söndag 7 juni 2015

Vi ska gå en bit...

... men inte så långt... så sa Daniel (mulleledaren)... men långt blev det, tyckte jag som hade ont efter en vurpa...
Liten tuva stjälper ofta stort lass... ett ordspråk som är sant... det stjälpte mig!
På väg nerför en brant slänt med Ludvig vid handen... han halkade och ramlade och jag försökte undvika att falla över honom, snubblade på en ... just det... en liten grästuva och föll pladask.
Nåja... det blev nu inte så farligt... hade nog änglavakt :)

Vi tittade efter lämningar efter mänsklig verksamhet. Kanske mer intressant för mig än för barnbarnen...
T.v. gamla banvallen efter smalspåret mellan Norsholm - Skärkind - Ringstorp - Åtvidaberg... sista tågen gick 1964... 
I mitten... där mellan träden går en riktigt gammal väg - det är gamla landsvägen Vadstena - Linköping - Norrköping. På 1600-talet breddad till parhästekipage!
T.h. också en gammal väg... en gång asfalterad, vilket fortfarande syns, men naturen är på god väg att återta det som sitt igen :)
 Röda stugor tågade vi förbi... små torpställen och små ensamma stugor, som jag inte hade en aning om..
T.v. banvallen igen... förbi vattentornet... under motorvägen...
Hm... vem har gjort sig besväret att hänga upp skorna i trädet?
Så småningom var vi framme vid dagen mål... Titte-Vitte källa :)
Krabbelurer och "skogste"  med vatten från källan och tillagat på trangiakök på berget ovanför...
 Det soliga varma vädret byttes efterhand mot  blåst och regn... luvtröja och jacka på...!
Vet du inte vad krabbelurer är? Här får du receptet!
Hade tänkt fortsätta i trädgården idag... en ny rabatt för rosor... eller något annat fint...
... men jag tror jag tar det lugnt... lite öm i muskler jag inte visste att jag hade... ja, helt enkelt lite ont både här och där...

Ha det gott!


18 kommentarer:

  1. Man kan se hästekipagen komma där genom skogen - tänk vilken vacker väg att färdas.
    Krabbelurer det var hundra år sedan jag åt - kanske skulle göra några på stekpannan till 11 kaffet =)
    Vila dig du, du hinner nog gräva rosen land med tiden. Kram

    SvaraRadera
  2. Krabbelurer har jag inte gjort på evigheter. Idag ska jag ut och jobba i trädgården för vi har SOL. Då måste jag ha nåt uppiggande emellanåt, så jag får nog göra en sats krabbelurer innan jag går ut. Hoppas du inte slog dig allt för illa. Kram

    SvaraRadera
  3. Nog vet jag vad Krabbelurer är :) Tur vurpan gick bra, man kan verkligen slå sig illa om man har otur!

    SvaraRadera
  4. Som barn åkte jag smalspår med far o mor till släktingar i Ringstorp!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag köpte mitt Halesia Carolina på Billbäcks Plantskola! Om jag minns rätt ville de ha Rhododendronjord - hör med dem. Kram och mina Kabbelurer i stekpannan blev goda!

    SvaraRadera
  6. Trodde att det bara var idrotta som är farligt - inte oskyldiga skogsvandringar. Men du fick iaf till en fin bildkavalkad. Å dessa Krabbelurer låter lovand - utan socker. Då kan man ju äta dom med bacon och champijnoner till exempel - mums!

    SvaraRadera
  7. Men å så roligt att gå på mullevandring! Mulleskolan gick dottern på, så länge jag fick bestämma..."ler"
    Sen fick hon vara med i scouterna också, tills hon kom hem med löss efter en tältövernattning, sen vägrade hon, "dubbel-ler" Stackars unge så jag pinat henne, hon är nog miljöskadad för livet. Hon vill nämligen inte alls vistas i skog och mark nuförtiden!
    Söndagskram från pörtet

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att fallet inte blev värre!
    Krabbelurer - DET var länge sedan :) Det borde finnas Mulle-verksamhet för tanter också!

    SvaraRadera
  9. Det blir ordentligt om man faller. Tur att det inte blev ännu värre. Egentligen borde jag vetat vad krabbelurer, men nu vet jag. Låter rätt likt pannkakor. Säkert gott i skogen. / Britt

    SvaraRadera
  10. Smakar bra med nåt i magen när man är på utflykt ute i naturen. Härliga bilder att följa med på den strapatsrika vandringen. Tur det inte gick värre med dig när du ramlade. Krya på dig nu efter fallet och rosorna och rabatten kan du ta en annan dag.
    Kram !

    SvaraRadera
  11. Underbar bild på Sixten! Jag får hoppas på lite bättre väder nästa vecka när jag ska upp till barnbarnen i Stockholm.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  12. Vilken tur att du inte bröt något! Underbara bilder, som alltid!
    Sköt modig.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Vilken bra Mullegrupp Ditt barnbarn går på. Laga mat ute i skogen och allt. Så avancerade var inte vi på den tiden då Kulturtanten, jag och några andra tjejer hade Mulle nere i byn. Vilken tur att Du klarade Dig bra trots vurpan i skogen./Lilla gummann

    SvaraRadera
  14. Vurpor kan gå bra, men det kan sluta illa också! Du hade tur som klarade dig med ömma muskler.
    Har skrivit av ditt Krabelurrecept för jag har förlagt mitt andra. Det är enkelt och gott och gillas av både barn och vuxna.
    Tack för de fina bilderna och ha det så bra!
    Kram Inga

    SvaraRadera
  15. Tur du inte slog dig ordentligt, det är lätt gjort. Man blir försiktigare och försiktigare tycker jag, men så glömmer jag mig ibland, det går för fort och så är olyckan framme.....jag snubblar och har mig jämt, jag är nog som min farmor sa att hon var "snubblebent"!
    Den där röda stugan hade jag gärna bott i!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Vilken tur att det gick bra ändå när du föll över tuvan! Ser ut som en mycket härlig skog att promenera i och att de finns små röda torp här och där, gör det bara ännu mysigare.
    Jag har längtat efter att se spanska ridskolan sedan jag var 7 år och nu äntligen blev det av. Ska väl förhoppningsvis hinna med att se dem på hemmaplan någon gång innan jag dör.

    SvaraRadera
  17. Bra att låta kroppen vila lite efter strapatser då du hade ont redan innan start. :-) Tack för receptet! Har smakat det men visste inte vad det hette... Försökt hitta receptet så gissa om jag nu blev glad! Det är toppen när barnen får vara ute i skog och mark redan från små. Minns när barnen, före skolåldern, följde sin far ut i -20 grader och drivor av snö - han skulle lära dem att göra upp eld i kyla. De minns verkligen denna händelse! :-D

    SvaraRadera
  18. Godmorgon Anki! Du är uppe före tuppen ser jag. Du är snäll som tycker att min bild är fin, men jag tycker att de bilder som du visar hos dig är bland de finaste bland mina bloggvänner. Kul att vi verkar ha samma musiksmak också! :))
    Ha en riktigt fin dag. Här är det för tillfället vindstilla och himlen har inte ett endaste moln!
    Kram Inga

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)