lördag 28 juni 2014

På hemväg...

Från Strömsund... via Östersund (som inte verkade vilja ha några husbilar i centrum...) åkte vi vidare och hamnade på en pytteliten camping utanför Brunflo... 130:- med el och allt man behöver -  det är ett bra pris  :)
Fortsatte så nästa dag... och via små backiga, slingriga vägar genom skogar med massor av stormfällda träd...
... en del raka vägar... över järnvägar...
... och så stannade vi i Bräcke.
Och där bröt den ut - förkylningen som däckade mig mitt i Midsommarhelgen... och som om inte det var nog, så jobbade jag lite på egen hand... och höll så när på att skära bort fingertoppen på vänsterhandens pekfinger...
Ajajaj... och som det blödde!
Här bredvid parken fanns en bra ställplats...
... på baksidan av Jämtkrogen... 140:- med el... och då fick vi egen nyckel till hotellets Relaxavdelning med lyxig dusch och toalett  :)
Innan vi fortsatte söderut så orkade jag ändå se mig lite omkring...
Förutom ett litet affärscentrum så fanns här några vackra hus... en fin dörr och så järnvägsstation. Ja, det fanns säkert mer att se, men det får bli nästa gång...
Från Bräcke styrde vi mot Bollnäs... krokiga vägar, raka vägar...
... genom skogar och förbi sjöar...
Passerade Ljusdal och Järvsö... och stannade i Bollnäs...
Hann inte med att se så mycket av Bollnäs... så fort jag gick ut ur husbilen började det regna...
... men här är i alla fall ortens fina kyrka och så den gamla Träkyrkan, som inte alls är någon kyrka längre, utan mer en slags allaktivitetshus...
På kvällen underhölls vi av brandkåren,
som bytte ut de svenska flaggorna mot kommunens flaggor...
Efter en lugn natt fortsatte vi vidare längs en väg kantad av lupiner... km efter km... ja, säker ett par mil. De är så vackra, men... tyvärr konkurrerar de ut våra svenska ängsblommor som ofta växer utmed vägarna - en sista utpost för dem, när ängs - och hagmarker växer igen...
På den översta bilden ser man var de börjar... långt där borta, mitt i backen...
... och hotfulla moln i horisonten...
Hittade en fin liten sjö... Ljustjärn... här hade man verkligen fixat det bra för den som ville komma närmare utan att bli blöt om fötterna :)
Hade gärna stannat här, men tyvärr fanns inte någon lämplig plats för nattparkering så vi fick fortsätta ytterligare några mil och stannade på Medskogssjöns camping utanför Ockelbo... en lagom stor (eller liten) camping och här hade en del beredskap för alla sorters väder :)
Bastu och badtunna för den som önskade... och tofflor att låna för den frusne...

Nu är det inte långt kvar... snart hemma...

I verkligheten är vi nu hemma igen... vilar upp oss, tar hand om trädgården... 
men 
... fortsättning följer...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Tur det inte var höger pekfinger, då hade vi inte fått se så fina bilder! Hoppas det läkt bra och att förkylningen gett sig!

    SvaraRadera
  2. TACK för ett trevligt reportage!

    Kram

    SvaraRadera
  3. F-rbannade blogger...en hel lång kommentar försvann...som en fis i rymden!
    Jo, jag undrar vad som hände med fingret egentligen...?? Arbetat på egen hand....lite mer detaljer tack!
    Sen blir jag ju nostalgisk när jag ser dina bilder...ett H-märke...Nu är det säkert inte alla som vet vad det en gång betydde, men för oss som var med...Ungefär som när vi gick in i 2000-talet...inget visste riktigt vad som väntade, men något stort, ja det skulle det ju bli av det hela.
    Så många fina bilder, men lite ensligt här och var...och just därför som vi också väljer att åka uppåt i år. Tror det ser helt annorlunda ut söderut i vårt land nu...Sen är det roligt att få se alla små söta städer, som innan kanske bara varit ett namn på kartan. Och alla bra platser att övernatta på, till rimligt pris dessutom.
    Nu ska jag börja förbereda kvällens strapatser...suck. Har förresten lagt fram förslaget för U och han tog emot det med stor entusiasm. Så jag återkommer efter helgen...
    Hälsa Lasse och håll fingrarna i styr nu!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. En så´n fin resa och jättefina bilder!
    Otur med fingret - har gjort samma sak. Samma finger - fick sy 3 stygn.
    Nytt försök att skicka kommentaren - den förra bara försvann!
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  5. Tur i oturen att det var vänster och inte höger finger! Var rädd om dig och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Finfina bilder, som det brukar vara. Att det är regn syns inte. Vad fint med paret som står i vattnet.
    I Ljusne (nära Ljusdal) bodde mina farföräldrar, men de finns inte längre. Och därför åker jag så gott som aldrig norrut längre.
    Trist med fingret (tur att det inte var höger som någon skrev).

    SvaraRadera
  7. Vilken fin resa ni gjort även om sjukdom och skador drabbade dig, så har du lyckats bra med fotograferingen :)
    Själv har jag klarat mig från förkylningar i över ett år, men nu har den typiska svenska förkylningen även slagit rot i mig. Nu ska den botas med vitlök och citron. Borta bra, men hemma bäst....sägs det :)

    SvaraRadera
  8. Tänk att brandkåren till och med hjälper till att byta flaggor. De har inte hört talas om flagglina? ;D
    Hoppas förkylningen blev kortvarig och att du är pigg och frisk nu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Så vackra foton, fina texter och härliga miljöer!
    Härligt att få ta del av.
    Blir så sugen på ut och luffa en tur med husvagnen igen...
    Blir snart :-)

    SvaraRadera
  10. Så trevligt att följa med på din resa! Så många fina byggnader , natur mm. Det gjorde riktigt ont i mig när jag tänkte på ditt finger. Tur i oturen att det inte blev ännu värre /M

    SvaraRadera
  11. Härligt resereportage som vanligt. Det är nog inte värt att ha knivar framme när du är i närheten tydligen. Hoppas finger och förkylning är bättre nu. Kram

    SvaraRadera
  12. Många raka vägar..... Sverige är verkligen långt från norr till söder!
    Så vackert med vindskyddet vid sjön!
    Hoppas du är återställd nu och har en skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Fint resereportage från er resa norröver med smultronställen !!
    Inte bra med fingret när sånt sker,hoppas det läker snabbt !!

    Ha det fortsatt gott o krya på sig/Kram

    SvaraRadera
  14. Hoppas att ni har det bra även hemma och att fingret läker som det ska :-)

    SvaraRadera
  15. Så bra du beskriver resan i text och bild. Återupplever tidigare resor via dig! Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Som alltid är det en fröjd att komma in här och ser dina fina bilder av vårt avlånga land. Det enda jag saknar är solen... Men åt andra sidan finns ingen sol här heller...

    SvaraRadera
  17. Aj aj aj Anki så hemskt ! Och nu går du där och 'pekar finger' åt folk, *fniss* (kanske inte 'det' fingret).
    En olycka händer så lätt . . . . . men vaddå jobbat på egen hand ?!

    Som vanligt visar du underbara bilder på utflykterna ni gör, ja Sverige är fantastiskt !!!
    Platser man aldrig varit på dit vill man på direkten, men så fungerar det ju inte.
    Ta det nu lugnt med allt, kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Synd att vi inte hann träffas och att du blev förkyld. Egentligen inte så konstigt så kallt som det var på midsommarafton. Hoppas att du kommer upp något mer så vi får träffas

    SvaraRadera
  19. Om jag blir pensionär någon gång och har gått om tid, vill jag också göra en norrlandsresa som ni gjort nu. Det är trivsamt däruppe och jag har alltid gillat Norrland och norrlänningarna. Kram

    SvaraRadera
  20. Det är härligt att åka efter de små vägarna. Tempot är långsammare och man får se mer. Hoppas att ditt finger mår bättre och tur att det inte var fotofingret du gjorde illa :-)

    SvaraRadera
  21. Hej, Bräcke verkar ju vara ett mysigt ställe. och Ockelbo, med badtunna och bastu, ljuva tider. Sådär fulla av lupiner är våra vägrenar, nu vissnar dom som är i söderläge men utanför mitt fönster är dom ännu jättefina. Har inte tänkt på att de konkurrerar ut andra växter, men du har nog rätt. Däremot läste jag i ett korsord idag att det finns 130 arter inom familjen lupiner och flest finns i Nordamerika. Tänk man lär sig något nytt varje dag. Och ajajaj så du skurit dig,hoppas du har bra läkkött. Krya på dig nu, sommarförkylningar är ofta sega att bli av med. Här regnar det, hela jäkla tiden
    Kramen

    SvaraRadera
  22. Förkyld och skadat finger, men du fotar på och delar med dig av vackerheten som du har god vana av :) Den där svarta Mercedesen kan den ha nummer 180 tro? Det var min drömbild av en bil gång i tiden!
    Lupiinus Lupina Lupilis som växande utefter sommarios vägar... är ju så fulvacker så den borde skämmas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove,
      Mercedesen ägs av min sambo, och den heter 180b, så du gissade bra! :-)

      Radera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)