onsdag 2 maj 2012

När vi åkte...


... hemifrån i förrgår, så var det vår och när vi kom hem igår e.m. så var det sommar :)
Åkte från Askersund på f.m. men innan dess så var jag ju tvungen att ta min morgonpromenad.

där på andra sidan vattnet,  där är ställplatsen för husbilar
 och gästhamnen för båtar
vackert blommande träd och en alldeles blå himmel :)
Askersunds äldsta hus, klarade sig från branden 1776, som ödelade nästan hela staden...

Sagers stuga (byggd 1752) - klicka på länken för att läsa mer...
under grästaket ser man björknäver och hängrännan är av trä...
och mossa på taket - så fin... :)
Fick plötsligt se den här grinden... och vem kan motstå att gå in? Inte jag i alla fall...

En lång bro, samtidigt brygga leder ut till Borgmästareholmen...

Jättelång!

 
Här är ingången...



... och en liten del av en byggnad...

Alldeles ensam gick jag runt och tittade - eller, alldeles ensam var jag ju inte för här myllrade det av liv i träden och på hustaken... 



Och marken var täckt av vitsippor...
en helt underbar plats... de doftade så ljuvligt :)
... och längst ut på en liten udde finns en grillplats
... en skön plats att sitta vid en varm sommarkväll :)
längs stigen vid ett lite fuktigare parti där blommade kabbelekorna så fint...



en liten fin badplats finns det och flera lekmöjligheter för barnen...
Så, om ni kommer till Askersund,  missa inte denna fina plats...

Tillbaka till "fastlandet!
Massor med måsar på hustaken, men som vanligt flyger de när jag tar fram kameran :)


Ett trevligt hus...
med en mysig liten balkong...
Ett gammalt uthus...
med ett vackert fönster...
På Rådhusets tak står smeden...
och himlen är fortfarande alldeles blå :)
Lämnar så Askersund för den här gången, men åker bara en kort bit - nämligen bara hit till Stora Hammarsundet.
Har aldrig stannat här förut, men idag blev det äntligen av...  :)

en fin gångväg under bron...


maskrosorna strålade ikapp med solen :)



vackra vitsippor...
och blåbärens blommor slår snart ut :)

Ja, nu är vi då hemma igen... idag blir det återbesök på kärlkirurgen för Lasse... sen får vi se när vi kommer iväg igen :)

Sixten kom just hem och undrade om jag ville ha frukost  :)
 

Ha en bra dag!



15 kommentarer:

  1. En helt underbar bildkavalkad! Mycket intressant att läsa om det gamla huset. Vilken tur att det har bevarats. Ha en solig och fin dag.

    SvaraRadera
  2. Askersund är en mysig liten stad och fin omgivning. Härliga bilder!
    Smakade frukosten bra? 8)

    SvaraRadera
  3. Ohhh... vilka underbara bilder och gissa om jag längtar efter sol och värme. Tänk att det skiljer så ofantligt, här sitter jag i snön fortfarande. Och ännu en gång har jag åkt ifrån kameran, glömde den igen i husvagnen.. senil eller stressad månntro???? Men imorgon är jag där igen och då kan jag inte glömma för då ska vagnen med hem.

    Vilken sötnos då som kommer med frukost modell big till matte.... dom är bra rar ibland.

    Kramisar

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!! Tror vi ser med samma ögon...bron vid Hammarsundet har jag också på en del bilder sen resan hem från Vadstena. Å det gula huset med torn på har jag bild på sen förra sommaren...Sen kan jag berätta att när jag var liten och bodde alldeles utanför Askersund så fanns inte bron över till Borgmästarholmen, utan då var det båt som gällde. Och inte alls lika vackert där och iordninggjort. Däremot var det årligen fest där ute ett par gånger sommartid, och då gick det en liten passagerarbåt över. Väldigt spännande för en tonåring eftersom det var åldergräns för att komma över dit...kan tillägga att jag hann flytta därifrån innan jag hade åldern inne...
    Jättefina bilder från min gamla hemstad!!
    Känner igen menyn till frukost...just sådana tillfällen är jag vegetarian.
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Som alltid, vilka bilder du fångar!

    Jag fastnar lite extra för det gamla huset och det gamla uthuset!

    Gamla uthuset med omgivning är ju en vacker tavla!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Att det är så vackert i Askersund. Det har jag inte sett förut - tack!

    SvaraRadera
  7. Härligt med frukosten serverad ;-))

    Askersund är en av mina favoritplatser. Har varit där ett flertal gånger, ofta med kameran som sällskap. Många av motiven finns i mitt eget arkiv och det är alltid roligt att se hur andra upplever samma saker som en själv.
    Hoppas allt har gått bra på återbesöket och att ni snart kommer ut på nya äventyr med huset på hjul.
    Trevlig helg1
    / maria

    SvaraRadera
  8. Så många vackra bilder på blommorna underifrån.Riktigt snyggt fotat.
    Jag är glad att jag inte har katt för jag hade fått spader om jag hade fått den frukosten.Jag älskar små möss.
    Vår grannkatt heter Sixten fast det är en Norsk skogskatt.Han spanar in mina pippiar.
    Jag brukar fota honom för han är skitsöt.
    Ett jättemysigt inlägg med härliga bilder.
    Ha det toppen.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  9. Du lyckas spegla den lilla fina staden helt underbart. Tycker själva det är en mysig stad. Borgmästarholmen har vi dock missat, får ta det nästa gång vi är där. Hoppas ni tyckte det var skönt att vara ute med husbilen. Vi åker norr ut på tisdag, Håller tummarna för Lasse att allt går bra. Ser fram emot mera av dina bilder. 3 M

    SvaraRadera
  10. Fina bilder från Askersund, ofta missar man det fina som finns på nära håll. Inlägget om valpen lyckades jag fibbla bort??? men förhoppningsvis kan vi hämta hem lilla Maja idag så då kommer det fler bilder.
    Ha en bra fredag.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Visst är Askersund och sällplatsen där väldigt fin.
    Blommorna du tagit underifrån är verkligen något alldeles extra! Hoppas Lasse fick bra besked på återbesöket. Ha en skön helg! Kramar

    SvaraRadera
  12. Så många vackra bilder,nog kan du fotokonstens många knep må vi säga.
    Underbar blogg att följa o Askersund är fint med dess ställplats.
    Hoppas din man mår bättre så ni kan komma ut på fler resor.
    Vår perser drar inte hem möss,för han är innekatt men gillar husbilslivet.

    Ha det gott.......

    SvaraRadera
  13. Såå många vackra bilder du bjuder oss på :))

    Kul att du vill vara med i vår utlottning:))
    Önskar dig lycka till;)

    trevlig helg:)
    Kraam

    SvaraRadera
  14. Hej Anki!
    Förstår att ni trivs när vi kan åka ut med husbilen så där. Så vackert det var där och fina bilder fick du! Gillar blommorna underifrån.

    Hoppas det gick bra med återbesöket.

    Ja, mässlingar lät väl bra!? :)
    Hoppas ni får en skön helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Va´härligt att ni kom ut en tur med husbilen!
    Njuter av din fina bilder, och speciellt åt gråsparven, för den är faktiskt sällsynt numera.
    Kram Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)