söndag 28 juni 2015

Morgonstund har guld i mund...

... så säger ordspråket... det betyder visst att den som går uppe får mycket gjort. Nu tror jag väl inte att det stämmer alltid - ja annat än att jag hann med en tidig promenad :)
Vaknade vid halv fem och kunde inte somna om... så jag klädde mig, tog kameran i handen och gick ut. Solen stod redan stod högt på himlen... termometern på ynka 8º. Hästarna var morgontrötta och vände inte ens på huvudet när jag gick förbi...
Nu börjar gräsen blomma... till glädje för fotografer, men inte så kul för gräsallergiker... det här är olika variationer av hundäxing...
I backen intill vägen växer backglim...
Nu börjar de stora blåklockorna blomma... då känns det som högsommar... en näva som rymt finns där också...
... liksom den rosa nyponrosen och en vit ros som heter stenros...
Ängskavlen sträcker sig uppåt den blå himlen...
... som är alldeles blå...
Sista biten hem...
Solen värmer alltmer och det ser ut att bli en riktigt fin sommardag :)

Ni som älskar sol och värme... passa på och njut!

Ha det gott!



20 kommentarer:

  1. Här är varken sol eller värme ;)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att komma ut en sommarmorgon!
    Synd att man måste sova, kvällarna är ju också härliga!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja idag har det varit riktigt skönt ute.
    Var och köpte lite jordgubbar - å vad söta och goda de var.
    Plockade även några egna och tre nävar smultron fanns
    det i landet då jag rensat klart, bra motivering och belöning!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är något speciellt att vara ute i morgonsolens strålar. Känslan av tid! :-)

    SvaraRadera
  5. Japp, det blev en jättefin sommardag även här! Den blev dock betydligt kortare för min del, då jag brukar sova under nätterna;-) Så här sympatiserar jag med de trötta hästarna;-)

    Du kan ju varenda växt/blomma. Helt otroligt och väldigt imponerande! Tänkte faktiskt på dig då vi hamnade "på landet" igen. Där fanns en helt annan flora än där jag bor. Å det är ändå bara 10 km härifrån...

    SvaraRadera
  6. Ja, vi har haft en underbar sommardag idag!
    Fantastiska bilder! Så vackert tidigt på morgonen. Brukar bara vara uppe så tidigt när jag jobbar dag....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Härligt du bor! Du får verkligen till dina macrobilder, tjusigt!

    SvaraRadera
  8. Morgonstund har död råtta i mun brukar gubben säga som aldrig har fixat tidiga morgnar. Själv är morgonen och förmiddagen bästa tiden på dagen! Tur att det är olika - annars skulle nog inte världen fungera! Superfina bilder, jag gillar särskilt den med vägen. Jag vill bara kliva in i bilden, rakt in i sommaren! Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  9. Det låter fint när du beskriver i ord och bild, hur det är halv fem på morgonen. Men även om jag inte alltid sover vid den tiden, skulle jag nog ha svårt att gå ut och promenera. / Britt

    SvaraRadera
  10. Såååå mysigt det ser ut med en röd liten stuga i skogsbrynet.
    Du tar allt jättefina bilder fast det mest otroliga är att du kan alla växter också.
    Inte bara svampar och mossa.
    Ha det toppen i denna kyliga sommar.Jag sitter här och huttrar fast jag tror att jag börjar bli lite dassig.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker natur du har runt din stugknut. Skönt på landet. Dessa morgontimmar är ju hur sköna som helst. Ett alldeles speciellt ljus att fota i för oss som gillar det. :)
    Så vackra bilder rakt igenom. Landsvägen du har fotat är så idyllisk och vacker med sina böjar.
    Önskar dig en trevlig tisdag !
    Kram och god natt !

    SvaraRadera
  12. Jaa Du bor ju väldigt vackert, och väldigt lärorikt för oss, eller sådana som mig , det är ju latin allt Du
    berättar TT su kan komma ihåg vad alla växter heter, men det är ju ert stora intresse för just det.

    SvaraRadera
  13. Riktigt fina bilder och jag håller med dig om att gräset är vackert men som allergiker är det jobbigt , ja nu är det bäst man tar tillvara att soliga dagar , sommaren går ju så fort // Många kramar från mig :)

    SvaraRadera
  14. Visst är sommarmornar fina men det är sällan man är uppe så tidigt i alla fall jag

    SvaraRadera
  15. Även om jag vaknade så tidigt så hade jag alldeles säkert inte gått iväg på en promenad, men dina bilder visar att det är ingen dum idé. äntligen har vi nu något som påminner om sommar och det är underbart. Kram

    SvaraRadera
  16. Otroligt vackert, vilka bilder, det är Sverige om sommaren, det! Jaaa, hösnuva, det vet jag vad det är, när jag var barn var det för eländigt men man har besprutat (!) mig under många år så det går bra numera, men klipper någon gräset då......men stråna är så vackra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Men så vackert! Kanske lite för tidigt för mej dock.
    Njut av sommaren!

    SvaraRadera
  18. Milde tid så vackra foton du tagit, ja det är riktiga sommar bilder som jag njuter av.
    Värmen kom till sist och det rejält, nu suckar man kanske men inte jag, ännu.
    Man väljer var man vill vara, vi tillbringar tiden i skuggan och små vind pustar ger oss behaglig njutning.Jag är ju en nattuggla så jag njuter även på natten ute i fullmåne m.m. lägger mig typ kl. 3 och går ändå upp vid 8. Sova får man göra på vintern.
    Helgen blir till Ängelholm och mops-vakt, hi hi hi. ...
    Må så gott/ EVA

    SvaraRadera
  19. Kanske ska jag göra likadant nästa gång jag vaknar så tidigt utan att kunna somna om. Det var väldigt fint och lite skört ljus så dags. Förstår att hästarna var för trötta dock. De hade säkert betat halva natten och stod nu och smälte maten :-)

    SvaraRadera
  20. Beautiful photos!!! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)