måndag 7 maj 2012

Vårteckenutmaningen 10

Var tar dagarna och veckorna vägen?  Det är redan dags för den tionde måndagen med vårtecken...
Våren går fort framåt nu - hinner inte med riktigt -  och snart är sommaren här!
Så det här 10:e vårteckeninlägget får bli det sista från mig för våren 2012.

Den här tulpanen stod i knopp förra måndagen
 
(bild finns i förra vårutmaningsinlägget)  
nu har den fått sällskap av en självsådd planta av löjtnantshjärta
en annan tulpan... i skugga...
och i solsken
Löjtnantshjärtan - snart slår de ut ordentligt :)
Underbara kungsängsliljor... ljus variant...
och den vanliga...
häftigt med rutiga blommor!
Ormbunkarna börjar rulla upp sina blad
de här heter träjon och lär vara de vanligaste här i landet...
nix - det är inte vitsippor som brer ut sig här...
... utan harsyra... massor med harsyra :) 
Och så årets första stenmurklor... 

giftiga delikatesser... roligt att hitta dem, men numer låter
jag dem stå kvar i skogen...

Det får bli veckans bidrag till vårteckenutmaningen från mig... vill ni se mer så finns det  hos  Humlebacken.





16 kommentarer:

  1. Jaa! Tiden går alldeles för fort nu när Sverige är som bäst!

    Kungsängsliljorna är fina!

    Var i Vånga häromdagen! Vi åker vägen över Göstad till Glansgruvan, bättre väg och inte längre än över Risinge! Svårt att förstå men så är det!

    Kommer ihåg när det var affär i Göstad, tänkte på det när vi åkte förbi!
    Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så härligt att se allt slå ut...oh njuta.

    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Så mycket som har kommit igång hos dig. Mina Löjtnantshjärtan tex.har knappt kommit upp ur jorden.
    Vi har en tre grader frost varje natt.Riktigt skit.
    Underbara bilder ifrån trädgård och i det vilda.
    Ha det toppen Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  4. Du har tyvärr alltför rätt, tiden går alldeles för fort, och våren som inte bara är vacker utan helt underbar är snart förbi. Men du låter oss behålla den ett tg till, tack för det. Barnbarnet (stora flickan) ska vattna blommor här när vi är borta, sa just det; tur att dina tulpaner blommar olika, det är så fint. Det stämmer faktiskt. Bilen är packat och klar för avfärd. Ha det gott! 3 M

    SvaraRadera
  5. Men rackarns webläsare.. jag skriver igen och kollar om det funkar från den här. Tycker du har ett ljuvligt liv. Tror jag kommer flyttande imorgon..... fniss. Vi fick liksom 20 cm ny snö igen tack o lov har jag vinterdäck än. Underbara foton i alla fall och hönorna var gudomligt söta. Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  6. Hej och tack för ditt besök hos mig..Alltid kul med nya besökare..*ler* Det här var en blogg helt i min smak..Du verkar gilla både fotografering i stort o smått och även blommor o blader. Hit kommer vi gärna igen!!
    Tack för tipset om länken om fladdermöss..Ska garanterat kolla in den.
    Ha det gott och sköt om dig..
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Sommaren på god väg!

    Ha en underbar fortsättning på veckan.

    SvaraRadera
  8. Åh vad det blommar hos dig!! Mycket fina bilder..nu är det skönt ute!!! Kram Karina

    SvaraRadera
  9. Härliga vår med mycke liv i naturen. Här har liljekonvaljen redan börjat att komma med små blomknoppar.
    Önskar dig en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  10. Tjosan! Jag har bytt bloggadress då det tydligen finns en lekskola med samma namn "skogsduvan! den nya är

    Http://yngareviken.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Mycket vårfint du bjuder på!! Det är så kul att vara inne här oss dej, jag lär mej så mycket...*skrattar*. Fick förresten en blomma, till rabatten, av en kollega som liknar harsyrans blomma, men nu har jag naturligtvis glömt namnet på den. Ska lägga ut bild nån gång så får du se, och försöka komma ihåg att fråga igen efter namnet...
    Murklor...har jag faktiskt aldrig ätit, och jag vet inte om jag törs heller. Är det gott??
    Ha en bra dag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Hej Anki!
    Visst går det lite väl fort den här tiden på året! Vi har haft nattfrost denna veckan också här i Södern. Det är märkligt för jag kan inte minnas att vi haft någon såå sen frost som vi har i år. I fjol hade vi också i början på maj och det var ovanligt då. Kanske är vi på väg mot en ny istid? :)

    Tack för upplysningen, då vet jag att det var harsyra jag fotade i skogen i helgen! Fina bilder!
    Tack för din kommentar1 Kul du gillade bilderna från kalkbrottet!
    Ha en fin vecka! Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Sv. du kan läsa mera här http://husbilkorsotvars.wordpress.com/2012/03/20/vad-ar-geocaching/

    Lycka till och mejla mej gärna om du vill ha mera tips :)

    SvaraRadera
  14. Hej! Om du är sugen på att fota hus och blogga om hus även fast Veckans Hus har lagt ner, så tänkte jag försöka dra igång en "light-version" där man turas om att hitta på temat. Denna vecka är temat "miniatyrhus", gör ett inlägg under veckan och lägg en kommentar på min blogg om du vill vara med!

    SvaraRadera
  15. Vad härligt det är med de här förändringarna vecka för vecka. Mina favoriter är definitivt kungsängsliljorna. Murklor är kul att se. De plockade vi förr, men de senaste åren har de fått stå kvar. Ha dé gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)