torsdag 22 maj 2014

Lätt berusning...

... av alla dofter just nu...
... och mest av allt doftar silverbuskens blommor...
... gröna, små och oansenliga... men oj vilken doft... kryddigt... jag gillar den verkligen!  
Det gör myrorna också... vet inte vad de gör, men nog ser det ut som den slickar (om nu myror kan det)...
Och de vita syrenerna... åh vilken doft!
Vita syrener som blommar om våren...♪♫...♪♪
På kvällen då doftar myskmadran som allra mest... en alldeles ljuvlig parfymerad doft... mild men ändå stark...
Där den trivs brer den ut sig i stora mattor... härlig marktäckare, speciellt i skuggiga lägen... lite ogräsvarning är det nog på den, men är ändå en av mina favoriter :)
Mycket annat blommar också... inte så mycket dofter, men fina ändå :)
Den vackra blålila irisen... blommar snällt varje försommar... lite tidigare än vanligt i år...
... alldeles dammig av pollen som far runt...
 I morse hade vi besök av de här två... bra att det finns gott om mat för dem så de låter bli mina blommor :)
Andra matgäster är vinbergssnäckorna... som tur är är de inte så stora i maten och gör ingen större skada...
På de långa "antennerna" på huvudet sitter ögonen... de kortare som är riktade snett nedåt/ framåt använder de för att orientera sig med hjälp av lukter...
De lär ju vara delikatesser... men jag tror inte jag vill prova... dessutom tycker jag de är ganska söta... :)

Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Å tack för dessa bilderna, tjusat mig!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder - som du brukar ha. Jag är inte alls bekant med silverbusken - och att den doftar visste jag absolut inte. Myskmadra har jag försökt lukta på, men jag kan inte känna något speciellt. Det måste vara fel på mig.
    Vinbärssnäckorna är fina och jag tror inte heller de skadar så mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag måste ta en bild på min Silverbuske (inte mycket till buske än;) så du får se hur den artar sig! VAd kul att den doftar också!

    SvaraRadera
  4. Silverbusken har jag aldrig sett. Den enda blomman jag känner igen är nog sirenerna. Å deras doft bara älskar jag. Här har det trots rekordvärme på 27,9 grader inte slagit ut helt än = ingen ljuvlig doft.

    Du verkar bo på landet - t o m rådjur får du på köpet;-)

    SvaraRadera
  5. Sverige är nu som allra bäst!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Underbart vackra bilder i en sån härlig årstid !!

    Bara att njuta o suga i sig/Kram

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fina blomster!!!!
    Underbar tid nu!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Å så många fina blommor ni har runt er, det är en härlig tid just nu. Här hemma blommar också syren, både lila å vit. Satt på altanen igår kväll å bara njöt av god doft och fågelsång.
    Önskar dig en skön dag/kramen

    SvaraRadera
  9. Verkligen underbara foton och ser att sommaren kommit längre hos dig än här uppe . Kramar

    SvaraRadera
  10. Å äntligen hittar jag någon som kör med bildblogg. Så mycket fina bilder du har som man kan se på. :)

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder från denna underbara tid då Sverige är som allra bäst!

    Jag sitter just nu och lyssnar på när vattnet forsar vid Westerqwarn!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka underbara bilder du bjuder på, alla fina djur och sen alla vackra blommor. Har aldrig hört talas om silverbusken men den är så fin och att den också doftar är en bonus. Spännande!!! Nu ska jag läsa ikapp och fortsätta njuta av dina fina bilder. Ha en jätteskön helg och kramen :)

    SvaraRadera
  13. Underbara syrener; kan nästan känna doften. Mmmmmm!
    Härligt att sommaren är här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka underbara närbilder på de små krypen! Den på myran är ju hur läcker som helts. Hoppas att du får en fin helg.
      Hararna hemma hos mig är rätt tuffa. Det kanske stadsharar är ;-)

      Radera
  14. Vilken jättemyra! Hur många ggr kan du zooma? Jag måste nån gång lära mig att arrangera bilder så snyggt som du gör, för de kommer mycket mer till sin rätt då. Ha det bra i värmen.

    SvaraRadera
  15. Ja myror kan det bli alldeles för mycket av på en del olämpliga ställen, dom söker sina egna vägar och bryr sig inte om vad vi säger***
    Så ljuvliga sommar bilder på alla blommor, och nog doftar det underbart, trist bara med allt pollen som lägger sig överallt...
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  16. Så ljuvliga blommor och blader, man skulle haft doftdator! Här doftar bara häggen ännu o den doftar ju int så värst gott. Syrenerna har pytteknoppar men om värmen fortsätter dröjer det inte länge...puh så svettigt det varit idag. Nu i kvällningen när det blev lite svalare gick vi en promenad men nu har myggeländena hittat hit också och dom sticks! Fy så jag gnäller, nu ska jag ta mig en fredagspilsner på farstubron istället och vara glad över försommaren
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Det är så underbart ute nu och precis som du skriver alla goda dofter!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  18. men herre je så många blommor som slagit ut hos dig och så fina bilder. Myskmandran finns inte här vad jag vet. Har aldrig sett den. Min vita syren slår kanske ut till midsommar om jag har tur. Irisen du har finns här också och är en jättegammal sort som fanns här redan när farmor levde. Har en så fantastisk färg tycker jag.

    SvaraRadera
  19. Så vackra bilder *tack*
    Fint hotellfönster också/ kram

    SvaraRadera
  20. Håller med dej...vissa delikatesser ska man bara se, inte äta...tänker på den söta lilla snäckan. Å det händer så mycket ute i naturen nu och det är så mycket att se så man blir nästan lite kollrig i huvudet av allt, sommarrusig kan det nog kallas. Du berättar så fantastiskt bra, så nu känns det som jag varit med dej på din promenad i trädgården, tack för sällskapet!!
    Antar att ni kanske redan är på resande fot igen, eller iallafall packar husbilen för fullt. Vädret ser ju ut att hålla i sig, och om en vecka är det vår tur. Det ser jag fram emot...
    Men först ska jag bli fylld denna helg av barnbarnsenergi. Det känns att man inte är ung längre...Och kvällen/natten som gick vart väl inte riktigt som vi tänkt. Från att ha börjat hur mysigt som helst i husbilen så fick lillprinsen ett riktigt kruppanfall, så det var bara att packa in oss i bilen och in till stadens sjukhus, där en snäll men trött pappa mötte upp och tog hand om sin son. Men nu är han åter, dock lite trött, men lycklig. Inatt ska han väl få sova i husbilen iallafall...och det hoppas mormor med!!
    Ha det så gott vännen, hälsa Lasse och ta det försiktigt på vägarna!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  21. Av någon anledning, har jag själv mer eller mindre, eller rättare sagt nästan helt förlorat luktsinnet. Jag gläds så mycket mera över all blomsterprakt i stället. Kram & Må gott

    SvaraRadera
  22. Ja visst blir man helt skogstokig och helberusad av alla underbara dofter. Ljuvligt!!!!!! Kram´/Annelie

    SvaraRadera
  23. Det är verkligen en underbar årstid! Njuter av alla dofter. Äppelträdet har snart blommat ut och ny börjar syrenen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)