måndag 14 maj 2012

Efter Hedwigs beslut...

... att avsluta "Veckans hus",  kom Emma med förslaget att på något vis ändå fortsätta på temat...
Den här veckan är temat "Miniatyrhus".

Mina bilder kommer från miniatyrbyn Eneby, utanför Fliseryd i Småland och är byggt hus för hus av en man till minne av sin barndoms by :)

Det finns ingen skylt vid vägen...
bara de här två små husen talar om att man är  framme...
Här är stigen in till byn...
... utefter stigen står det här lilla stormskadade huset...
Nu är vi framme! Här är den första gården :)
... och alldeles efter den kommer man till skylten,
 som talar om vad byn heter ...
Om man följer stigen runt, så upptäcker man fler och fler hus och gårdar...

mycket detaljer att titta på...







Lasse får vara med, så man ser proportionerna ...
spannmålsmagasin med ett gammalt tröskverk

ser ni flaskan i handen? 

... och så svinstian...
Skolhuset...

Sågen...
Kvarnen...


och ett lofthus
En kyrka finns det förstås också...
... och så den sista bilden från detta fantastiska ställe :)
 Här  finns fler små hus att titta på!

Ha det gott!



19 kommentarer:

  1. Men då!! De där små husen har jag också visat i min blogg några gånger, visst är de en söt liten by. Vet du jag bor faktiskt några km därifrån o han som byggt byn, han har arranderat vår gård under alla år när han kids växte upp. Ja fast de var ju då naturligtvis långt innan vår tid:) Ibland är världen liten. Oh är du där fler gånger kan du ju komma in o hälsa på:)
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Så snyggt o verklighetstroget som det bara kan bli,måste vara en
    duktig snickare som har fått till det så vackert !!!!
    Måste säga att du är en fantastiskt duktig fotograf.....

    Ha det gott.......

    SvaraRadera
  3. Men åh så fantastiskt fint! Tänk vilket jobb och så mycket tid och energi han har lagt ner på detta, av bara ren lust! Jag blir helt begeistrad, det är precis sånt här jag älskar.

    SvaraRadera
  4. Den byn skall jag besöka!
    Det bestämde jag redan förra gången du visade bilder från Eneby!

    Men, i dag ska jag försöka skaffa en telefon!
    Tänk att man blir så handikappad utan Mobil!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så söta och fina små stugor...
    Ha det bra
    Anneli

    SvaraRadera
  6. Vad fin idyll och charmig miljö..så som man skulle vilja vill bo, typ..jättekul att se..Ska resa dit nån gång..vill jag..Kram Karina

    SvaraRadera
  7. Vilket perfekt utflyktsmål. Dit ska jag ta mig i sommar. Tack för tipset. Kram

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara små hus! Visste inte att dessa fanns, så jag tackar för tipset. :)

    SvaraRadera
  9. Jösses...vilka söta små hus!! Kanske ett nytt tips från dej på ett resmål...***blink***?? Du är ju inte bara duktig på faunan utan även som turistguide!! Antar att detta är ett sådant ställe som man kan gå länge på och hela tiden upptäcka nya små detaljer, som tex flaskan hos han som halvligger på farstukvisten...
    Ha en skön måndagskväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Det är ju så att helt plötsligt så inser man hur liten världen är, egentligen. Inte bra för de små husen, vi bor ca 3 mil från Fliseryd i samma kommun, Mönsterås. Lite längre ner bara i Timmernabben. Välkommen dit om ni är i närheten, verkligen. Kram 3 M

    SvaraRadera
  11. Vilka resereportage du gör Anki, hur hinner du med? Nu frestar du oss en gång till nya utflykter. Jag var tvungen att googla för att se var Fliseryd ligger, jag tyckte det lät bekant. Det kändes som det låg hemmavid. Tack Anki för tipset.

    SvaraRadera
  12. Verkligen ett tips på utflykt. Blir sugen på att se det i verkligheten, även om dina foton är kanon! Så skönt att se att Lasse är på G. Ha dé bra!

    SvaraRadera
  13. Vilket arbete som har gjorts, så jätte fint.
    Där skulle jag också vilja gå. Tänkte en gång att jag skulle vilja bygga sådana där små hus men de blev bara en tanke.
    Kramizar

    SvaraRadera
  14. Men va mysigt, är det svårt att hitta dit, om det nu inte är skyltat?

    SvaraRadera
  15. Nämen så gulligt!! Vilket jobb de lagt ned..och vilka detaljer!! Nog skulle jag kunna tänka mig att vandra omkring där allt..*ler*
    kram Ninni

    SvaraRadera
  16. Helt fantastiskt! Jag har aldrig sett något om den här lilla byn förut.

    Minns bara att vi besökte Blomstergården i Blekinge när jag var barn, där fanns miniatyrhus och så Madurodam i Holland förstås.

    SvaraRadera
  17. Hade ingen aning om att det fanns landskapsmossor, ska kika på länken du hade.

    Fina små hus, och tack för tipset, det kan bli en fin utflykt till sommaren.

    Kram och fin helg! Karin

    SvaraRadera
  18. Du hittar så mycket Anki!
    Trevlig helg!
    Kram / maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)