onsdag 23 maj 2012

Mellan hägg och syren...

... ja , det är det nu ... och det blev ingen semester för skomakar´n i år heller :)
Häggen blommade som bäst för en vecka sen och nu är syrenerna fullt utslagna.


Silverbusken lyser verkligen som silver så här i morgonljuset...

och parkolvonet lyser också med sina stora vita blomklasar
En helt ljuvlig försommarmorgon!

Det doftar starkt... svårdefinierbart... ja ännu starkare än syrenerna... 
... det är silverbuskens små, små oansenliga blommor som
verkligen doftar 
och insekterna...  
...speciellt myror och... 
strimlöss dras dit som av en magnet... 
Både randiga och prickiga på samma gång :)
Ja, nog känns det som försommar på riktigt...
när rosenkvittenblommorna slagit ut...

när gräslökens knoppar sväller...
 och
när humleblomstren blommar :)
liksom blåsugan...
tovsippan...
... och maskrosorna!
Men hjälp!
Vad har hänt vårt fina plommonträd? Blommade så fint... och så plötsligt  vissnar det och halva trädet verkar helt dött!
Någon som vet?
Är så ledsen för det för det var verkligen goda plommon :)
Till sist... var tvungen att bege mig till staden för diverse nödvändiga göromål...
hamnade före hemfärd på Rusta och hittade den här lilla lastbilen och kunde bara inte motstå!
Med solcell på taket och ledlampor  där fram,
 som kommer att lysa när det blir mörkt :)
Ha det gott!


15 kommentarer:

  1. hmmm.. försökte skriva från google chrome inte ett ord kom fram så då testar jag igen. Som alltid skriver jag guuu vad fina foton. Helt underbart vad skönt med sommar. Här håller löven just på slå ut och vårkragen lyser i min rabatt. Värmen kommer i helgen sägs det. Ska bli jätte skönt. Jag blev döds kär det sa klick i din lastbil måste bege mig på Rusta och kolla om den finns här också. Ha en härlig dag där i södern.... Kramis Lena

    SvaraRadera
  2. Ja det är synd om Skomakarna!
    De är däremot inte lika många i dag!

    Jag minns när jag fick cykla till Skomakarem i Vånga!
    Snett emot fotbollsplan höll han till!
    Det var ganska ofta behov av halvsulning!
    Hans son kallades passande nog för " Pliggen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ljuvliga bilder och så fick jag lära mig nyheter igen. Du är otrolig på blommor och insekter!! Strimlöss är fina, även om de är löss.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Oh den lastbilen var ju bara för söt...oh så ska den lysa också. Han ser ut att trivas bra där på stenen.
    Vilka härliga sommar bilder du visar...sommar, sommar o sommar...så gutt.

    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder och du kan så mycket, mycket mer än mig så det är knappast nån ide´ att fråga mig om plommonträdet. Den lilla lastbilen är ju för härlig, nu väcktes habegäret i mig också!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig blandning av bilder!
    Mycket sommarkänsla :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  7. Jag har tittat litet på dina bilder. Mycket fina och när man dessutom ser något man inte sett förut är det extra kul. Strimlöss o silverbuskens blommor t ex. Jag kommer att titta in fler ggr.
    Jag gillar också att fotografera, men det är lika roligt att se på andras bilder.

    SvaraRadera
  8. Så otroligt fina blomsterbilder du förmedlar till oss bloggläsare,det är så
    kul att kika in på din sida,önskar att jag hade mer av din fotokunskap !!!

    Ha en härlig o varm helg o mysiga stunder.....

    SvaraRadera
  9. Som vanligt blir man så glad här inne hos dig,alla fina bilder!!!
    //Anki

    SvaraRadera
  10. Lastbilen var tuff, blommor och djur underbara att titta på.

    SvaraRadera
  11. Här har syrenen börjat lite smått att slå ut, doftar härligt av dom å liljekonvaljen.
    Vilken liten fin bil gör sig säkert jätte fint på kvällen.
    Ha en skön dag/kramen

    SvaraRadera
  12. Fin lastbil, den var intressant..Underbara bilder av blommor..ja nu verkligen blommar det överallt..så fint ...det doftar och är praktfullt..Kram //Karina

    SvaraRadera
  13. Sååå fina vårbilder...och jag är så glad att jag fann dej...***skrattar***, jag får svar på så många frågor! Tänk, jag har levt ovetandes om mycket här i livet innan du kom in i mitt liv...Strimlössen tex, visste inte riktigt om jag skulle gilla dom eller inte när jag hittade dom...Murklorna, som i och för sej torkat ned nu, men hade jag haft nån ovän hade jag ju i bästa Agatha Christie stil kunna gjort en stuvning på dom, utan att förvälla...Du beskriver den här tiden så fint med alla dina bilder, och det är nu man ska stanna upp och njuta.
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Mycket vackra bilder. Gillar myran!!
    Känner att jag ligger i lä med min krokus...
    Glenn

    SvaraRadera
  15. Att löss kan var så tjusiga! Silverbuskens blommor är vackra tycker jag. Ett mycket somrigt inlägg. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)