måndag 5 maj 2014

Våren fortskrider...

... och en del har blommat färdigt...
... medan annat just har börjat...
... som mandlelblom...
... harsyra, styvmorsviol, en liten blå viol och hägg...
Häggen blommar - syrenerna har stora knoppar... undrar om skomakaren får någon semester i år?
Kungsängsliljorna... de blir fler och fler, men är inte kvar där jag planterade dem från början...
Och tänk att smultronen redan gått i blom...
Blir kanske extra tidig skörd i år :)
De övervintrade pelargonerna  blommar för fullt...  och har många nya knoppar :)
Härom dagen gjorde barnbarnen och deras pappa mig sällskap till kalkbrottet - jag ville se hur långt tätörten kommit...
... men än så länge var de pyttesmå och inte den minsta lilla blomknopp kunde ens anas... får nog vänta ett par veckor till...
Kalkbrottet var ett kul ställe tyckte de...
Casper älskar att klättra...
... Ludvig är mer som farmor... sitter gärna och iakttar myror och andra småkryp...

Vi hittade en dörr i berget... spännande! Kanske bor bergstrollen där... :)
Bäst att springa det fortaste man kan :)
Som gula solar lyser de... detta hatade (men vackra) ogräs...
Hästarna i hagen iakttog mig med stor nyfikenhet när jag låg på magen i diket för att fota maskrosorna  :)
Sixten gillar solen och ligger gärna i gruset på gården...
... men tycker visst solen skiner mitt i ögonen :)

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Nu känner jag igen mej...kalkbrottet!! En dag som sitter som gjuten i mitt inre...Tänk så lyckliga barn är när de får röra sig fritt, det mesta i naturen håller för det. Vackra blombilder bjuder du också på, men den sista är nog vackrast, förutom barnen då...Söta Sixten, står säkert livsnjutare på hans visitkort...
    Här är det en dag i slowmotion, att vara i Kullsbjörken tar på krafterna...Annars är det rätt lugnt, svärmor repar sig sakta men säkert från det mest akuta, sen får vi se vad resten innebär. En dag i taget, det är hennes motto och vi följer på det.
    Här är det lite trädgårdsarbete på agendan, lite omplacering av fuchsior som ska ut på sommarvistet, andra sticklingar som behöver större bostad, och tomaterna som verkligen behöver flytta till större!! Har jag tur så har Urban med sig jord hem dessutom, och det kan bli lite arbete i drivbänken frampå kvällen.
    Ha det så gott vännen och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det måste vara ett kanonställe för små med mycke spring i benen. Visst är det härligt att ströva runt i naturen nu å upptäcka allt som börjar spira, njuter varje dag. Har också mycket av dom gula blommorna men eftersom dom är de enda rosor jag har så får man va glad för de.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka/kramizar

    SvaraRadera
  3. Haha! Du får skaffa solglasögon till Sixten. Vilket härligt spännande ställe ni besökt. Förstår att killarna gillade det. Mina kungsängsliljor har försvunnit....in till grannen kanske? Kram

    SvaraRadera
  4. Goa Sixten.... finns väl inga som kan njuta så som katterna! Det är en fröjd att ha dem. Jag tror att alla skulle må bra av att ha en egen liten katt! (eller en stor maffig) Visst är det underbart ute... även om det är lite kyligt. Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  5. Gillar verkligen dina färgstarka naturbilder. Å varje gång lär jag mig ett nytt namn på en blomma/växt som jag inte visste att det fanns.

    SvaraRadera
  6. Det är en härlig tid nu! Nej, den stackars skomakaren har jag tänkt på många gånger... Han kan inte ha det lätt, de avlöser ju varandra, häggen och syrenen!

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder på vårblommorna och härliga bilder på barnbarnen.
    Jag tänkte på dig i lördags när jag var till Bjurbäckens slussar och det stod 4 husbilar där.
    Kram och må så gott!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder, att få njuta tillsammans med barnbarnen är en lisa för själen, Sixten vilken raring . Kram

    SvaraRadera
  9. Jag börjar fundera, var hittar du alla vackra blommor och bilder? Kram

    SvaraRadera
  10. Maskrosor och en rullande katt!!! Det är trots allt vår!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig tid vi är i! Vilka härliga foton du bjuder på! Livet kan inte annat än leka med alla vackra intryck. Negativa influenser får hållas tillbaka. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Ojoj, vad man blir glad av dina inlägg. Helt underbara bilder och härliga ungar..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder...så fint Anki!! :)

    Kikar in för en vårhälsning ♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  14. Såå vackert. Varför fotografera själv, när det finns de som kan bättre. Tätört är fina. Har försökt fotografera men det var svårt att komma så nära som du gjort.

    SvaraRadera
  15. Jag har kvar det mesta av blomningen. Bara vitsippor blåsippor och en och annan gullpudra blommar ännu. Jag får vänta till efter midsommar innan tätörten blommar och då ska jag göra tjockmjölk om jag får tag i någon riktig mjölk.

    SvaraRadera
  16. Här har vi allting kvar... Sakta, sakta börjar det knoppa i träden och jag såg till min glädje att björkarna nu börjar få gröna små knoppar.

    SvaraRadera
  17. Men tänk, kan knappt tro att vi bor i samma land! Var sjutton ploppar alla blomknoppar upp hos dig från? Jaja, jag får suga på karamellen ett tag till, det blir väl blomning även här, fast med 4 plus och regntunga skyar så kan det kännas avlägset.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  18. Who!! Jösses Era blommor har då kommit bra längre än våra här nere i söder. Liljor - jag bara älskar liljor.
    Barn är underbara. Hoppa allt är bra med Er annars.
    Kramiz

    SvaraRadera
  19. Ja den där kalkbrottsmiljön och omgivnare runt där måste ju vara härliga för barn som gillar att klättra lite, om de är sådär lite lagom övervakade av vuxna med tanke på säkerheten.
    Jag blev själv imponerad av miljöerna där vid mitt besök tidigare i våras :-)
    Du har alltid så fina foton och trevliga bildtexter :-)

    Jag håller fortfarande på med att programmera om mina webbsidor så de ska fungera bra även på smartphones och mobilplattor, då fler och fler av mina besökare surfar via sådana.
    Någon vecka till så ska det fungera, tror jag, sedan kan jag få loss ork till att börja lägga in foton i fotodagboken igen.
    Uppdaterade idag min webbplats med en bättre och mobilvänligare bildvisare för de uppklickade fullstora fotona... ska göras än bättre i någon framtid...

    SvaraRadera
  20. Så fin han är Sixten. Krama lite på honom från mig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)