tisdag 1 juli 2014

På väg mot...

... sista övernattningen, så gjorde vi en avstickare till Sigtuna, som grundades redan omkring år 980 av Erik Segersäll...
 HÄR kan du läsa mer om staden som anses vara den första "riktiga" staden i vårt land.
En riktigt trevlig liten stad att vandra runt i - rekommenderas om ni inte varit där :)
Rådhuset vid torget byggdes 1744 och lär vara Europas minsta...
Gröna ladan, en biograf - eller kanske f.d... Chaplin stod där i ett fönster och tittade ut, men affischerna på väggen lyste med sin frånvaro.
Mycket att titta på...
... både utifrån och inifrån...
... men det stora vita huset var privat - hit, men inte längre kom man...
Här finns flera gamla ruiner...
... bl.a. den här, S:t Olofs kyrkoruin från 1100- talet med rester från en ännu äldre kyrka under...
Strax intill finns Mariakyrkan, som började byggas 1230 och invigdes 1247...
... nästa gång ska jag se hur den ser ut där inne också...
Jag fastnade förstås en stund i den fina örtagården...
... så vackert med massor av rosor runt...
En stadskärna med medeltida bebyggelse finns kvar - trevlig att promenera i och jag kan tänka mig att det kan bli riktigt trångt när turistsäsongen drar igång på allvar...
Från Sigtuna åkte vi genom de för dagen sommarfagra landskapen...
... genom Enköping och Västerås...
... och stannade framåt kvällen på ställplatsen vid Westerqvarn... kolla in länken så hittar ni dit :)
Här har vi varit förr och här trivs vi bra...
I den gamla kvarnen finns en fantastisk restaurang...
... och utanför finns en minigolfbana för den som vill ha något att göra... och massor med gamla jordbruksredskap... gamla, rostiga, fula, vackra... allt beror på betraktarens ögon :)
På kvällen lyste solens sista strålar upp kvarnen... 
Nästa dag tog vi det riktigt lugnt... och avnjöt en fantastisk lunch innan vi åkte de sista 15 milen hem...
Så var årets "långresa" över... och sommaren har inte mer än börjat...
Ännu återstår många kortare och lite längre resor... härligt!

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Tänk vad en sol kan göra med en bild :) Vilka färger!

    SvaraRadera
  2. Vilka bra restips Du ger! Westerkvarn ligger ju bara ett stenkast hemifrån, ja, om man kan kasta 3,5 mil då. Längesen jag var där, men såg nu dom gamla, rostiga redskapen och känner att jag borde dit och inspektera.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  3. Njuter i fulla drag av dina foton. Gör du en fotobok av dina semesterbilder? Kram

    SvaraRadera
  4. En värdig avslutning på resan!
    Westerqwarn har nästan blivit vårt tredje hem!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Men åååh så fint. I Sigtuna har jag nog aldrig varit. Vad mycket ruiner det fanns.
    Ska bli spännande att se på nästa resa även om den inte blir lika lång.

    SvaraRadera
  6. Jag kan tro att Sixten är glad nu när ni är hemma igen! Så fina bilder från Sigtuna, får nog försöka planera in ett litet besök där. Men just nu går vi i väntans tider..... Smulkatten är rund som en handboll! Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt...det var nog rätt ord!! Bilderna och berättande, ja men nu var jag nog med igen på er tur...känns det som. Westerqvarn, nu är vi lika nyfikna och ressugna båda två här, tänk om vi visste att hjulen var på till kommande helg...om ni nu är lediga förstås! Och om min kropp håller...den bråkar lite just nu. Sen såg jag ett smart förslag här bland dina kommentarer...fotobok. Har du aldrig funderat på det? En för varje sommar...jag menar, om du inte har något för dej den mörka delen av året, så...
    Men för att återgå till Sigtuna då...som jag (vi) som vanligt bara passerat, förmodligen på vägen till och från Arlanda. Vilken vacker liten stad, och med vackra dörrar...Som du skrev, allt beror på betraktarens ögon.
    TACK för alla dina härliga inlägg, man njuter...
    Ha en fortsatt bra dag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Sommaren har bara börjat! Fönster, dörrar och mycket annat i god bildväg på bilväg! kram till dig för det!
    :)

    SvaraRadera
  9. Åh dina bilder gör mig verkligen sugen på att besöka Sigtuna!

    SvaraRadera
  10. Tack för den härliga semester trippen, oj vad man fått se mkt vackert.
    Sigtuna ser verkligen mysig ut, där jag inte varit såklart.
    Har ni sadlat av hästen nu (bobilen), nu behöver den nog vila ett bra tag, kanske även ni ?!

    Vill gärna veta i vilket inlägg (om du minns) hade du varit på en tripp där det fanns ett telefon-museum ?
    Jag tror ni reste runt i både Småland och Östergötland. Jag hoppas du fattar vad jag enkelt beskriver.
    Hade tänk göra denna trippen med goda vänner, särskilt till tele-museet. Barbro har jobbat som ung i många år i Uppsala som telefon-nissa. Hon fyllt 70 år och vi vill ta ut henne o Leif på en hemlig resa.
    Men så klart ni är ju ute på så mycket så inte lätt kanske att minnas det, eller ? !

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  11. Hallå!
    Nu har jag verkligen läst och studerat bilder från Er långa resa i Norra Sverige, helt fantastiskt att få se alla bilder och läsa Dina rader, känner igen mycket men inte allt, är ju mest uppe i fjällen när jag är där. Så tråkigt att Ni inte fick stanna och går ur bilen på Stekenjokk, kanske hade varit fint att övernatta där vilket många gör. Tänk att få vakna där och kanske mötas av renar när man trär ut sin näsa på morgonen:)
    Sigtuna var länge sedan jag besökte, var innan jag ägde en digitalkamera får nog bli ett besök där, verkar så himla mysigt!
    Ha det så gott!
    Kramen

    SvaraRadera
  12. Hejsan Anki !

    Ännu en resa i bilder.Där jag inte varit.
    Längre fram kan det bli, fast det tror jag inte nu, har ingen med bil som vill ha med mig på sina resor.
    Xet har snart en Permobil ,på den får man bara vara en.

    Må så gott "!

    Kram Mi

    SvaraRadera
  13. Då var du ju nästan, fast inte riktigt på min hemmaplan. Sigtuna är en väldigt vacker sommarstad som har otroligt goda fik faktiskt. För att inte tala om gamla hederliga Stadshotellet och läroverket.
    Ruinerna har jag däremot missat totalt...
    Härliga bilder förresten!

    SvaraRadera
  14. Många fina bilder som vanligt och det känns så mysigt att få följa med en bit på er resa. I Sigtuna känner jag igen mig men i Vesterqvarn har vi aldrig varit. Verkar vara ett trevligt ställe.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  15. Tack för lite semester tips. Vi tänker åka med vår bobil söderut och vill då ha lite restips. Det var länge sen vi semestrade i Sverige så det ska bli kul.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  16. Vilket härligt inlägg Anki. :) Fantastiska bilder som vanligt. Nej. Sigtuna är vit fläck på kartan för mig. Jag visste om att det är en fin stad. En tidigare chef till oss bor där. Att spela en runda minigolf är aldrig helt fel. Tack för ett suveränt och lockande blogginlägg. Kram Bosse

    SvaraRadera
  17. Tack än en gång . Vilken kanonblogg du har , så roligt att läsa och se dina vackra bilder . Såg att du varit i "mina" städer Hudiksvall o Sundsvall :) Har tänkt besöka Döda fallet jag med men blir nog inte iår heller som det ser ut . Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera
  18. Ja nästan Sölvesborg. Listerlandet. Du hade ju varit i Hörvik och Krokås, men detta är Hällevik.

    SvaraRadera
  19. Många fina platser den ha rullat bilen Er, tagit Er runt Sveriges vackra norr.
    Mycket fina bilder !!! Härligt
    Kramiz

    SvaraRadera
  20. Sigtuna låter värt att besöka. Mycket roligare att se gamla hus, än att gå i affärer. Kram

    SvaraRadera
  21. Vilka trevliga resor ni gör och intressant att få ta del av! :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)