lördag 21 januari 2012

Frustrerande...

... att inte veta riktigt vad som händer. 
Våra chefer håller sig undan - närmaste chefen kommer upp till oss en gång i veckan, bara för att hon måste, men man märker att hon är väldigt obekväm i situationen och helst inte vill ... 
Vad vi vet är att Studiefrämjandet ska ta över en del av vårt material och Arbetslivssupport en annan del... 
När, var, hur?
Ja, det är frågan...
AD ska vara helt avvecklat till den siste februari, huset ska vara tömt till den siste mars... men datumet  för när deltagarna slutar, det vet vi inte... 31 januari var ett förslag, men vi får aldrig svar!!!
Jo, vi vet att en del av våra Fas 3- deltagare får följa med, liksom skannrar och en del annat, men ingen personal - de har egen personal och räknar med att deltagarna ska "lära upp" dem.
Resterande deltagare -  och de som har arbetsträningsplats, eller rehabplats hos oss... vad ska de göra? Ingen vet riktigt säkert - eller... jo kommunen ska köpa de här platserna från företag
 (hm... blir det billigare tro?)
 och /eller använda sig av olika föreningar... 
Veckan som kommer är den sista, som cafeterian är öppen, sedan finns det inte ens en kaffebryggare i huset... antar att vi inte får någon från kommunen.
En sak är säker... vi som drabbas - personal, deltagare - vi mår dåligt av situationen.
-------------------------------------------------------------
Som tur är, så är ju livet inte bara jobb... utan vänskap också :)... vilket de här bilderna på grannens islänningar får symbolisera.



Det knackade på dörren och vännen Sally klev in - hon kände nog att kaffet var klart. Jag har något kul att berätta, sa hon. Jag ska flytta!
Jo, jag var lite förvarnad, men en glad överraskning blev det ändå och jag är så glad för hennes skull. Vet ju hur hon längtat efter att komma ut på landet igen :) och nu blir vi nästan grannar - bara ca 6 km från varandra. Kul!

Väntar fortfarande på snön, som skulle komma igår - inte för att jag gillar snö speciellt mycket - näe, tvärtom, men det kunde bli ett par vintriga dagar med sol, bara för att få lite fina vinterbilder :)

I brist på sådana så får ni hålla till god med de här...
Mats kvigor, som kom till Granmyra i veckan...

Lite nyfikna...
... och lite blyga
En frusen droppe
Väntar på mer snö...

Så är det då söndag igen - i morgon ny arbetsvecka - undrar om vi får fler svar?



5 kommentarer:

  1. Som alltid lika fina bilder Anki! Och TACK för fika och smörgås, det var en trevlig stund som alltid! Ja, tänk att jag ska flytta....och kommer att få min lilla trädgårdsplätt, det blir en lisa för själen :) Nu vill jag ju bara att 3 månader ska säga svisch...men allt tar sin tid!
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Men det är ju förskräckligt!! Att inte få ett ordentligt svar, å att sen som chef knappt våga visa sej! Jag hoppas att ni som arbetskamrater kan stötta varandra, man sitter ju trots allt i samma sits och har förhoppningsvis en axel att luta sej emot när det känns alltför jobbigt. 2009 blev jag arbetslös, uppsagd via telefon...utan förvarning!! Det tog ett tag att smälta det, att butiken skulle läggas ned, det bestämdes över en natt...om det kan man tycka mycket!!
    TACK för din omtanke och dina rader på min blogg!! Nu gäller det att ta nya tag, hoppas på att tiden ger läkarvetenskapen en chans att hitta en lösning, något annat finns inte...
    Ha en skön söndag vännen, här har det just börjat snöa!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Nej, ingenting är lätt idag, varken för de som har jobb eller för de som inte har det! Reagerade lite på det du skrev att en del fas 3-deltagare fick följa med tillsammans med scanrar och lite annat! Som lite gamla möbler då, kan jag ju känna som tillhör just den kategorin av människor!
    Sen skulle de "lära upp" befintlig personal! Detta är såå typiskt!
    Bäst jag slutar innan jag skriver något jag får ångra!
    Hoppas det löser sig för dig, Anki!

    Det var söta hästar och kossor på dina bilder! Vi fick förresten en massa snö igår, som ligger kvar idag, men det töar.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Hej! Tack för titten in på min blogg!

    Det lät inte roligt med jobbet men desto finare bilder på dina fyrbenta vänner. Åh, så fina hästar! Ja, de horniga är ju söta de med men hästarna tar ju priset.
    Har ni dåligt med snö? Det borde gå att flytta snön lite så alla fick ta del av den. Här har vi över halvmetern, kanske snart 1 meter snö. Snön ligger på träden, vi måste skotta av de mer känsliga och platta taken och i fredags kantskar de plogkanterna på vår väg. Så vi har så det räcker för i vinter.

    SvaraRadera
  5. Låter jobbigt att arbeta under sådana förhållanden, tur att det finns en gemenskap på jobbet, underbara bilder på kossorna :) ha en fin vecka och hoppas ni får besked snart, kram från oss 3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)