lördag 5 maj 2012

Kommer ni ihåg...

 "tändstickorna" ...  de som nu finns här ovanför i headern... Visste ju inte vad det var, så jag skickade bilder till Naturmorgon (P1 lördagar kl 06.14) Fick förslaget Fickbålsmossa, Pellia epiphylla  och då antar jag att det är rätt :)

I höstas köpte jag ett litet fågelhus..."Bird feeder" stod det på kartongen och jag tyckte den var lite söt och tänkte att den kan jag ju hänga upp, för fågelmatare kan man ju inte få  för många av... men när öppnade kartongen, så var det...

... en fågelholk :)
Den blev liggande i garaget  till härom veckan då jag fick för mig att sätta upp den. Tänkte att även om ingen vill bo där i år nu då, så är den ju lite gullig :)
men... tänk nu har en blåmes tagit den i besittning och flyger
 i skytteltrafik med bomaterial - kul tycker jag!

Kan också meddela att svartvita flugsnapparna har kommit... såg och hörde hannen igår. Får se om han nöjer sig med en ledig holk eller om han gör som han brukar - kastar ut talgoxarna och låter frun flytta in. Han själv lämnar henne sen att själv ta hand om barnen, medan han skaffar en fru till - ha... vilka fasoner!

Tyvärr har jag inga bilder på varken blåmes eller flugsnappare,
så ni får hålla till godo med ett par av grannens yra, ulliga, gulliga hönor :)

vad finns här då... något att äta kanske?
hm... kanske något där borta...
ett, två... ett, två...  i marchtakt :)

Dags att sätta på radion och hälla upp lite mer kaffe - snart börjar veckans favoritprogram .)
Ha en skön och förhoppningsvis solig lördag!

17 kommentarer:

  1. Det var en gullig "Holk"!

    Fina höns grannen har!

    I dag åker vi till Glansgruvan och hälsar på!

    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vilka underbara höns..dem skulle man vilja duna in sig i..såna ville jag ha..hahah..och fågleholken, fågelholken, det var ett bra val av hem, helt gratis bara att flytta in..så generöst..de där roliga tändstickssvamparna är ju jättefina..snygg header..NÅN dag ska jag göra om min header med...blev inspirerad nu..kram och go lördag//Karina

    SvaraRadera
  3. Härligt när hönor kan få gå fritt, slippa va instängda hela året.
    Läste om Sagers stuga, de var intressant, fint att den har fått stå kvar och blivit omskött.
    Ha en fin helg/kram

    SvaraRadera
  4. Alltid lika impad när jag tittar in till dig.Underbara bilder!
    Ha en skön helg nurå =)
    //Anki

    SvaraRadera
  5. Oppss!! Klart att någon flyttar in när de kommer upp ett läckert o fint litet hus, fattas bara!!
    Söta hönor:)

    Psss...kom gärna o gissa lite, de e faktiskt ganska lätt, reklamen finns ständigt på nätet:)

    Kramiz Kramiz

    SvaraRadera
  6. Så härligt när flugsnapparen kommit,frun såg
    en här uppe hos oss oxå i veckan !!!!
    Vilken söt fågelholk,inte undra på att de vill
    flytta in där :)
    Nu siktar vi in oss på en husbilstur i helgen,
    ledig i 6 dar,underbart värre.....
    Ha en trevlig helg ni med !!!

    Rolle o Carina.

    SvaraRadera
  7. Vilket passande namn med fickbålsmossa, för visst skulle det kunnat bli ett litet bål i fickan av alla de där tändstickorna! Har aldrig sett sådana.
    Superfint hus till fåglarna, förstår att det var lite snopet när du trodde du köpt en fågelmatare! :)
    Roliga små kycklingar, liknar lite den där Brahma-sorten jag fotat i Malmö Folkets park en gång.
    Här lyser solen, men det blåser mycket och kallt! Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Du är inte bara bra på att fota, du är också en god berättare. Fick ett par riktiga fniss. ☺ fågelholken är ju bara 10+. Den skulle vi gärna ha här i trädgården. Så var det kul att få veta vad tändstickorna hette. Det var också roligt. Ha en riktigt skön helg! 3 M

    SvaraRadera
  9. Jättefin holk!! Klart mesen flyttade in, inte var dag det är så fina objekt hyreslediga...!! Visst är det kul med fåglar, förr hade vi ett fågelbord som man kunde se från dåvarande köksfönstret, och jag kunde sitta hur länge som helst och bara titta ut...Sen hönsen...där blir jag riktigt sjuk. Om vi ändå hade ett lämpligt uthus som skulle lämpa sej till hönshus...så många små och stora gulliga pullor av alla de slag jag skulle ha då!!
    Hoppas du inte blåst bort idag...
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Klart jag kommer ihåg "tändstickorna"! Va kul att du kunde få reda på vad dom hette. Och du, den blåmesen har verkligen haft tur i år, för gulligare bo har jag då aldrig sett ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
  11. Det var en gullig holk, klart att blåmesen var först. Det är en tuffing!
    Idag har vi hört både gök och näktergal! HÄRLIGT!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Vilken gullig fågelholk! Hoppas bara blåmesen håller sig kvar där. Hönsen var också häftiga. såna har jag inte sett tidigare. Både prydnad och matproducent - inte dumt!!
    Mår Lasse bättre? Kram

    SvaraRadera
  13. Hej! Jaha du har fått hyresgäster till holken. Då har du väl skrivit hyreskontrakt för sommaren då ? He He !! Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  14. Men då, jag missade din tändstickor sist jag var här:) läckra, kul du fick veta vad de var.

    Jo du, min älsta blev 34 i januari:) låter nästan lite gubbigt..fniss...tur vi är unga o allerta ändå:)

    Kramiz

    SvaraRadera
  15. Hej. Så trevligt att du hittade in hos mig. det är alltid roligt med nya besök.
    Nu har jag tittat runt lite på dina sidor, upptäckte att vi har många gemensamma intresse.
    Du har en jättetrevlig blogg, så jag önskar att följa den.
    Hälsningar
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Du är välkommen...
      Jag har lagt in mig som följare hos dig också :)

      Radera
  16. Så bekvämt att bara få flytta in. Här hos mig får de själv bygga, jag är inte lika omtänksam som du. Hoppas du får se små ungar sen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)