torsdag 12 januari 2012

Veckans hus # 78





Mötesplatser

Årets första uppdrag hos Hedwig i Veckans hus är Mötesplatser och de kan ju vara av vitt skilda slag,...
... som det här... 

... vackra huset i Kopparberg, ursprungligen gruvstuga till gruvfogden, uppfört 1641 och ombyggt till Tingshus 1758. Idag finns turistbyrån här.
Tyvärr blev det endast en bild inifrån - batteriet tog slut och jag hade glömt reserven i bilen.
En annan mötesplats är den här blå kupolen i Norrköping.

Servering med utsikt är det här mellan två av varuhusen.
En mötesplats, men av det mindre formatet, är (eller kanske var) Café 12:an
 på Trädgårdsgatan vid Nya Torget. Här samlades vi, ett tjejgäng, en eftermiddag i veckan efter skolan, innan vi skulle gå på 17- föreställningen på bio. 

Här hade min farfar och farmor bageri och café i slutet av 40- och början av 50-talet
och bodde då också i huset

Så en stor mötesplats, Arbetets museum, beläget i Industrilandskapet och kallas p.g.a. sin form för "Strykjärnet"...

... förr textilindustri - nu museum, konferenslokaler, café och restaurang. Byggnaderna t.v. tillhör en annan mötesplats - Norrköpings Stadsmuseum med anrika restaurang Knäppingen.
En helt annan mötesplats - mitt ute i "ingenstans" - i skogen, längs en vandringsled, söder om sjön Glan... Ännu ingen etablerad mötesplats, men den kan bli... åtminstone bland alla oss, som gärna och ofta går här.

 Den lilla grillkåtan är olåst och här finns möjlighet att tända en eld och kanske grilla lite korv...




6 kommentarer:

  1. Du har verkligen hittat flera bra och olika mötesplatser. Cafe 12an är ju världsberömt i hela Nrkp, men jag har aldrig varit där. De övriga besöker man ju lite nu och då. Tingshuset i Kopparberg - vilket hus. Jag gillar dessa gamla hus och är glad över att det fått stå kvar. Grillkojan i skogen - vilken härlig idé. Måtte den få stå kvar i detta fina skick. Antagligen ligger den så långt borta att de som gillar att förstöra inte orkar ta sig dit.

    PS. Tack för att du ändrade.
    SvaraRadera
  2. Aahhh. Jag älskar det där gamla tingshuset., Urläckert! O nä, har inte sett det med egna ögon utan bara i din bild :) Många mötesplatser där :)
    SvaraRadera
  3. Många fina bilder och hus!
    Tingshuset i Kopparberg har jag sett många gånger eftersom vi har landställe i Ramsberg ett par mil därifrån. Det är verkligen speciellt.
    SvaraRadera
  4. Åh, vilket härligt inlägg! Så olika mötesplatser och så fina bilder! Jag blir nästan lite tårögd av grillkåtan - tänk vilken lyx vi har i vårt land som kan finna en sådan i skogen, för allmänt bruk!
    SvaraRadera
  5. Så många fina mötesplatser du dokumenterat i Norrköping. Jag blev väldigt nyfiken på grillkåtan. Den skulle jag gärna besöka. Ha dé!
    SvaraRadera
  6. Snyggt fotat, bra inlägg. Kanske ses vi i grillkåtan någon dag.
    SvaraRadera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)