söndag 29 januari 2012

Veckans hus # 79


Gammal text på fasader,

  det är Hedwigs tema den här gången och den första bilden - Svea Saluhall vid Nya torget -  det var den som "poppade upp" i mitt huvud direkt. Arkitekt var den kände Werner Northun och huset stod klart 1901. Förstördes vid en brand 1980, men lät återuppbyggas av fastighetsägaren Nils Lennstam.
Sen blev det svårare...men så fick jag syn på texten ovanför dörren in till jobbet... nu är det ju inte en text direkt på fasaden, men en gammal text är det i alla fall och har säkert suttit där sen det f.d. tuberkulossjukhuset stod färdigt 1915.

Den tredje bilden är från Oskarshamn med hotellets namn på fasaden.
Den fjärde bilden är ett gammalt foto, taget ute vid Djurön, där de flesta husen har namn.
 I det här huset, Svanen, växte min man upp på 40-talet och här fanns förutom affär även ett ungkarlshotell, som min svärmor hade hand om. "Helpension" inklusive tvätt av kläder kostade 20 kronor per vecka för de inneboende - utom söndagar... hm... undrar var de åt då...

Svea Saluhall - inte alls som förr...
Ovanför entrén - lite svårläst och svårt att få till en bra bild.
Fina balkonger med vackra blommor  fanns också...
Då affär, servering och ungkarlshotell - nu bostad till en familj... ja, tiderna förändras...

Den här mosaikinläggningen (och en till) finns på fasaden till  Etes gamla affär (klicka på länken så kan du se mer om affären i Skärblacka 1955)


Och så till sist - gamla kommunhuset i Skärblacka...



5 kommentarer:

  1. Intressant inlägg i allra högsta grad. Visst saknar man den gamla fina saluhallen, till all tur hann jag besöka den ett antal gånger innan den brann. Djurön roligt att se dessa gamla foton, så annorlunda man betedde sig då. skärblacka - en ort man bara passerar förbi på väg till något annat. Nu fick jag se lite mer, ett klipp på 33 minuter från SVT.
    Tusen tack - sådana länkar är värdefulla.
    SvaraRadera
  2. Även den nya saluhallen är fin tycker jag (som visserligen inte sett den gamla).

    Hotellet skull jag ha gissat låg i sydtyskland. Fint.

    Intressant och trevligt bidrag!
    SvaraRadera
  3. Mosaiken på Etes gamla affär gillar jag. Vilket gulligt och "osvenskt" hotell. Fina exempel allihop.
    SvaraRadera
  4. Men åh, nu måste jag ju får veta vad skillnaden är mellan den ursprungliga saluhallen och den återuppbyggda? "Inte alls som förr" skriver du och Hedwig saknar - jag blir nyfiken!

    Hotellet är superfint! Vacker byggnad!

    Och så spännande att få höra om din svärmor och ungkarlshotellet! Vilken annorlunda uppväxt din man måste ha haft!
    SvaraRadera
  5. Så kul Anki med filmen från Etes. Jag växte upp i huset närmast Etes i Gamla samhället. Yngve och Valborg Olsson umgicks mina föräldrar och de var med på filmen. Jättekul! Slog en signal till mamma för att höra om jag mindes personernas namn. Vi kommer att titta på länken nästa gång hon kommer hit!
    Övriga foton var också fina, Ha dé!
    SvaraRadera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)