onsdag 16 juli 2014

I måndags så packade vi husbilen...

... och strax efter lunch parkerade vi på ställplatsen i Södra Hamnen i Motala. Tur att vi kom som vi gjorde för efter oss kom bara tre bilar till och så var det fullt!
Tog en liten promenad på e.m. och träffade de här dunungarna och deras mamma...
... mamma Gräsand ville inte vara med på bild :)
 Gick nere vid stranden och på båtuppställningsplatsen växte rallarrosorna mer än manshöga...
Gömd bakom en hög häck fanns en gömd trädgård... fina rosor som doftade ända ut till mig ute på gatan.
Morgonpromenaden igår gick åt andra hållet... 
 ... längs gångvägen och över den fina stenbron med alla blommor...
 På högersidan när man kommer över så finns en trädgård... och båtplats som känns helt OK :)
Fortsatte ner mot Motormuséet... tittade på de fina båtarna...
Måsarna var lika morgonpigga som jag... en satt högt upp och spanade...
På trottoaren på väg mot torget träffade jag fru Kaja med dotter (ja, inte vet jag om det var dotter... det var något jag bara fick för mig)  De hade ett allvarligt samtal där mamma tyckte det var dags för dottern att klara sig själv... :)
Mystiska ägg i parken... 
I rabatten växte ätligt grönt blandat med blommor... fint! Och så stenbron igen...
... och ett fint växthus med skorsten... hade gärna sett hur det såg ut inuti... en liten kamin kanske...
Frampå dagen fortsatte vi och efter bara drygt två mil stannade vi i Vadstena...
Gick en liten promenad över slottsgården och in till centrum... många kul små affärer finns det, som den här med änglar :)
... eller den här - Arletty - med retroprylar... väldigt trevligt!
Moppen som Hamnvärden åker omkring på... en remdriven sak från 1956... 
En liten kille som fick upp en hiskelig fart på skateboarden... och bakom kom kompisen och sparkade på lite...
... och ännu en mysig affär med massor av kul grejer - jag blev lite kär i ankan med för stora stövlar (eller förresten de är nog inte för stora) - ankar har stora fötter :)
Och så affischen... Rockabillyfestival på slottet i kväll! Den gjorde att vi genast bestämde oss för att stanna tills i morgon :)

Forts. följer...

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Det gjorde ni rätt i som stannade en natt till!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka söta små dunungar! Det är vackert längs vättern o mycket att se!
    Ha en fin kväll!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Oooo jag hoppas att du var inne på fiket vid motormuseet och åt den päronbågen!! Vadstena är ju så vackert och vilken tur du har att det är konsert! Ha det så kul! Kram

    SvaraRadera
  4. Vad mycket ni upplevde på kort tid. Änglaaffären tyckte jag verkade mysig. Bild nr 5 uppifrån ser mysig ut den också. Ser nästan litet asiatiskt ut.

    SvaraRadera
  5. Vilka söta små dunbollar! Trevligt att få se lite av hur Motala ser ut :-) Hoppas att ni får en fortsatt lyckosam åktur.

    SvaraRadera
  6. Alla platser runt hela Vättern, inte minst Motala & Vadstena, är rena idyller, vart man än kommer. Kram & Trevlig resa

    SvaraRadera
  7. Fina kända ställen ni är på,där har vi oxå vart på bägge !!
    Runt Vättern är det trevligt att fara !!

    Ha det fortsatt gott på er tur/Kram

    SvaraRadera
  8. Motala har jag aldrig besökt. Å nu behöver jag det inte ens. Det räcker gott och väl med din fina bildkavalkad därifrån:-)

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig samling bilder fick ju ett kanonbra tips över ett kommande utflyktsmål någon gång framöver.

    SvaraRadera
  10. Tyckte jag kände mig där i Motala, och upptäckte att jag har ju gått där på kanten där Diana låg!!!
    Det finns ett underbart cafe mellan Motala och Vadstena som heter Stubbegården, och byn heter Örberga.
    De har en STOR kakbuffé, som verkligen rekomenderas.
    Kram i sommarvärmen!
    Karin

    SvaraRadera
  11. Vilka härligasommar bilder du visar och jag känner faktiskt igen dessa för en gång skull. Vigillar också Motala med omnejd och Vadstena såklart. Flygande nunnor nej det har jag inte sett, men det passar väl rätt bra i Vadstena.
    Nu hoppas jag ni svalkar er ofta, för nu är det hett som i en gryta, men så ska en högsommar vara.
    Må så gott där ni nu befinner er, kram/ Eva

    SvaraRadera
  12. hej!hela den här tanten håller på att bli retro,,,,det är ju sån atmosfär över grejerna, Ikea släng dig i väggen...
    Vadstena är stämningsfull,tänk, som liten ville jag bli nunna!
    kuam från pekfingervalsen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)