söndag 8 januari 2012

Ännu en solig dag

Det är knappt man tror det är sant, men vi har haft solsken idag också.
Av nöden tvingad måste jag bege mig ner till samhället för att proviantera - gav klockan en snabb blick och konstaterade att jag skulle hinna stanna till vid Mårängen på hemvägen. Kände mig lite stressad - väntade besök strax efter lunch - men som sagt ett snabbt besök skulle hinnas med. 
Först och främst ville jag se om det kommit några scharlakansvårskålar på "min" lokal... kanske lite tidigt för detta vårtecken, men eftersom det inte finns någon snö, så kanske...

... och jodå... några små (jämför med granbarren) fanns det...
...  och ett par större
Blir alltid glad när jag hittar dem - på samma plats, som där jag hittade de första för 20 år sedan.
Hade redan glömt att jag inte hade så mycket tid på mig, utan tog en liten sväng mot sjön också.

Solen glittrar i björken
En gammal alkotte i solen
Långa skuggor över sjön
På något vis klänger sig tallen kvar på berget

Iskanten

Ser ni skon?

Nästan hemma - stannade vid hagen och tittade på hästarna - visst ser de ut  som att de gillar solen?

Och, jodå, jag hann hem i god tid...

11 kommentarer:

  1. Hei Anki! Takk for besøk og kommentar på bloggen min :)
    Hyggelig å finne bloggen din også. Her var det mange fine bilder :) Jeg synes furuen var flott, og så livskraftig der den klamrer seg fast til berget, og så søte hester på siste bilde.
    Interessant med de små "scharlakansvårskålar", de har jeg aldri sett før.

    SvaraRadera
  2. Vad vackert det är vid Måren! Svamparna har jag aldrig sett, men de var fina. Skuggorna så här års är något alldeles extra. Ha dé gott!

    SvaraRadera
  3. Scharlakansvårskålar??? Det måste väl vara svampar. Eller?

    SvaraRadera
  4. Tänk va mycket man lär sej här i bloggvärlden! Scharlakansvårskålar...vilket vackert namn sen!! sen blir jag verkligen imponerad av din kunskap, trodde först att du kunde allt om matsvampar, mycket bara det, men nu...varenda liten svamp kan du ju!! En del som jag inte ens ser...
    Fina bilder från sjön, och ibland måste man bara göra sina små avstickare, det finns alltid butiker som har öppet...
    Ha´en bra måndag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Vilken tur du tog dig tid så vi får njuta av dina bilder.

    3 tanter

    SvaraRadera
  6. Va, sol igen! Det fick minsann inte vi igår.
    Många härliga bilder, Anki! Den där svampen fick mig till att tänka på en viss barnsjukdom *hi hi*.

    Men kan du tänka dig, det har blivit lite vitt ute hos oss, men blött! :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. En ny bekantskap den svampen, vad används den till, äta? färga?

    SvaraRadera
  8. Hej igen! Den backen känner jag igen, men inte svamparna.
    Förresten, nya svampar mitt i vintern? Det är väl inte speciellt vanligt?
    Jag brukar gå en sväng vid Mårängen när jag saknar bilder till min "dagens" och är för lat för att gå någon längre runda. Det finns massor av ställen som alla är olika varje gång man passerar.
    / maria

    SvaraRadera
  9. Hej Anki! Vid Mårängsbadet lärde jag mig simma och tog simborgarmärket. Vilka otroligt vackra bilder du tar! Lev väl! Lennart

    SvaraRadera
  10. Hej Anki!

    Matte har sagt att du är snäll. Och nu vet jag att det är sant.
    Kim

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Här har det varit glest med skuggor och solkatter, men idag blinkade solen fram lite grann = ny energipåfyllning.
    Fina naturbilder!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)