torsdag 3 juli 2014

Nässlorna blomma...

... är en halvbiografisk roman av Harry Martinssson...
men
... handen på hjärtat - har du tagit dig tid att titta närmare på hur de ser ut... nässlornas blommor?
Som små, små vita stjärnor...
... eller röllikan... 
... ganska oansenlig, men tittar du lite närmare så ser du att varje blomma består av flera små blommor. Ibland rosa som den här infällda, men oftast vit som på bakgrundsbilden...
Lika, men ändå olika...
Alsikeklövern sägs se ut som en korsning av röd och - vitklöver... och visst stämmer det :)

Nyckelpigan, den prickiga skalbaggen... liten och med stor aptit på bladlöss :)
Den här, den sjuprickiga, är en av de vanligaste bland de ca 60 arter som finns här i Sverige...
Nyckelpigor är glupska rovdjur och en vuxen individ äter ca 40 bladlöss per dag... om det är gott om bladlöss kan den sätta i sig 2500 bladlöss under sin livstid!
Hm... vad menar jag med det här nu då?
Jo... jag kan inte sluta fascineras av naturen - så spännande att titta lite närmare på både blommor och småkryp.

Ha det gott!

29 kommentarer:

  1. Studerar man saker och ting på lite närmare håll än vanligt, så blir man ofta förvånad!

    SvaraRadera
  2. Underbara närbilder på vackra blommor och småkryp :-)

    SvaraRadera
  3. OJ!
    Vilka fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Alltså småkryp gillar jag inte. Blir totalt hysterisk vid anblick av en larv till exempel. Har alltid gillat nyckelpigor, men nu börjar jag undra;-)
    Klöver och tistlar samt maskrosor är nog mina favo blommor tror jag. De växer vilt och behöver ingen skötsel. Ja nässlor växer ju också vilt, men de sticks vill jag minnas från när jag var liten...

    SvaraRadera
  5. Nog har vi mycket gemensamt, du och jag...men din kunskap, den slår jag aldrig! Lite märkligt är det också, för jag plockade in lite klöver på morgonpromenaden idag, som jag sen tog kort på...upptäckte nämligen hur vacker klövern är egentligen. Så det blir nog lite klöver i mitt nästa inlägg också...
    Å nyckelpigan, den har jag alltid tyckte om, men när jag sen läste 2500 bladlöss, ja men då ska jag nog ta med varenda en hem som jag ser! Här måste de tycka det är värsta middagsbuffén uppdukad.
    Efter muller och en rejäl åskknall igår (gick visst ned lite längre upp i nästa gata...) så är det en behagligare luft idag, det vore ju gott med lite sol också...
    Ser ut som det blir en liten tur i helgen, oavsett väder, jag måste få miljöombyte känner jag, humöret, du vet...*skrattar*...
    Ha en trevlig helg ni också, med utflykt i morgon och trevligt möte sen i helgen!!
    Vi hörs!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Glömde ju...jo jag har allt tänkt på att ett sånt eländigt ogräs som nässlan kan ha så vackra blommor...!!

    SvaraRadera
  7. Hej! Här har vi gulklöver! Det har jag aldrig sett någon annanstans, o de finns bara utanför vår brandstation. Hela stora mattor av vacker gul klöver med inslag av rött...
    Nässelfröna kan man torka o använda i filen, lika nyttiga som själva växten, men det blir ju inte av att man går ut o pillar på växterna, "ler". Nu hoppas jag det är sista dagen med regn för ett tag, börjar bli lite enerverande!
    Kramen

    SvaraRadera
  8. Javisst Anki gör jag det, min nos och ögon glor alltid nyfiket på allt. Ibland tror folk att jag är riktigt närsynt.
    Tyvärr kan jag inte få så bra bilder som du (kameran ej den bästa) men det gäller att vara rätt person (som du) bakom kameran också. Det mänskliga ögat kan vara lite olika på folk och folk.
    Men just närheten gör skillnad.
    Ja alla 'ogräs' blommor är jätte vackra, men just för att de tillhör det vilda blir det liksom ogräs och inte lika fint ord som de framodlade. Men i grund och botten är alla bara blommor de också.

    Fortsätt att sätta näsan nära, där är 'världen' spännande.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Vilka fantastiska bilder, nu får jag gå ut och titta på det du visar, aldrig har jag lagt märke till just dom! När man tänker efter är det fullkomligt märkligt att naturen kan skapa så fina små blommor och blad och insekter och annat, år efter år efter år......Man förundras ideligen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. I år hade jag verkligen önskat att bra många fler nyckelpigor hade hittat hem till min trädgård med alla dessa löss som florerat! Men överlag känns det som att det finns väldigt få nyckelpigor,synd nog. Har följt era resor med husbilen, det är spännande att se hur många trevliga och intressanta resmål vi har här i vårt land. Tack för vackra bilder och tips på sevärda platser! Ha det så bra! Kram Åsa

    SvaraRadera
  11. Rölleka har jag tittat närmre på men inte nässla. Ja - kanske vacker den med.
    Hungrig nyckelpiga kan du skicka till min adress. Tyvärr fått löss på tomaterna och det är ju just dom jag odlar i växthuset. Jag sprutar vatten på dem dagligen, men men ... det är nog en nyckelpigefamilj som behövs. Och nu ser jag ingen ute(för kallt?).

    SvaraRadera
  12. Spännande att studera de små och inte så framträdande blommorna i en helt ny dager. Nässlorna var riktigt vackra och klöverblommorna är mina favoriter. Bladlöss är ett otyg som jag inte kan med så nyckelpigorna är välkomna. Ha en fin kväll och kramen :)

    SvaraRadera
  13. Det är så mysigt att kika in här lite då och då och kolla på alla dina äventyr och fina bilder,)
    Rödklövern ser ut som godis,)

    SvaraRadera
  14. Det är det som utmärker en duktig fotograf. Konsten att lägga märke till de minsta och det största och få det på bild. Du har den gåvan till fullo.

    SvaraRadera
  15. Har tyvärr inte sett en enda nyckelpiga här. Det var länge sen jag såg nån överhuvud taget. Vet att de har fula larver men inte vad som krävs för att de ska trivas mer än bladlöss. Så fina macrobilder. Ska ut och titta lite närmare på nässelblommorna!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  16. Nässelblommor var första gången jag såg nu, men röllikan har jag studerat tidigare. Så vackert det är när man kommer så nära inpå. Kram

    SvaraRadera
  17. Kameralinsen ser mer än ögat kan se, i de allra flesta fall. Visst är de fantastiska blommorna. Kram

    SvaraRadera
  18. Fantastiska bilder! Nässelblommorna har jag nog aldrig tänkt på tidigare. Ha dé!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  19. Tack för att djupdyker bland blommor och blader och att vi får ta del av det.
    Kram.

    SvaraRadera
  20. Tack för tips om att 'redigera' horisonten i efterhand, att man bara kan göra så, ingen aning.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Du är så otroligt duktig med kameran !!
    Jättefina blomster i närbild!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  22. Fina bilder - som alltid hos dig - på naturens små mirakel.

    Här hemma blommar inte nässlorna eftersom jag har beslutat att använda de späda topparna till gödselvatten i år. Då slipper jag i alla fall spridning via frön och bestånden kan få vara hemvist för fjärilslarver där borta i skräphörnan.
    Jag ogillar inte nässlor om de bara håller sig på "sin plats".

    SvaraRadera
  23. Fantastiska bilder! Nässlor är vackra, men det gäller att hålla dem kort....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  24. Underbart fina bilder! Hade ingen aning om att det fanns så många olika nyckelpigor.

    SvaraRadera
  25. Fantastiskt när man får se så nära, det mesta har ju sin skönhet fast man kanske inte ser i hastigheten eller på längre avstånd.
    Nyckelpigor gör stor nytta, men gud så mycket dom kan äta,hehe....värre än mig..**
    Kram vännen o ha det gott♥

    SvaraRadera
  26. Visst är det så! Man blir så fascinerad av vad naturen bjuder på när man kikar efter :)
    Kram

    SvaraRadera
  27. Tack. Ska vi byta ett par tröjor mot en nyckelpigesläkt? Skämt åsido. De verkar inte göra så stor skada, men jag har ju litet annat i växthuset som kanske mår sämre med löss.

    SvaraRadera
  28. Skulle behöva en hel nyckelpigskoloni! Har aldrig varit med om maken till löss i år.
    Fin fina bilder har du!
    Mmm visst är det varmt, man längtar till havet! Men det blir inget hav, bara att vara
    hemma och passa upp på Smulan. Kram

    SvaraRadera
  29. Så fina närbilder på blommor och insekter. Nästa gång ska jag titta närmare på nässlorna.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)