tisdag 23 juni 2015

En blöt historia...

... ja så blev midsommarhelgen... och ja... då menar jag vädret förstås!
Fick börja midsommaraftonen med att tända i köksspisen... tur man har en sån :)
Dagen förflöt i ett stillsamt tempo med ett kort besök av äldste sonen och yngste barnbarnet på f.m. De kom med en stor fin bukett blommor... så fina :)
I övrigt firade vi för oss själva med sill och potatis och jordgubbar förstås!
På midsommardagen kom så vännerna Rigmor och Urban... och fina Zambo...
Det blev mycket prat och många skratt... och en del promenader mellan regnskurarna :)
Zambo blev lite fundersam över brudarna på Granmyra... de var väldigt vänliga och undergivna och Zambo visste inte hur han skulle reagera :)
Så vi fortsatte vägen bort och hälsade på hästarna... en bit längre bort på vägen började det regna... först smått... och sen vräkte det ner.
 Tur att Rigmor hade en plastpåse i fickan så min kamera inte blev genomsur...
Blött, blött, blött...
T.o.m. vinbergssnäckorna tyckte visste det blev lite väl blött...
... och klättrade upp i ett lämpligt träd...
Mellan skurarna tittade vi lite på blommorna i trädgården... 
... en liljebagge lät sig inte bekomma av regnet utan fortsatte glupskt kalasa på kungsängsliljans stjälk...
Tidig söndagsmorgon... bara jag var vaken... dimman låg tät över vallen och solen gjorde sitt bästa för att skingra molnen...
Några svaga solstrålar nådde trädgårdsnattviolerna... de doftar såå ljuvligt! jag vet inte var de kommer ifrån... de har liksom bara flyttat in... 
Fick så syn på en liten, liten spindel... den försökte gömma sig och ville inte vara med på bild...
I dimman och med hjälp av solens strålar var t.o.m. nässlans blommor fina... i alla fall med gärdsgården som bakgrund...
Plötsligt sken det upp... molnen försvann och solen stod högt på himlen... och då var det dags att skiljas igen... Tack vänner för ett par trevliga dagar!
Förhoppningsvis så ses vi snart igen... eller jag vet att vi ses snart igen :)

På e.m. kom yngste sonen med sambo och prickig hund för lite mat och kaffe... behövde hjälp att äta upp en del av maten som blev över. Glädjande nog så mår prickiga hunden hyfsat bra, men orkar inte lika mycket som förr... men så länge han inte verkar lida så får han leva sitt numer stillsamma liv...

Nu är det ju inte bara av ondo med regnandet... känner hur livsandarna vaknar... och hoppas på massor med svamp.
Hittade ett par strävsoppar, en kremla och några små, med betoning på små kantareller... tänk att man kan bli så glad över så lite :) Soppen och kremlan lämnades då de redan var hem för en del larver...
... och kantarellerna fick stå kvar för att bli i mer lagom plockstorlek... det fanns massor med smått, smått också. Och även om inte kantareller är favoritsvampen, så känns det härligt... kanske blir det ett bra svampår även hos mig i år :)

Promenaden idag... innan regnet... först förbi fårhagen...
... där tackorna och lammen höll koll på mig...
Utanför hagen blommar brudbröd, som har röda knoppar och vita blommor... i hagen blommar nattviol...
 Hingsten Alfur mellan två av sina damer :)

Midsommarhelgen är slut, men midsommarblomstren blommar vidare :)

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Nog har det regnat mycket! Men fina bilder kan det bli av gråväder, regn och dimma, det visar du här :)

    SvaraRadera
  2. Även om det är ett uruselt väder så lyckades du hitta fina fotomotiv. Just nu tittar solen fram hos mig, och jag känner redan hur humöret stiger. Kram

    SvaraRadera
  3. Det var inte dåligt en hel "pack" med jättefina bilder. De berättar ju en hel del. Det är ju väl att vädret kan variera sig.
    Just nu 16,45 vräker det ner på oss, på Östgöta-slätta. Men efter regn kommer det sol-

    SvaraRadera
  4. Tur att det finns Järnspis när sommaren uteblir!

    Vi hoppas på nästa månad!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja jösses vilket väder midsommar bjöd på, men när man är med goda vänner och familjen så är så mycket annat än vädret väsentligt o kul. Underbara bilder o en speciell bild fastnade jag på särskilt, den liksom fångade upp mig, så där gör ju bilder ibland. Det är bild nr nio, en vacker blomma med en ljuvlig bakgrund. Jättefina bilder allihopa.
    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Blöt regnig midsommar var det nu hos många
    Men du hade ändå trevligt tillsammans med goda vänner, promenaden var oxå vacker trots regnet.j
    Vi är barnvakt i norrahammar nu, våran Leonard.
    Må väl kram / Eva

    SvaraRadera
  7. Såååååå Vackra bilder! Den sista är ju bara för underbar!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  8. En ren och klar njutning att titta på dina fina bilder. Du är makalös och ser de små sakerna som dom flesta inte lägger märke till

    SvaraRadera
  9. Men du fick enormt vackra bilder trots "styggväder" har förstått att ni haft mer regn än vi denna midsommar . Så vackert du bor och åter igen så vackra bilder satt och till o med spindeln blev ju vacker framför din kamera :) // Kramar från mig ,

    SvaraRadera
  10. Alltså hälften av bilderna i detta inlägg skulle ha platsat i fotoutmaningen Tisdagstema som var "Dimma" idag. Dessutom kan jag konstatera att din midsommarafton var väldigt likt våran, fast vi hälsade inte på naturen. Sedan blev det faktiskt riktigt fint väder (fast kallt) här t o m klockan 17:00 idag, då det började regna.

    Men för dig finns det ju inget dåligt väder, inga dåliga kläder heller. Du och din kamera upptäcker ju alltid spännande saker. Tänkte faktiskt på dig idag när jag var i skogen (överdrift). Förstår liksom inte varför jag aldrig hittar varken spindlar, sniglar eller svampar... Det enda jag hittade var en massa myror, å dom fotade jag inte. De är liksom lite för snabba för min kamera om man säger så;-)

    SvaraRadera
  11. Härligt att läsa att du haft en trevlig midsommar med barn, barnbarn och vänner. Det var väl inget som var torrt i midsomras, varken kläder, djur eller natur. Då är det för oss skönt att kunna tända en brasa i köksspisen och få lite extraskönt inomhus. Det gjorde vi också. Men du har ändå hittat solglimtarna under dessa dagar. För en "solglimt" är ju att få bära kameran med sig och fota allt det blöta också. Det kan jag säga att det gör du på ett fantastiskt sätt. Du ser verkligen de där detaljerna som många andra inte ser.
    De här bilderna är inget undantag och alla är lika fina !
    Ha det gott !
    Kram Marie

    SvaraRadera
  12. Ni ser ut att ha haft en trevlig midsommar trots allt regn. Svamp!!! nu måste även jag ut i skogen och kolla :)
    Vackra bilder som vanligt, närbilderna är fantastiska. Ha det gott.

    SvaraRadera
  13. Ja inte var vädret så mycket bättre hos mig heller. Vädret till trots har du tagit helt ljuvliga bilder. Den med det våta spindelnätet är så vansinnigt vacker! I övrigt är jag ju svag för de fina hästarna så klart :-)

    SvaraRadera
  14. Låter som en mycket trevlig midsommar trots regnet. Fina bilder som vanligt. Regn och dis är underskattat fotoväder. Brudbröd och nattviol trevliga växter som man inte hittar överallt.
    Krama Rigmor och Zambo från mig nästa gång ni ses. Saknar deras bloggande.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Vad mycket fint du fotat. Helt underbara bilder. Angående svampen, har jag tänkt på dig, att du har nog börjat plocka. Iallafall en sak att glädja sig åt i blötvädret. / Britt

    SvaraRadera
  16. TACK för en underbar helg, tror till och med att jag tyckte om vädret...*skrattar*...Så många fina bilder du återger allt det trevliga med, och små detaljer som man bara kan se genom kamerans ögat. Zambo var helt slut när vi kom hem, alla intryck och sen "damer" som han inte riktigt förstod sig på, vad menade dom egentligen?! Var det lek, eller...??
    Sen när jag tittar på dina bilder, fåren, vad är de av för ras? Inte såg jag det, i farten som blev på morgonen när en del av flocken var på fel sida av stängslet! Hade nog med hundkoppel och mötande gångare...
    Blir glad när jag läser om den prickiga också, ett bra liv så långt det går, det är huvudsaken.
    Och självklart ses vi snart, lagom planerat, lagom av allt, som vanligt...
    Ha det så gott och hälsa!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Älskar dina underbara bildet!

    SvaraRadera
  18. Heej, största skillnaden mellan dig o mig, du tar hundra gånger finare foton! Så jag njuter, för i övrigt har vi ganska likadana omgivningar att njuta av. Däremot så har jag ingen trädgård så jag njuter förstås av dina fina blommor också. Tycker inte du också att växtligheten mår bra i år av det svalare vädret och myckna regnandet? Och precis som du hoppas jag på en fin svampsäsong, minns att du inte hade det bästa ifjol. Värmen ska komma nästa vecka sägs det och nu måste ju ungarna få badväder nån gång. Själv sätter jag mig i skuggan och löser korsord, det blir bra det...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)