onsdag 18 januari 2012

Söndagspromenaden...

Satt vid köksbordet och när jag lyfte blicken såg jag en röd himmel spegla sig i fönstret. Kände att jag bara måste gå ut...


Genade över vallen och gick mot soluppgången - kolla solens strålar i träden...
Tall på sitt yttersta... eller i alla fall på den ytterska kanten...
Utsikt uppifrån stora hagen - bort mot Sätra kärr - åkermark, som åter fått bli våtmark...  till glädje för både fåglar och fågelskådare...
Stubbar är alltid kul att titta på... ibland hittar man något fint... den här hade "bara" grön fin mossa...
... medan en stubbe strax intill hade en fin klibbticka.
När man kommer ut till Grensholmsvägen, då känns vägen hem ganska lång...
Framme vid Trälsätersvägen - här tar jag till vänster...
Som en hov ser den ut, fnösktickan - vanlig på gamla döda eller levande björkar  (eller andra lövträd)
En mossbeklädd gammal asp i dikeskanten
Alhängen i väntan på våren...
... och hasselhängen - också i väntan på våren...
Svänger till vänster igen - här går vägen hem... drygt en km kvar...
Vägen slingrar runt åkern
Passerar den döda, eller i alla fall nästan döda tallen -  full med hål efter hackspettarnas födosök
och grandungen, där det också finns en del gamla lärkträd...
Här har någon haft kalas
På ett gammalt brunnslock i diket finns fin mossa
Många stenmurar finns det... på andra sidan går vår väg...
Hemma!
Och så till sist - några av grannens yra höns... och tuppar.
Fina eller hur?





6 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick följa med på din promenad med fina bilder vackra vyer. Blir så nyfiken på var du bor?
    Och tack för din award! Tänkte tacka redan i går, men kom inte in på "kommentarer".

    SvaraRadera
  2. Vilken skön promenad, och tack för att jag fick följa med eftersom jag jobbade...!! Älskar gamla vackra stenmurar, det karga och sen när man vet slitet bakom...Sen är grannens fjäderfän fina, höns är något som står på min önskelista, men vi har inget lämpligt uthus som passar till hönshus, så...tyvärr.
    Ha en bra dag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga "vinter"bilder...man riktigt ser hur naturen tar igen sig och bara väntar på lite vårvärme:)

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att du gick ut på promenad, du såg så mycket fint som du fotade.
    Tack för din kommentar hos mig. Välkommen tillbaka.//Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Så mysigt, Anki, nu har jag varit med dig på din promenad i naturen! Många fina och intressanta bilder! Den där tallen som nästan trillar, dina konstifika och roliga svampar :) och oj, vad lärkträdens kottar liknar rosor! Finns så mycket härligt att upptäcka och se! Ja och så den där gröna fina mossan med det orange "håret", så fin så!

    Tack för din kommentar! Lite ovanligt med sköldpaddor som husdjur idag. Jag minns nån som hade det när jag var barn. (Skrev ett litet svar hos mig också!)
    Ha det bra du med! Kram Pia

    SvaraRadera
  6. fin promenad du var på. .)


    Explorer har problem med att öppna din kommentarruta. De håller ju på och strular med uppdateringar där. Nu har jag öppnat din sida med Google Chrome. Explorer kan fixas till om du andrar inställningarna så att kommentarerna öppnas i popupruta. Som det är nu kan du missa kommentarer. :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)