måndag 28 juli 2014

Nähä...

... inget regn... och jag känner mig ungefär så här...
Känner mig lurad... molnen tornade upp sig... några regnstänk föll, men när de landade på marken så var de lika fort borta... kanske kom det 10 stänk... sen var det över... regnmätaren var lika dammtorr som innan. Flera gånger under gårdagen hörde vi åskan mullra... såg vi de svarta molnen, som när de närmade sig Granmyra... delade på sig och försvann. Suck!

 Förra veckan svärmade myrorna och de bevingade individerna landade både här och där. har aldrig tänkt på det, men när jag tittade närmare på bilderna så ser jag ju - även myror har olika personligheter :)
Allt från den försiktiga...
... som inte vill vara med på bild...
... till muckande utmanare!
Riktiga busar!
För att inte verka alltför gnällig så kommer här min favorittagetes... bilden tagen nu på morgonen och som synes är himlen alldeles blå... termometern står just nu (på morgonen kl. 8.05) på + 23º och inte ett regnmoln i sikte... 

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina Myrbilder!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gillar myrfotografierna mycket! :-) Här är vädret detsamma och idag varnar man får åskoväder av klass 1 varning.

    SvaraRadera
  3. Hahaha...det där med myrorna var bra! Har då aldrig tänkt på att de kan ha personligheter...att sen jag var med på första bilden...sånt händer! Å inte "hann" jag med att kommentera förra inlägget...tänker på det här med alla småkryp. Så vackra de är, en del till och med utsmyckade med hjärtan på ryggen, kan det vara istället för dating på nätet som en del tvåbenta sysslar med...?Man visar att man är singel med ett litet hjärta...
    Underbara bilder, både i det här och förra inlägget, och jag får väl fuska lite och gå in på bildinfo ibland och se om jag kan lista ut hur du bar dej åt...
    Ha en bra fortsättning på dagen, och tro det eller ej, lite dis börjar torna upp sig...
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Wow vilka fantastiska makrobilder! Jag känner mig också lurad på regn. Trodde ett tag att det skulle komma en skur, men nej då solen kom tillbaka.

    SvaraRadera
  5. Det finns nog inget motiv som du inte kan fotografera så man bara sitter och gapar. Vilka myrbilder! Vi har samma torka här. Det åskar och regnar så det blir översvämning runt ikring Åstorp, men hos oss landar inte en droppe. Kram

    SvaraRadera
  6. Ha ha tilåt mig stor-flabba . . . ojoj vilka spännande närbilder, de ser riktigt roliga ut.
    Jasså ni fick inget regn men vi desto mer, vi var riktigt rädda här, blix och dunder hela tiden.
    Smålandsnytt på Tv nämnde till och med vårat samhälle och om brandkårens många utryckningar här.
    Men vi på landet klarade oss från översvämningar, vi bor nästan på en kulle.
    Hoppas ni får lite idag då. Kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Nähä inget regn här heller o ja de skulle säkert behövas lite men nähä jag saknar de inte. Oh de här skitvädret som tydligen var både här o där i landet igår, de vill jag inte ha hit. Jag avskyr åska:( I solen är här upp mot 45 grader om dagarna nu o runt 32 i skuggan, de e varmt o jag är väldigt glad att jag har vatten utanför köksfönstret och en hundbadar sjö en km från huset.
    Fina bilder på myrorna, otroligt fina.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Så finfina foton du har fått på "myrstackarna.."
    och visst syns det att dom har personlighet alltid.
    Här ha vi inte heller lyckats få regn på evigheter, som hos dig,
    moln tornar upp sig,
    och poff så vara försvinner dom.

    Ha en fortsatt finfin sommar.

    SvaraRadera
  9. Vi fick faktiskt en del regn. Inte tillräckligt, men det blev iallafall helt blött på marken, dock inte en bit ner i jorden.
    Jag har inte studerat flygmyror förut, för jag tycker inte om dom. Men de kan tydligen vara litet olika dom också.

    SvaraRadera
  10. Alltså bilderna på myrorna är fenomenalt bra. David Attenborough skulle vara sååååå avis på dig. Vad har du för kamera som tar sådana fantastiska bilder?
    Här kom ett rejält oväder i söndags, men sedan har vi haft 30-31 grader hela tiden. Nu gillar jag ju värmen, så jag klagar inte ett dugg, men lite svalare i sovrummet om nätterna skulle jag inte säga nej till.

    SvaraRadera
  11. Varför är det så vansinnigt med myror i år ? Varenda sten, utan undantag, som jag lyfter på i trädgården, så är det flera hundratals myror under. Häftiga bilder på dina myror, som är större än mina "Pissmyror". Kram

    SvaraRadera
  12. Grinolle; det är nog jag det, somliga dagar! Kul att se sådana närbilder på "fulingarna". Hoppas ni får lite livgivande regn snart.
    Ha en skön morgondag!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  13. Fin tagets! Nä mörka moln bara kommer och förvinner lika fort. Men idag kom det något mer än 10 droppar. Lite fint regn i kanske 5 minuter. Men jag tror inte att det gav utslag i regnmätaren inte. Det blir till att vattna idag igen! Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  14. Verkar att vara ett fotbollslag från Myrelvans medlemmar. Jättefina bilder tänk
    vad mycket roligt man kan hitta på.
    varm kram från Hajan

    SvaraRadera
  15. Haha, du är rolig du, här har vi visserligen minizoo men några myror har vi inte att visa upp! Och du har verkligen fångat deras personligheter, skickligt! Jag kan fortfarande inte knäppa kort med min skithand så det blir bara suddiga trista illustrationer....
    härliga vindbyar idag som fick luften att snurra lite, men jag tappar tålamodet då jag ser att på tisdag nästa vecka då jag ska resa till ortopeden nästa gång ska det åter vara 27 grader, det tar ju aldrig slut!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)