fredag 6 juni 2014

Resan gick vidare...

... och vi kom till Sölvesborg. Här har jag aldrig varit tidigare... vid kusten, på gränsen till Skåne.
Små gator, en hamn, ett fint litet torg...
Kyrktornet längst ner t.h. - S:t Nicolai kyrka... tyvärr var det stängt - hade så gärna sett denna medeltida kyrka med sina kalkmålningar...
En lite sömnig stad så här innan turisterna strömmar till...
... och så några dörrar :)
Vit blomma på brun botten = Turistväg... den här hette Humleslingan... så´na vägar åker vi gärna :)
... den här förde oss bl.a. till Bäckaskog Slott
Här har de två senaste säsongerna av "Stjärnorna på slottet" spelats in och här fanns just nu en utställning av konstnären Kaj Engström...
Från början var här ett kloster och i den bortre av de två vita låga husen finns det medeltida köket kvar...
Slottet ägs sedan 1996 av Statens fastighetsverk...
Vi missade en skylt - tänk vilken tur! För på så vis hamnade på en gård som ingår i Storkprojektet...
Vilda storkar som häckar i Skånes Viby... kul att se :)
Som avslutning på dagen så stannade vi till vid Brösarps backar... en vidunderlig natur... och en fantastisk utsikt!
Ska inte trötta ut er med mer just nu... fortsättning följer...

Vi är hemma igen, min dator är fortfarande kass (eller i alla fall laddkabeln) - lånar nu Lasses dator och har lagt in Photoscape och Photoshop för att komma ifatt med bilderna... ett antal hundra... många hundra bilder... som vanligt :)
Som sagt... fortsättning följer...

Önskar er en fin Nationaldag!

21 kommentarer:

  1. Brösarps backar, då passerade ni Kivik sen... Synd vi inte fick till en träff!

    SvaraRadera
  2. Åh - där har jag varit, där har jag varit...Fast inte storkarna. Jag såg projektet på TV. Du fotograferar så fint och mycket så det är som man vore där igen. Måste dit i sommar, när det är Trädgårdsdag i Sölvesborg 23 augusti. Förra året var väldigt lyckat, då jag var där.

    SvaraRadera
  3. 18/8-13 skrev jag, fast det blev inte så många bilder inlagda som jag mindes.

    SvaraRadera
  4. Tänk vad många vackra platser vi har i Sverige! Kusten ner mot Österlen är underbar!
    Ha en skön nationaldag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar semestertur! Jag fullkomligt ääälskar Skåne.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  6. Hej Anki!
    Sköna bilder från era härliga resor! Men då har vi ju varit på samma ställe, Viby och Brösarps backar!
    Vi råkade komma till Viby i mars och fick se när storkarna parade sig där uppe på ladugårdstaket! :)
    Sen har vi också varit där och sett de nyfödda ungarna i ena boet, de andra hade inte visat sig än då.
    Många bilder ja, det känner jag väl igen!
    Ha det fortsatt gott! Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Fina fotografier! Förra sommaren besökte jag de här platserna. Verkligen fint!

    SvaraRadera
  8. Näe. ...det har nog inte jag heller. ..varit i Sölvesborg. Å tänk så många små vackra, sömniga städer det finns. Och alla har de något speciellt. Tänk så mycket vi får se, dels genom alla bloggvänner och sen tack vare husbilslivet.
    Själv sitter jag på Tofta och plitar på min lilla mobil. Sista natten på Gotland och vi väntar släkten från Visby. Ett stilla regn gör att vi får knö ihop oss...
    Törs man fråga. ..Sixten. ..är han hemma?
    Ha det gott vännen, vi hörs snart! !
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt inlägg och fina bilder av vackra platser. Jag har semestrat 2 år i rad i Skåne och älskar Österlen. Har sett storkarna men inte Sölvesborg. Får bli nästa gång. Ha en fin Nationaldag och Pingsthelg. Kramen :)

    SvaraRadera
  10. Min syster bor i Hällevik längst ner på Listerlandet. Deras närmsta stad är Sölvesborg.
    Hjärtnöten har nu flera blad (ser ungefär ut som askens blad.). Jag har hönsnät kvar med tanke på rådjur och harar. Fortsatt bra nationaldag!

    SvaraRadera
  11. Roligt att se fina bilder från bekanta omgivningar. Utanför Sölvesborg, i Sandviken har jag tillbringat varje sommar i min barndom. Helt underbart att bada där, långgrunt och vit sand...
    Må så gott / Åsa

    SvaraRadera
  12. Oj, så vackert! Jag tror att jag glömt hur vackert det är i Skåne. Mannen min gick på Alnarp en gång i tiden och då var jag där ofta, men sen har det tunnats av. Nu måste jag övertala honom, eller så åker jag själv, till en tur där! Underbart vackert!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Jag hänger med och se där fick jag några dörrar! Dörrar och fönster är "möjligheternas motiv", tror vi delar det?
    :) er blindpassagerare , kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Tack så hemskt mycket för den underbara bildkavalkaden. Det är så många orter jag inte besökt här på hemmaplan, så det är perfekt att man på det här sättet lär känna de södra delarna av vårt avlånga land.

    SvaraRadera
  15. Härlig bildkavalkad och tack för att vi fick följa med på er resa, det har varit trevligt. Kram Åse

    SvaraRadera
  16. Å brösarps backar där är det så fantastiskt fint. Tack för dina fina bilder. Precis som du gillar jag dörrar och du visade en hel massa fina sådana

    SvaraRadera
  17. Ser fint ut! Det finns många ställen i Sverige där man inte varit...

    SvaraRadera
  18. Du har öga för att hitta fina dörrar, vilken fin rastplats ni stannade vid, jätte vacker.
    Ha en skön helg/kramen

    SvaraRadera
  19. Vi är nu på väg ner mot Blekinge och vädret ska bli toppen. Kul att se lite bilder på din sida och få lite tips på vad vi inte ska missa :)
    Även jag har en dator som krånglar, men inte i själva programmet utan i skärmen. Snart dags att skaffa ny :(

    SvaraRadera
  20. Så härliga foton. Gillar dessa med "dörrar/portar" på. Jag visste inte att vi hade häckande Storkar i Skåne. Vackra! /M

    SvaraRadera
  21. Ni hittar alltid så mycket trevligt vid sidan av vägen. Kanske blir vi sådana också, om vi blir pensionärer någonting. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)