fredag 1 juni 2012

Vad vet du om Östergötland?


Ja den frågan har Radio Östergötland ställt till människor runt om i vårt avlånga land.
Inte mycket visade det sig... "man åker E4:an igenom"  svarade någon...Linköping kunde någon och Vadstena.. och så kom någon på att Norrköping finns bland städerna... mycket mer var det faktiskt inte! Inte någon nämnde Kolmårdens Djurpark, Göta kanal, Söderköping osv...
 Lite skrämmande tycker ju jag då, som är född och uppvuxen här - östgöte guskelôv...
Östergötland är landskapet som har allt (ja, enligt mig alltså...) - OK... allt utom fjäll då...


I norr och i söder skogsbygd, vår näst största insjö, Vättern i väster, Östersjön med sina vackra skärgårdar - S:t Annas - och Gryts skärgårdar i öster och där mitt i, den stora bördiga slätten, Östgötaslätten med sina böljande sädesfält...
Massor med insjöar, både stora och små... många trevliga platser att besöka...
Och så Göta kanal som går som ett blått band genom landskapet - från Motala vid Vättern till Mem vid Slätbaken, som är en vik av Östersjön.
Här kan ni läsa mer om Östergötland!
Och om ni tycker det är svårt att förstå vad vi säger, så titta på den här ordlistan!


Ja, i brist på annat så kom det lite reklam :)

Ha det gott!


13 kommentarer:

  1. Jag har bott och gått i skola i Norrköping, man kan kanske säga att jag är delvis uppväxt där. Åkte för några år sedan på en nostalgi resa till Norrköping med omnejd. Mycket är förändrat men mycket finns också kvar, och det var jätteroligt. Dialekten satt kvar i många år och avslöjade var ifrån jag kom. Östergötland är vackert finns mycket att upptäcka där.

    SvaraRadera
  2. Jag har en standardfråga som många svarar fel på!

    Var ligger Svinta Skär?

    De allra flesta svarar Västkusten någonstans!

    Rätt svar!

    Bråviken!

    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag måste tyvärr erkänna att jag inte vet mycket om Östergötland...men jag lovar att bättra mig. Har läst genpm ordlistan Många kul uttryck. Kram

    SvaraRadera
  4. Vi som har campat i Sverige SÅ MYCKET genom åren... måste erkänna att det inte är många gånger Östergötland funnits med på våran karta! Undrar faktiskt själv varför....
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Götakanal trevligt och vackert att färdas från Motala till Mem! Trevlig fredag !

    SvaraRadera
  6. Nja...lite mer visste jag nog...eftersom jag bott ganska många år i Askersund så var ju Motala en stad man besökte då och då. Tycker nog att Östergötland har en hel del att bjuda på, betydligt mer att skryta med än lilla Närke...sen pratar ni betydligt trevligare också...***skrattar***, prinsens pappa kommer från Motala så lite får vi allt höra.
    Ha det nu så gott och hoppas att det här var någon miss när det gäller sommarvädret...
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Mina grabbar drar neröver till Östgötland i morgon..och de trakterna har man ju härjat några gånge..Tyvärr så har jag ohyggligt dåligt lokalsinne och minns ofta inte i vilken stad jag gjort vad..haha! Ohyggligt vackert är det därnere i alla fall..*ler*
    Kram och ha en trevlig helg!!
    Ninni

    SvaraRadera
  8. Hmm, jag har ju faktiskt varit i Kolmårdens djurpark en gång, men hade jag fått frågan så hade jag nog inte placerat den i rätt landskap ens.

    Kul att se bilderna från "ditt" kalkbrott härunder, fina bilder!
    Ha en fin helg! Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Det låter illa att människor vet så lite om Östergötland med tanke på hur mycket vackert och intressant som finns där.
    T.o.m. jag - på andra sidan sjön - vet till exempel att blåklint är Östergötlands landskapsblomma... Kanalturen från Motala, som leder ut i skärgården är en härlig resa och det är guld värt att från sjösidan komma och besöka såväl Vadstena som Motala.
    Ha en fin helg i det vackra landskapet!
    /SA

    SvaraRadera
  10. Vi har ett fint omväxlande landskap med många smultronställen. I morgon hoppas jag att vi gör en tur i landskapet. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  11. Jag föreslår att Östergötland anställer dig som turistinformatör. Du har ju alltid så många fina bilder med informativ text till.

    SvaraRadera
  12. Men det var fin reklam!
    Lite vet jag för vi brukar ofta åka runt i Östergötland :)
    Skön helg!

    SvaraRadera
  13. Var det ingen som visste att världens bästa väveri ligger i Östergötland ha ha :))

    Östergötland du sköna :))

    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.