger :) 
Och nu kan man ju följa vandringsleden... en lagom promenad på 3,3 km

Karta över vandringsleden...
(klicka på bilden så blir den större)
Gå dit pilen pekar!
... lite information...
Utefter leden finns många, många gamla gruvhål... de äldsta från tidigt 1600-tal. 
Här finns också lämningar efter gamla torp

 som det som hette just Glansgruvan...
Här finns gamla fruktträd, en gammal syrenhäck och en fantastisk gammalt ask - tanken svindlar...

 tänk det här trädet planterades kanske då...
för länge, länge sedan...
 
Under trädet - en liten bit åt sidan växer fullt med ormbär


Stigen kantas förstås av en hel del blommor...

... som stinknäva...
midsommarblomster...
och gulfibbla...
... med besökare :)

Tack Maria för en riktigt, riktigt bra f.m. :)
Ja det var allt för idag... återkommer säkert härifrån - om inte förr, så när det blir dags att titta runt efter lite roliga svampar :)

Det här får även bli mitt bidrag till Outdoor Wednesday
Ha det bra alla!



18 kommentarer:

  1. Fina bilder från trakten där sonen huserar på sommarhalvåret!

    Vi brukade åka " moppe " på stigarna där!
    Det är preskiberat för länge sedan!

    Ha de bra!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fin stig du vandrade på där vid Glans Kalkbrott, ligger de i dina hemtrakter tros? får mig att tänka på en klaklinbana jag såg uppåt i somras när vi körde hem från Norge, tror de var vid Örebro någonstans (mitt lilla minne) fotade den varjefall. *ler*.
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Härlig promenad. Där har jag inte gått sen slutet av 50-talet. När vi skaffade bil 1956, ville morfar göra en tur till Veteklint och Glans kalkbruk. Har några svartvita små fotografier från den turen. Tror inte att jag har varit där senare, men vi ska absolut göra en tur dit. Tack för tipset och för de fina bilderna. Lär mig något nytt varje gång jag tittar in hos dig. Hoppas bara att teflonminnet inte gör sig gällande. Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig vandring ni gjorde..
    Ofta är det de vilda blommorna som är allra vackrast..

    Maidi

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jätte fina bilder. Nu har jag också köpt en kamera så nu är det bara att träna. Ska börja på valparna.
    Hälsningar Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingela! Du har mail från mig :)

      Radera
  6. Stinknäva...nu fick jag lära mej något nytt, igen...!! Å varför heter den så...?? Har den på ett ställe i trädgården, och först ryckte jag bort den, men nu får den faktiskt vara kvar, tycker den är riktigt fin...men av namnet att döma kanske jag borde tänka om!!
    Så mycket vackert ni hittade på er vandring, grön orkidée bl.a., har aldrig varken sett eller hört om förr.
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Oj så mycket du hann och fann.
    Ja nog är det fint i Restad, eller hur?

    SvaraRadera
  8. Så mycket härliga bilder och trevlig blogg !

    SvaraRadera
  9. Tätört? Det var en konstig én, den har jag aldrig sett förut. Men stinknävan den jagar jag ständigt i min trädgård. Luktar som den låter ;-)

    SvaraRadera
  10. Meen så mysig vandring ni haft och så mycke fint det finns på nära håll:)
    Får nog ta en vandring nån dag:)
    Ska kolla lite på kartan ;)

    Ha det bäst
    Kraam

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig promenad. Tur man har kameran med så man sen kan sitta och titta på bilderna och minnas allt fint. Ni hittade ju verkligen mycket som var värt att fotografera. Kram

    SvaraRadera
  12. Bra att du skriver det där om ordverifieringen. Men jag vet inte hur man får bort det - vet du?
    Jag har också varit irriterad i andra bloggar, men för ett par dagar sedan fick jag veta, att så var det hos mig också. Det är inget jag har satt dit själv. Egentligen kan jag väldigt litet om dylikt. Och jag fattar inte varför det finns.
    Men jag skulle absolut vilja lära mig mer. T ex har du så vacker bakgrund med äppelblom. Skulle inte ha en aning om hur man får dit en sådan. Och bilder brevid varandra mm. Jag skulle behöva gå kurs. Kan du hjälpa mig med att ta bort ordverifieringen är jag mycket tacksam.

    Förutom det, har jag tittat på dina vackra bilder. Tätörten liknar nästan krukväxten Streptocarpus i blomman.
    Och mycket annat fint att titta på. Jag ska gå litet bakåt o läsa också.

    SvaraRadera
  13. Tack så mycket. Nu har jag gjort som du skrev. Om det fortfarande är kvar, kan du väl påpeka det för mig. Tack än en gång.

    SvaraRadera
  14. Funderar på din tvåbladsbild. Jag gick i en fuktig sänka med en kompis för endast 10 dagar sedan, och där kunde man bara ana blomknoppen nere i bladrosetten. Om det var samma blomma borde den ha kommit längre hos oss i söder. Jag ska fota den nästa gång jag kommer dit, så kan du kanske titta OM det är tvåblad.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  15. Så många annorlunda blommor!! Fint..och fina bilder på dem. Vad trevligt att ha en fotovän och besöka platser med, och fint har ni fotat.!! Det där sista "odjuret" blev jag intresserad av, och ville måla av!!
    Kram Karina

    SvaraRadera
  16. Trevlig förmiddag ni fick och många fina bilder. Jag tycker det är roligt att besöka ställen som har en historia å berätta, fint att promenera runt på.
    Ha en fin fredag/kramen

    SvaraRadera
  17. Hej! Spännande bilder som berättar mycket. Ha en fin dag !

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)