tisdag 9 juni 2015

Strålande sol...

... omväxlande med mer eller mindre mörka moln... ja, så var det igår. Så vackert, men med en kall vind som börjar kännas lite envis...
 Blommorna ser i alla fall ut att må bra och blommar länge och det är ju något att glädjas åt :)
För många år sedan fick jag flera olika sorters frösådda aklejor av en god vän och de finna fortfarande kvar... men inte alls där jag planterade dem, utan på platser de hittat själva... bl.a. i gruset på gården... här är några av dem...
 Den här vallmon minns jag inte att jag varken sått eller planterat här. Alla övriga jättevallmo jag har är röda... så det är ju konstigt om det blir en rosa avkomma...
Minns ni serien med den röda vallmon... så här ser den ut idag...
En av mina favoriter... myskmadra... underbart doftande, men med lite ogräsvarning... sprider sig friskt, men det förlåter jag gärna :)
Min en gång en riktigt fina kryddodling...  numer innehållande mest gräslök, oregano och förvildat gullris...
Som ni vet så gillar jag att fota småkryp... både insekter och spindlar och lyckades få en bild på denna lilla gröna spindel mitt i vävnadsarbetet av ett nytt nät...

Tidig morgon idag...  solsken, lite soldis och bara +3°
Hoppas på ytterligare en fin dag :)


Ha det gott!



23 kommentarer:

  1. Anki, what a fantastic light on your pictures. Absolutely adorable!!!
    Happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Allt blommar fantastiskt nu. Så vackert! Utom allt som blåst sönder förstås.....
    Igår verkade det dock som om sommaren var på G och idag är det en helt underbart solig dag!
    Önskar dig en riktigt skön sommardag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. En fördel med kylan som varit, att allt blommar så mycket längre. Men nog vill man ha sommartemperaturer nu! Och gärna mindre blåst!

    SvaraRadera
  4. Brrr.....inte särskilt varmt på morgonen än, +3 grader bara. Nu vill vi ha sommartemperaturer. Så man kan kliva ut barfota på gräsmattan utan att förfrysa tårna av sig ;)
    Lite märkligt med din rosa vallmo men hur vacker som helst iaf. Spännande när det sker saker man inte räknat med i blomsterrabatterna.
    Aklejorna i alla dess olika nyanser som du har är väldigt vackra och verkligen något att glädjas av.
    Småkryp i alla dess varianter är ett kul fotoobjekt. Man ser så mycket detaljer i dem som man inte annars kan se med blotta ögat. Jovisst, jag borde nog använda mina glasögon mer ;) :) men med dina vackra bilder av insekter behöver jag inte det :)
    Det verkar vara en vacker kvinnlig stenfigur bland blommorna också. Trevligt med sådana i sin trädgård.
    Sist men inte minst, fångade du soldiset över omgivningen på ett mycket vackert sätt. Kan riktigt känna känslan att stå där en tidig morgon och njuta av detta.

    Önskar dig en härlig tisdag !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  5. Alla dina bilder är vackra. Men idag är det himmelsbilden som är mest fantastisk.
    Aklejor är underbara blommor. Den rosa vallmon gillar jag bättre än de röda. Jag är så dum så att jag knipsar av de flesta röda för att de rosa ska ta över.
    Idag blåser det inte, men är ingen sol heller. När ska vi få sommarkänsla? Till helgen kanske? / Britt

    SvaraRadera
  6. Vilka morgonbilder och vilken fin himmel och det ser ut att vara lite åt det hållet här idag förutom att det kommer dimslöjor invällande från havet, men det får gå! Det är varmare än tidigare och det är jättehärligt! Kom inte ihåg hur det kändes när man kunde ha dörrarna till verandan öppna, men det är väldigt trevligt. Jag gillar ditt grönsaksland! Så håller vårt också på att bli och det känns rätt skönt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jag säger bara det, Din Vallmo ser ut som en eldig Spansk Tarantella, ett mästerverk. Oh så vackra bilder på allt
    Du har verkligen Gröna fingrar, vilken tur dina växter har som flyttar själva dit de vill.
    Jättehärligt inlägg.
    tack från Hajan

    SvaraRadera
  8. Himlavalvet i sin skrud över alla blommorna och blomsterlandet! När det är som vackrast fångat av ankifoto ;-) Kram

    SvaraRadera
  9. Det är jst det jag gillar med vissa blommor - att de förökar sig där de vill. Det blir betydligt mera naturligt i mina ögon än väl ansade rabatter.
    Men en lila vallmo har jag då aldrig sett. Undrar hur den avlades och av vem eller vad;-)

    SvaraRadera
  10. Nu vill vi ha sommar på riktigt!

    Härliga bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Idag har vi ju haft en underbar sommardag, även om det var lite kyligt på morgonen. Fina Aklejor, men man hittar dem som sagt lite varstans med tiden. Ha nu en fortsatt bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  12. Det är något visst med akleja, dels att den dyker upp lite där man minst anar och sen en riktig överlevare! Jag har lite andra varianter, om du vill utöka din odling...Och det här med kryddodling, ja där är vi i samma läge så att säga...här är de också igenvuxet, det som är starkast frodas och det som inte är lika envist, ja det har fått gått hädan. Mycket sällan jag använder mej av dessa kryddor dessutom, så den där bilden jag hade för mitt inre om en frodig och väldoftande kryddgård, ja den är ganska suddig numera.
    Ja, inte var det väl sommarvärme i morse, vi hade +4 när jag satte fötterna utanför ytterdörren. Men det rätade till sig ganska snart, och nu är det väl ändå riktigt sommar...?? Mer än så här tycker jag inte det behövs när det gäller temperaturen.
    Vackra bilder, och visst är han söt den där lille arbetaren i nätet...
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Visst är det helt fantastiskt att solen faktiskt tittar fram. Jag kände lycka när jag vid femtiden i morse såg solen - studentfirandet var räddat. Fin kväll till dig Anki! /Kram

    SvaraRadera
  14. Aklejor är ute på vandring, hi hi . . ..
    Ja även här hos mig, varför gör de så, de vill bestämt välja boplats själva, *fniss*
    Nu när värmen äntligen är här kommer allt att växa som tusan.
    Sverige har väntat länge på detta . . .
    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Jag har med en del växter som vandrar iväg. Huvudsaken att de stannar kvar i trädgården. Den disiga bilden du tog är väldigt vacker. Nu har vi äntligen fått något som påminner om sommar, och då är det trädgårdsjobb som gäller. Kram

    SvaraRadera
  16. Jag har också rosa jättevallmo men vet inte om den kommer upp iår. Det finns inte ett spår av någon växtlighet men påskliljorna har slagit ut och borta på stedesbacken där vi ska sätta potatis finns styvmorsviol. Ifjol hade potatisblasten tittat upp. Iår har vi inte ens satt potatisen. Undrar om det hinner bli något iår.

    SvaraRadera
  17. Så fina bilder!
    Alla dess blommor i olika färger och former, underbart!
    Här i Wales har vi haft bra väder, men kallt. I förmiddags var det 10 grader och moln, nu sol och 15 grader.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  18. Underbart fina bilder! Den där spindeln.... iiihhhh såg giftig ut!

    SvaraRadera
  19. Ja det är allt lite väl kyligt för att vara snart mitten av juni tycker jag. Härligt med så många foton på blommor i min favoritfärgskala. Älskar blått, lilla och rosa på blommor.
    Fast sötast och finast är den lilla gröna spindeln.

    SvaraRadera
  20. Inte mycket som slår tidiga mornar när det gäller vackert ljus, men fy vad det är motigt att ta sig upp. Undrar varje gång det är dags att stiga upp vid fyra-femtiden hur jag kunde bestämma mig för denna utflykt/fotografering. För att inte tala om de gånger jag stämt möte med naturen i soluppgången. Inte tänker man i dagligdags på att ljuset kommer en timme tidigare än solen går upp...
    Som vanligt har du så mycket fint att visa. Gillar spindeln särskilt.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  21. Vilka underbara tidig-morgon-bilder! Och alla blomsterbilderna, aklejan är ju helt fantastisk på att föröka sig och förändra sig! Vallmo skulle jag väldigt gärna ha här hemma men det är bara den lilla sibiriska som tycks trivas hos mej. Härligt inspirerande bilder, nu är det bara att spotta i nävarna och gå ut i den soliga trädgården! Kram och ha en fin fortsatt dag :-)

    SvaraRadera
  22. Härliga bilder! Och myskmadran har jag just upptäckt – så trevlig, tacksam och lätt att ta bort när det blir för mycket!

    SvaraRadera
  23. Aklejor har jag sått iflera olika färger men de blir alla lila! Förstår inte varför! Sen kommer de upp lite varsomhelst. Där de själva tycker!
    Jättefin vallmo! Har inte lyckats få några jättevallmo här trots flera försök!
    Spindelbilden var riktigt fin!
    Ha det fint! :-)
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)