lördag 10 maj 2014

Regn hos mig...

... ja, inte just nu, men det har regnat...
och
 vad gör man då?
Går ett varv med kameran förstås :)
Många droppar blir det...
Och vårens första vinbergssnäckor...
och en del blommor :)
... som myskmadra, förgätmigej och körsbärsblom... tall - och granstruntar och den första rhododenronknoppen som börjar öppna sig...
 Humleblomster... visst är det väl också lite tidigt...
 ... och löjtnantshjärtan...
Och så en svamp :) 
 Hagtornsrost... 
... svår att missa... ganska fin... men en riktig parasit som långsamt dödar alla enar som är angripna.
Den här värdväxlar med framför allt hagtorn... finns en som värdväxlar med päron också...
Allt klart för årets först "riktiga" husbilstur - nu väntar vi bara på lite bättre väder :)

Ha en trevlig helg!

16 kommentarer:

  1. Så fina bilder! Just nu skiner solen här, men det ser hotfullt ut i kanterna! Blåser en hel del. Hoppas på bättre väder till helgen!

    SvaraRadera
  2. Härligt våta bilder! Är det inte myskmadra? Det kallar jag min.
    Jag fattar inte hur du kan se så mycket svampar. Jag ser nästan aldrig några. Trevlig tur med bobilen!

    SvaraRadera
  3. Fina blommor i regnet du fotar för oss läsare!!
    Nu hoppas vi på Sol o Värme igen!

    Ha en fin helg/Kram

    SvaraRadera
  4. Så klara fina bilder. Vinbärsnäckan finns inte här uppe hos mig och inte mördarsniglarna heller och det får man väl vara tacksam för. Snön övergick i regn igår och idag har det slutat regna men är kallt ute, så kallt att min händer blir som is när jag håller på att fixa ute, men skam den som ger sig.

    SvaraRadera
  5. Det som började så bra, och sen blev det så här...våren alltså. Den kom nästan av sig lite, eller också är det jag som gjort det...Så fina bilder här hos dej, trots vädret. Det gäller bara att se "det".
    Ja nu får vi hoppas att nästa vecka blir lite ljusare så ni kommer ut på första långturen. Förstår att det drar...och nedåt blir det alltså? Här har vi nog kastat om planerna lite för vår semester, sen i juli. Gotland är ju självklart redan...Vi tar nog kusten uppåt istället, mindre med folk inbillar vi oss, och mycket att se där också. Men vi är inte där än, så det hinner ändra sig många gånger om.
    Hagtornsrost...ja det såg jag då jag besökte brottet här i närheten med f.d. kollegan. Men då kunde jag inte briljera med att veta namnet, så vi stod där och funderade båda två...Vacker bild på parasiten förresten.
    Och nu är nya madrassen på plats. Som jag skrev...man ska inte krångla till det i onödan, fram med saxen och sen var det klart!! Känner mej riktigt nöjd...
    Ha det nu så gott vännen, ha en riktigt skön resa och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Fina foton - blir ofta vackert efter regn med alla droppar samt dammet avsköljt.
    Tur man var ute på en femdagars campingtur när det var fint soligt försommarväder för någon vecka sedan! Det här svala och regniga vädret börjar kännas segt.
    Ja vi får ju hoppas det snart kommer värme och sol igen så vi kommer ut på lite mer campande.
    Igår morse hade vi vackert disigt fotoväder, så blev en fotopromenad på morgonen längs Åbackarna...

    SvaraRadera
  7. Jo nog har det regnat. Räcker ett tag nu tycker jag....
    Ha en fin lördag
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag måste plantera Löjtnanshjärtan, jag älskar dem. De fanns alltid hemma när jag var barn. Kram

    SvaraRadera
  9. Fina bilder. Regn är underskattat fotoväder eller är det för att man helt enkelt vill hålla sig inomhus när det ät blött.
    Så fick jag lära mig om hagtornsrost också. Har aldrig sett den i verkligheten. Verkar vara en skoningslös typ.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Samma skitväder hos oss. Duktig att du begav dig ut i det här vädret. Å hur du lyckades komma hem med så fantastiska bilder är mig en gåta. Snyggt jobbat:-)

    SvaraRadera
  11. Ja det är ett riktigt regnande dag ut och dag in. Precis då jag skulle ut och gräva i dag då kom regnet. Men jag tog på stora regnrocken och regnvatten och så spaden. Jisses så bra det går att gräva efter allt regnande.
    Hoppas att ni får en mysig tur med husbilen. Vi har inte varit ute ännu för det väntas ju barnbarn nr två nu i månadsskiftet och vi ska ta hand om Malva då så vi håller oss hemma.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  12. Så fina bilder, både med regndroppar, blommor och blader,, men lite "små-usch" för den där hagtornssvampen, den vill jag inte ha!

    SvaraRadera
  13. Här har mördarsniglarna börjat att visa sig i massor, efter det myckna regnet. På min promenad önskade jag att jag hade en sax, så jag kunde klippa dom.......
    Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Så många fina bilder - jag bara njuter!
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram och må så gott!

    SvaraRadera
  15. Vackra fotografier! Bilderna med vattendropparna är helt underbara. Fascinerande med vattendroppar genom kameralinser.. ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)