lördag 6 juni 2015

Inget lördagstema...

... det känns lite konstigt... och tomt. I stället blir det lite blandat denna vårt lands nationaldag...

Hade varit på träff med fotoklubben och var på hemväg... och så stod de bara där... dessa två dovhjortar - antagligen fjolåringar på vandring... kanske syskon. 
Inga rum lediga i insektshotellet... så jag gjorde ett annex. efter en vecka så är det nu halvbelagt, men det finns bokningar framöver :)
Igår var en fantastisk dag... soligt, varmt och fint. Jag tog en liten rundtur och tittade på vad som blommar just nu. Här är en liten del av det som just nu finns i rabatterna.
 Tittar man utanför rabatterna så hittar man mer spännande motiv...
Sixten kommer med bestämda steg för att se vad jag har för mig...
"Det gör ont när knoppar brista..." så skrev Karin Boye. Kanske är det därför det tog så lång tid för den här jättevallmon...
... och inte var den då någon skönhet när den väl slog ut, men nog är den vacker  ändå... på sitt sätt..
Sixten vet hur man ska njuta av det fina vädret...
Själv njuter jag gärna friden i en skogsglänta...
... och drömmer om ett bra svampår...
Längtar efter att komma ut på tur med husbilen igen... det har varit mycket annat nu i vår, men snart så... :)
Önskar dig som tittar in en fin dag... nu ska jag snart iväg till Mulleskogen med barnbarnen. Idag ska vi vandra längs en gammal väg till till Titte-Vitte källa... :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Vilken fin bild du fick av hjortarna. Insektshotellen ser på avstånd ut som tavlor, men jag vill inte kika närmare på dem. Du är helt makalös med att få fina bilder. Den där serien med vallmon är så bra. Kan tänka mig att Sixten undrade vad du sysslade med, för det ser ut som ni är i jämnhöjd. Ha en fin Nationaldag.

    SvaraRadera
  2. Tack för en soligt vacker bildkavalkad! Visst är det tomt utan OL!
    Önskar dig en fin nationaldag där i Mulleskogen :)

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen jättefint väder igår. Vår vallmo hade bara exploderat, men fin var den! Antar den är slut idag...

    SvaraRadera
  4. Vore jag en insekt skulle jag absolut boka rum på det snygga hotellet med servering utanför. Underbara bilder - hoppas ni får en trevlig dag.

    SvaraRadera
  5. Härligt att gå och fota i rabatterna och föreviga alla blommor, men precis som du säger - de spännande motiven brukar man hitta på andra ställen. Den som är van att ha med sin kamera får ett helt annat bildseende tror jag. Dina bilder är så fina och välkomponerade. Mycket inspirerand!
    Ha en fin nationaldag!

    SvaraRadera
  6. Underbart foto på katten som går i gräset. Insektsholkar har jag också satt upp på huset. Visst känns det bra att hjälpa naturen lite. :-)
    Tack Anki för kramen i inlägget om Gokillen. Den behövdes... Tack!

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastiska bilder - behövs inget tema hos dig! Bilden på Sixten när han bestämt går mot kameran men har blicken lite åt ett annat håll, den är magisk!
    Och den fina skogsgläntan, så vacker, så svensk och dovhjortarna, vilka vackra djur - sådana har vi inte här!
    Ha en fina Nationaldag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Du har ju en toppen fin trädgård. Sixten är ju verkligen husets "skatt" och husets katt . Han trivs nog där han bor.
    Vallmon såg ut som en sagoväxt, mycket fina bilder.
    Nu går jag och lägger mig ett tag har varit uppe jättel'nge.
    Ha en bra dag önskar jag Dig.

    SvaraRadera
  9. Vilket gulligt rart namn, Titte-Vitte, *fniss* Hoppas det blev en trevlig 'tur' dit. Men med barnbarn blir det alltid lyckat.
    Eran Sixten vet oxå hur man ska njuta, så vill jag även göra men marken är faktiskt väldigt fuktig ännu.
    Vi har bara haft två dagar strålande sol, idag mulet men vindarna är faktiskt varma, något positivt . . .
    . . . . knoppar brista' jasså det var Karin Boye det . . . . visst är vallmon vacker precis i rätt bristning . . . .
    Allting blommar mycket längre i år, hmm . . det är väl regn och kylan tack, men hur vill något bara växa då ? ! ?
    Vi vill gärna träffa er, det vet du, nästa gång ni drar . . . . Jag flyger till Polen den 12 juni med en kusin och hälsar på andra kusiner där i 4-5 dagar, det har vi pratat om länge nu. Ja faktiskt hela våren och tiden den går . . . .
    Ha ne trevlig helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Ja, vilken sommardag vi hade igår, idag känns det som om det skulle behöva laddas ur. Lite regn på förmiddagen och nu är det blåsigt värre igen. Så det är ett evigt spring med blommor som ska till lä. (Ja motion får man i alla fall, men det skulle vara skönt om växterna kunde stå där jag tänkt någon gång)
    Ha en fortsatt skön lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hur får Du ihop boende till insektshotellet egentligen? Mig veterligt har vi inte en enda insekt i vårt hotell. Fast dom kanske bara inte vill visa sig.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Dovhjortar - bara så där. Härligt
    Å när jag ser din blomsterprat undrar jag om du bor i Sverige. Har aldrig sett så många olika sorter - inte ens utomlands.
    Å mest av allt gillar jag ditt insekthotell med tillbyggd annex. Förstår egentligen inte vad du har gjort där och vilka insekter som har bokat rum där. Utgår ifrån att det finns socker eller nå't annat sött i rummen eller? Tycker det är värt ett eget inlägg med närbilder av gästerna!

    SvaraRadera
  13. Vad söt han är, Sixten!!
    Härligt med en sommardag!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Vad fina dom är fjärilshusen för det är väl sådana. Beundrar dina blommor. Här i kylan har i alla fall påskliljorna slagit ut och pärlhyasinterna och några maskrosor men allt står ganska stilla fortfarande, bara gräs och ogräs växer och vinden viner. Tur att jag har dina bilder att trösta mig med

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder! Helt otroligt med dovhjortarna - som om motivet var beställt från fotoklubben! Kommenterade nyss din och barnbarnets äventyr med Mulle men kommentaren tycktes fastna, så den kanske aldrig gick iväg? Får väl försöka igen annars! Kram och ha en fin fortsatt fotovecka:-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)