lördag 19 juli 2014

Som sagt var...

... så blev vi kvar en natt till i Vadstena... och jag hann med många rundor med kameran.
Så skönt tidigt på morgonen... lagom promenadtemperatur i luften och det är helt underbart att få vandra runt alldeles ensam :)
När nästan ingen annan är vaken då kan man försiktigt smyga in och titta lite på bakgårdar...

... och trädgårdar...
Naturligtvis går jag inte in i folks trädgårdar, men kan stanna och njuta utifrån... och kanske fota lite utan att någon undrar...
En lång stund vandrade jag runt i klostrets örtagård... så mycket fint att titta på...
Röllekan nere t.h. heter "Paprika"... lite läcker är den allt :)
Och titta på Ulltisteln! Säkert 2½ meter hög... en sådan vill jag ha!
Och den Grekiska fingerborgsblomman... den vill jag också ha!

Anledningen till att vi stannade till torsdag var evenemangen runt slottet på onsdagskvällen... Utanför slottet - Nostalgiträff med massor av bilar och motorcyklar... och bra musik.
 Lite senare inne på slottsgården var det Rockabillyfestival med skön musik som vi kunde avnjuta helt gratis från husbilen :)
Folkligt, festligt, fullsatt som man brukar säga... en riktigt härlig sommarkväll! 
Bilderna får tala för sig själva...
Snacka om välputsad!
Nej det är inte motivlack... det är spegelblankt!
 Bara några meter från oss stod den här gamla klenoden.. Saab 93 från 1957 i originalskick. Ena sidorutan var lite nervevad och jag kunde inte låta bli att sniffa lite... och den luktade precis så som jag mindes hur farfars gamla Saab luktade när jag var barn... snacka om nostalgi :)
Så blev det hemfärd... via Bergs slussar...
... och så den fina allén vid Grensholm...
Nu är vi hemma några dagar igen... och nu önskar jag regn... mycket regn! Här är såå torrt... björkarna är gula, gräsmattan är gul... inte ens ogräset växer.
De blåbär som fortfarande sitter kvar ser ut som russin... smultronen har torkat bort och nu är det samma sak med hallonen... för att inte tala om svampen... inget regn - ingen svamp... suck...

Ha det gott!



11 kommentarer:

  1. Så helt underbart vackra bilder på både blommor,hus,bilar !!
    Så kul o följa din blogg........Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara sommarbilder du fotograferat.Roligt med den lilla nyckelpigan som "muspekare".
    Ha en fin sommarkväll.
    Mvh:Ingrid

    SvaraRadera
  3. Underbart vackert i Vadstena! Var där förra sommaren och bodde på klosterhotellet.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Oj vad mycket nostalgi och vilka bilar, de kan absolut inte mätas med dagen bilar.
    Vet du att vi också sett massor av dessa bilar runt Falkenbergs trakten där vi var igår.
    Vi dansade till två killar som kallar sig 'Elvis 4 Ever', vi har träffat och dansat till dem på hemmaplan.
    Kanon duktiga killar med ett brett repetuar.
    När jag kommer till nya platser gillar jag också att ta en promenad och kolla i andras trädgårdar.
    Det är trevligt att se hur de 'möblerar' och väljer växter till sin trädgård.
    Må så gott i värmen, kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Jättefina foto och fina collage. Det kunde jag göra tidigare i ett program som var gratis men får jag det inte att fungera. Vilket program har du?
    Oh den blå Saaben med rattväxel ! Jag hade 2 sådana, Inte samtidigt. Det var mina första bilar sen jag tog körkort på 60-talet. Minns att den kostade 600 kr-begagnad förstås!

    SvaraRadera
  6. Vilken nostalgitripp även jag fick!! Fina gamla Saaben, där åkte man sakta men säkert, kom man upp över sjuttio fick man vara glad! Å alla dessa amerikanare...hur många timmar ligger det inte bakom i garaget där tro? Förstår att det var en höjdare, dels att få lyssna till musiken och sen se allt...Och trädgårdarna sen...stockrosor i massor, örtagården....ja men jag tror vi måste uppleva Vadstena också snart igen. Och naturligtvis får man glutta in lite i andras täppor, för vems skull har de annars så fint i rabatt och kruka? Här är det nog ingen däremot som stannar och tar några bilder...det ser verkligen igenvuxet ut och ja, lite rätt hade jag om vattningen också....*blink,blink*...men det mesta går att rädda. Så nu går tvättmaskinen för fullt, sen ska det packas om, och hittar vi bara någon frivillig som vill titta över det hela igen, så drar vi. Annars blir jag och Zambo hemma, det går ingen större nöd på oss här heller.
    Ha det så gott så ses vi snart!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Nu har jag ju sagt det förut att jag är oerhört impad över dina kunskaper vad gäller blommor och växter. Å att du ägt en orm och en sköldpadda förvånar mig inte ens - eller jo, det gör det. Är själv uppväxt med sköldpaddor, men jag är vettskrämd för ormar... och småkryp.

    Sedan är jag, precis dom du barnsligt förtjust i veteranbilar. Älskar dom. Tycker dessa gamlingar är betydligt snyggare än dagens fordon, som helt saknar fantasi...

    SvaraRadera
  8. Mmm bil bilderna talar verkligen för sig själva. Alla foton är superfina från blommor och blader till den coola spegelblanka. Det är långt ifrån min puts på bilen det. Den enda som skulle lyckats vore farfar, han kunde putsa och vaxa i det oändliga. Nog är det torrt - men inget regn i sikte, det är bara att gå runt med kanna och slang. Blir ju svårt i skogen, men i trädgården funkar det. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  9. Åh vilken härlig morgon du hade! Tänk att kunna fota så ostört någon gång. Med tanke på mitt sjusovarliv så händer det nog inte mig i första taget.
    Fantastiskt fina gamla bilar :-) Är dock glad att jag inte har ett sådant bensinslukande monster.

    SvaraRadera
  10. Så fina bilder! Det är vackert här, speciellt i de äldre delarna av staden. Rekomenderar att ni tar en guidad vandring på slottet nästa gång, de gör det riktigt bra. Hoppas du har det bra!

    SvaraRadera
  11. Tänk vad mycket trevligt det finns i vårt avlånga land. Efter att ha sett dina reseinlägg längtar jag efter en Sverigesemester med bil och tält. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)