fredag 30 maj 2014

Glest!

Det blir glest med inläggen... vet inte vad som hänt, men sladden till laddkabeln verkar lite "knas"... måste hålla i den för att det ska funka och mitt tålamod klarar inte när saker och ting krånglar... kan inte redigera bilder med en hand... blir bara så trött... suck...

Men efter mycket om och men... så här kommer då äntligen lite från Karlskrona -  en härlig stad där man förstått att bevara de gamla husen i en härlig blandning med nya... väldigt trevligt!
Min rundvandring blev på nästan tre timmar och det blev måånga bilder... här kommer några av dem :)
Många vackra hus med fina utsmyckningar först ett okänt fint hus och så det gamla badhuset...
... och så här kan man också göra för att binda ihop två gamla hus...
 Ni som följt mig ett tag känner till att jag gillar grindar, portar, dörrar... och fönster (men de får vänta till en annan gång...)
... vackra och mindre vackra, men med viss charm...
Fastnade för det här huset, byggt 1888 - 1889...
... ganska nyligen totalrenoverat för dyra pengar (enl. en kvinna jag pratade med)
Lite detaljer...
 I kvarteret bredvid ligger Åhlens... och här har man också renoverat och rustat upp - tagit bort ett jätteträd utanför och satt in spegelfönstren i fasaden...
 Kom förbi en trevlig liten blomsterhandel...
... med det här fina hjärtat...
 Pratade lite med henne och fick även komma in på "hennes" bakgård, som annars var stängd... såå mysigt...
Fasaden ut mot gatan på det har huset ser ut som ett gammalt hus, men mot gården totalt renoverat...
"Duvhuset" kallades det... nu med nya brandtrappor och hisschakt mot bakgården och toppmoderna lägenheter...
Vid torget fanns mer regnbågsfärger... här flaggade man...
Rödblommande kastanjer... så otroligt fina...
... marken färgades röd av blommornas blad som efterhand ramlat...
 Många gamla hus... i olika färger...
... och hus med många balkonger...
 Blandning på stora och små...
Glassbarer för den som vill ha...
... eller kanske en öl på puben...
Om man är i Karlskrona. så måste man förstås titta på "Gubben Rosenbom"... på min jakt efter honom hittade jag den här figuren...
... konstverket "Sprungen ur boken"...
... och plötsligt fick jag syn på honom - Rosenbom... han stod kvar där vid Amiralitetskyrkan, där han stod senast vi hälsade på honom för sådär 30 år sedan...
Hit men inte längre kunde jag gå, sedan var det bara att vända. Vid kajen stod den här vägvisaren -  hmm... 33 mil hem till Norrköping...men "bara" 26 till Gdynia... men då är det ju en massa vatten emellan förstås...
Vi kom iväg lite sent... men på slingrande vägar och med lite avstickare drog vi oss mot Ronneby...



Så kom vi då fram till Ronneby... hade gärna sett lite mer av sta´n, men nu blev det bara Brunnsparken... och det är ju inte så bara :) 
Hade som sagt gärna sett mer av Ronneby, men tiden går så fort och det är såå mycket att titta på hela tiden...

Skulle varit in till Karlshamn också, men jag vet inte hur vi kunde missa det... men på något sett så kom vi förbi - för långt åt söder och ut mot kusten... där vi efter mycket möda och stort besvär så småningom tog oss till Krokås hamn. Koordinaterna var OK, men vägvisningen lurade oss grundligt... ingenstans att vända och fick backa tillbaka ca. en km... :)
Väldigt trivsamt... om ni ska åka hit, så åk förbi Mjällby och följ skyltning mot Hörvik (som också har en ställplats) - sväng av mot Krokås hamn ca en km före Hörvik...
Fortsättning följer...
Ha det gott!



26 kommentarer:

  1. Oj Oj Oj så många fina foton!
    Ha en fortsatt trevlig resa!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kan se dig gå runt med kameran och ta alla fina bilder. Vilka vackra hus de har i Karlskrona. Svårt då man inte kommer fram på vägvisningen på gps. Vi är inte ute ännu för det är ett litet barnbarn som ska födas först.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  3. Tack för bilderna. Jag sitter här och blir nostalgisk när jag ser husen på Karlön. Där bland kaprifol och näktergalar gick jag omkring och tittade på de gamla husen som stack fram ur grönskan och åt glass på hotellet och åkte över till hamnen men den gamla fina båten och njöt av sol och värme. Parken i Ronneby med alla fina blommor och vackra hus och trevliga människor. Jag kan riktigt känna känslan och dofterna som jag minns så väl och jag känner igen allt och minns allt. Tack snälla du för dina fina bilder som verkligen talar om hur det ser ut.

    SvaraRadera
  4. Härliga hus du visar, och några detaljer i synnerhet. Tack för det och fortsatt god tur! :)

    SvaraRadera
  5. Så mycket ni hunnit med att se och uppleva redan!! Tror inte ens jag satt min fot i Karlskrona...men det lär man ju få ändra på. många fina hus, både gamla, nya och renoverade, eller...gillar nog de gamla husen mest, som är upprustade med varsam hand. Så trevligt sen av blomsterflickan att släppa in dej på bakgården, vackra bilder blev det. Röd kastanj, nyhet för min del, men ack så vacker.
    Å konstverket, "Sprungen ur boken"....jag som inte är så värst konstintresserad, det föll mej verkligen i smaken!! Är det inte en liten pyssling månntro...?
    Dessa GPS:er ( hm, heter det så...?) och dessa datorer...det ska bara fungera, inga brott på kablar, inga avbrott alls, tack. Nu har ju jag ingen bärbar att ta med på semester, och lika bra är det kanske, för jag skulle bli skogstokig. Synd att förstöra semesterfriden med det...För nu packar vi så smått, på söndagsmorgon styr vi mot Nynäshamn. Katt/hus/blomvakt är ordnad, än så länge allt frid och fröjd med andra ord.
    Ha en fortsatt skön resa, tack för alla bilder du bjuder på och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Många underbara bilder,du är fantastisk med kameran !!

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  7. Vackra byggnader med fina detaljer! Jag har varit i Karlskrona och Ronneby, men jag tror att jag var i 10-årsåldern då, så bara vissa spridda minnen... ;)

    SvaraRadera
  8. Om man väntar på något gott så...
    Din bildkavalkad är helt fantastisk. Karlskrona är ju en riktigt vacker stad. Vilka fina gamla hus. Synd att man förstör stadsbilden med en ny Åhléns där.
    Ronneby ser inte heller så dumt ut. Ser väldigt mycket fram emot nästa bildkavalkad. Hoppas det lilla tekniska problemet löser sig. Blir också vansinnig när saker som bara ska fungera inte gör det...

    SvaraRadera
  9. Karlskrona är en härlig stad! Rödblommig kastanj? Har jag aldrig hört förr!

    SvaraRadera
  10. Verkligen vackra och intressanta bilder du tagit , tack för att du delar med dig . Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera
  11. Wow,wow, wow! Vilka bilder, vilka underbara hus, grindar, portar och bakgårdar!!!! Man blir ju alldeles sjuk - jag vill också åka dit NU! Men idag går bilen norrut, lastad med jord, krukor och lite fröer. Ska vara barnvakt.... och då ska jag lära upp dem på att odla bönor! (Vet ju hur mycket de tycker om att äta dessa, så då kan det ju vara bra att ha en egen liten odling . Fast man bara är lite mer än fyra och två år) Ha fortsatt skön semester nu! Kram

    SvaraRadera
  12. Nu har jag suttit och njutit av dina bilder, jag bara älskar dom. Det känns som man varit på plats, och det är ju bra betyg eller hur?..*L**..
    Hoppas det ordnar sig med tekniken som bara SKA fungera så klart...
    Kramar♥

    SvaraRadera
  13. Det är fint i Blekinge på många sätt och vis. Jag är också väldigt trött på datorer just nu. Kram Bosse

    SvaraRadera
  14. Känns som du varit borta en hel månad, så mycket fina bilder. Kram & Må gott.

    SvaraRadera
  15. Oh, så fint det är i Karlskrona! Jag har varit där en gång, när mannen min låg i flottan och det var ju så klart evigheter sedan, men jag minns det som fint, men inte så fint som på dina bilder. Härligt. Rosenbom hälsade jag på. Vilket otroligt vackert blomsterhjärta!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Skönt att Rosenbom är kvar på sin post. Jag morsade på honom någon gång i slutet på sjuttio-talet. Till skillnad från mig har han inte åldrats ett dugg sen dess, konstigt. Minnet börjar visst också svikta, jag kan inte påminna mig att Karlskrona var så vackert. Fast det är klart, äldre ögon ser saker och ting på ett annat vis än yngre. Inte nödvändigtvis suddigare; ofta är det snarare tvärtom.

    SvaraRadera
  17. Jag gillar verkligen bevarade stadsmiljöer! Så fina byggnader man uppförde förr om åren. Tack för att jag fått en liten rundtur i Blekinge. Hoppas att kabelproblemet löser sig.

    SvaraRadera
  18. Karskrona - min gamla födelsestad :-)
    Där är väldigt fint - på sommaren!
    Vinterhalvåret är blåsigt och väldigt rått / fuktigt där.
    Håller med att de bevarat många gamla hus, samt i en saligt trevlig blandning.
    Verkar vara en trevligt tur ni är ute på...
    Idag är jag äntligen färdig med att göra min webbplats responsive, så den fungerar lika bra för surfplattors och mobiltelefoners mindre skärmar.

    SvaraRadera
  19. Så många fina intressanta bilder!
    Nu är det sena kvällen - dags att krama kudden!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Så fina bilder, Karlskrona är en vacker stad och lika så Brunnsparken i Ronneby, där har jag och mina skägg varit på en och annan hundutställning. ha en fortsatt skön resa. Kram Åse

    SvaraRadera
  21. Underbara bilder :D hur har du fått dendär "nyckelpigan" på musen? :D Tycker att det är en kul idé och skulle gärna vilja ha en sån på min blogg också. Kram!

    SvaraRadera
  22. Underbara vackra hus, men inte de 70-tals stil, ej min stil. Tänk vad mycket ni få se, så kul.
    Karlskrona har jag varit ett antal ggr. Gubben Rosenbom minns jag men inte 'Sprungen ur boken',
    Nils Holgersson.
    Ronneby måste man se många ggr, det finns alltid något nytt man missat.
    Verkligheten är ju bättre, så man måste se med egna ögon och inte bara nöja sig med att se vackra bilder.
    Det är väl därför ni åker runt och bese er i vårt vackra land.
    Sedan träffar man ju många trevliga människor som har samma intresse.
    Maj månad var en fullbokad agenda för oss, lagom kunde väl vara bättre, men alla de måsten är nu gjorda.
    Nu kommer nya i juni, *fniss* Nä skoj *blink*, man gör vad man själv vill och orkar.
    Idag en behövlig regndag gjorde vi inget, bara halv slappa, som också är behövlig.
    För ni slappar väl också i 'bobilen' ?!
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  23. Roligt att kika in här å se dina fina bilder och kunna få ta del av era små turer, tack för det.
    Kramizar

    SvaraRadera
  24. Hoppas verkligen du tog en glass bå Glaciären, de har utan tvekan Sveriges (om inte världens) godaste glass!

    SvaraRadera
  25. Jag tycker ju att det är lite exotiskt med stadsmiljön med gamla hus för det ser jag sällan jag som mest vistas hemmavid på vischan. Men, kastanjeblommorna imponerade, jag har aldrig förut sett dem, och rhododendron på bilden var ju enorm! Förstår att ni njuter i fulla drag, så trist att ni inte fick kontakt med herr Nilssons fru...
    Kram och ha en underbar pingsthelg

    SvaraRadera
  26. Oj, det här inlägget höll jag på att missa.
    Det var inte lika välkänt för mig, även om jag har varit där.
    Hörvik, Krokås och Mjällby är dock väldigt bekanta för mig. I Krokås hade mina föräldrar sommarstuga i många år. Jag lade nog ut bilder därifrån någon gång (när? Minns jag inte)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)