lördag 7 januari 2012

Sol!


Äntligen en ledig dag med sol... det känns bra!

Solen skiner på mitt frostiga växthus och det finns en tunn ishinna på dammen...
Bestämmer mig för en promenad - vad gör man annars en solig trettondag?
Går längs vår lilla väg... vad är nu detta?
Blåvita plastband runt träden i favoritbacken - min allra finaste ekbacke... min blåsippsbacke... liljekonvaljbacken... backen med bleka kantareller, svart trumpetsvamp, stolt fjällskivling... och rariteter som kremlevaxing, igelkottröksvamp...

Känner mig lite lugnad när jag ser att ekarna har fått band, men inte asp och al - och hoppas att det är tänkt så som jag hoppas - just backen med ekar ska skonas, medan resten av träden i hagen ska bort... 
Hoppas, hoppas att banden är på träden som ska sparas och inte tvärtom...
Går över vägen, upp i den andra skogen...
... och solen fortsätter skina...
Det här är jag lite kluven till - jakttornet och utfodringsplatsen, så nära inpå varann... tycker inte att det är riktigt ärligt mot djuren.
 Just här utfodras vildsvinen - de lär vara svårjagade. Ingen markägare vill ha dem i sin skog - men lägga dem i frysboxen - det vill de...

Hmmm... när jag ändå är på krigsstigen så ska jag ondgöra mig över skogsmaskinerna, som kör sönder skogen... ggrrr...
Stövlar på!
 Då när jag är som mest upprörd, då ser jag detta...
.... en solstrimma, som på något vis gör mig glad - en strimma ljus - en strimma hopp om framtiden.
Eftermiddagen är vikt för födelsedagskalas i Ugglebo - Lina fyller år och det måste firas.

Med en enkel tulipan på bemärkelseda´n... Grattis Lina!
Vid kaffebordet, Linas pappa, mormor, Calle och Ludvig
Framför datorn, kusinerna Casper och Lukas...
Spännande!
Latdag... det blev pizza idag... 

 ... från utmärkta Pizzeria Roxen i Norsholm... 
och medan jag väntar tar jag en titt på solnedgången på andra sidan sjön Roxen.
Det var årets trettondag - igår - nu är det lördag och det lär vara nederbörd på väg... snö eller regn - det återstår att se...

6 kommentarer:

  1. En härlig dag du fick! (Vi fick en likadan!)
    Det får man verkligen hoppas att de där banden betyder att träden ska sparas! Vore helgerån annars, att ta ner ekar!
    Och vilka hemska spår skogsmaskinerna gjort! Förstår jag att du blir ledsen för. Tråkigt att se sådant. Härligt med kalas.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Å en skaplig lördag fick vi, inte med direkt sol men ändå...det kunde vara värre!! Wadköping är väl värt ett besök, det för ni inte missa nästa gång ni gästar Örebro.
    Förstår om du blir oroad över ev trädavverkning, tycker alltid att de väljer fel träd dessutom. Sen är det väldigt olyckligt att det inte är mer tjäle i marken, maskinerna förstör så förskräckligt. samtidigt förstår jag dom som har skog, de måste boka långt i förväg, och det brukar ju bära så här års. Men snyggt blir det inte, tacka vet jag hästar i skogen!!
    Ha nu en fortsatt skön helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas som du att ekarna ska sparas i din fina backe!
    Om skogsmaskiner tycker vi inte!!!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Och här kom det lite snö inatt......
    Skön promenad du hade och en får ju hoppas att ekarna får stå kvar och varför skulle de inte få det kan man ju annars tycka.

    Hos mig har julen åkt ut med besked.....skönt:)

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken härlig skogsdunge du har där..tänk på våren när allt börjar komma♥...Hoppas verkligen att du får ha det fina kvar där! Ha det gott..Marie

    SvaraRadera
  6. Ekar brukar man spara så jag tror du har rätt i dina antaganden. Här hos oss i Restad ska det också gallras i backen...inte är jag så pigg på det förstås men den är ju inte min...
    Vilken härlig promenad du fick!
    Ha det gott!
    Maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)