onsdag 5 juni 2013

Norrtälje... o.s.v...

Som sagt... vi kom hit i måndags och hittade en centrumnära  plats att övernatta på, men efter en i stort sett sömnlös natt med ungdomar som använde gatan utanför till "streetracing", så vill jag varna andra som besöker denna fina stad - övernatta inte på Hamnplan!
Min obligatoriska morgonpromenad tog ett par timmar... här fanns överraskande mycket att titta på och många bilder blev det -  här är några av dem  :)
Här finns en biograf (kanske fler... vad vet jag :)) och så hittade jag en "mystisk dörr"...
Mysig stad med trevliga miljöer... såå fint vid ån, trevliga innergårdar och två torg - det här är det lilla...
--- och där borta vid Rådhuset är det stora...
... den fina dörren till rådhuset, trevliga affärer längs mysiga gator... och där borta går Petter och Lotta med farbror Blå och hunden Prick... visst minns du :)
Ser ut som en gammal kraftstation och kanske har det varit det... men nu finns här ett café...
... intill ån... vid Gröna ön i mysig miljö...
 ... och en vacker näva i rabatten :)
... och cykeln vid trädet utanför hotellet Åtellet...
... med klotgrill och tändvätska på pakethållaren och en påse grillkol bakom framhjulet...
... kanske sov han gott på hotellet  :)
Fortsatte så till Grisslehamn... också ett mysigt ställe och här kan man stå över natt med el om man vill... vet inte hur många platser eller priset, men tre husbilar stod där när vi kom.
Klockan var bara halv elva på f.m. så någon övernattning var inte aktuell... men vi köpte rökt fisk till middagen :)
Åkte genom ett sommarfagert landskap och stannade vid Singö kyrka...
...en liten rödmålad träkyrka, byggd 1752...
Efter  hand hamnade vi vid vägens slut...
... sedan kom vi till en lotsstation längst upp på Singö... där tog vägen också slut...
... så vi vände och åkte tillbaka till fastlandet igen, nu med siktet inställt på Öregrund.
Längs väg 76 stannade vi vid Hargs bruk... jättefin bruksmiljö...
 ... men tyvärr kom man inte in någonstans...
Så här åkte vi igår...
... A: Norrtälje, B: Grisslehamn, C: Singö, D: Hargs Bruk och E: Öregrund...
Står på en parkering alldeles vid vattnet, med koordinaterna N 60º20´22.0´´, E 18º26´10.6´´
Efter en regnig natt börjar det ljusna  och snart kommer nog solen :)
Fortsättning kommer...

Ha det gott!

9 kommentarer:

  1. Jag gillar dina morgonpromenader skarpt. Nu har jag äntligen varit i Norrtälje. Lovar att undvika Hamnplan. Man behöver sova ett par timmar på nätterna. Gillar även att du visar på en karta hur ni kört rutten. Smart idé.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Norrtälje verkar vara en vacker stad, men nog behöver man få sin skönhetssömn..... Verkar lugnare ute i skärgården!
    Ha en fin dag! Här är det kallt men soligt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. En rejäl morgonpromenad! Bra för oss som får se de fina bilderna :)

    SvaraRadera
  4. Hur hittar ni allt fint. Bodde Elsa Beskov i Norrtälje? Eller vad har Petter o Lotta med Norrtälje att göra? Jag kan googla på det. Fortsatt fin färd.

    SvaraRadera
  5. Det här med ungdomarnas streetracing är ett riktigt fördärv. Dessutom fattar inte vi i alla fall, hur de har råd med däcken som blir helt utslitna. Däck är ju dyrt nuförtiden. Men det är en riktig omöjlig fluga på alla öppna ytor. Stora parkeringar som är tomma på nätterna ser man ju spåren på. Men det var en riktigt härlig tur ni gör och det är kul nnär du ritar upp på kartan så där, hur ni har åkt. Vad använder du för kartprogram för att få in det i bloggen? Vore kul att veta, ibland behöver man visa, när man åker på så fina ställen, men dina bilder talar ju också. Går det bra med revbenen för Lasse, trots småvägarna? Ha det riktigt skönt. Kramar 3M

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig runda ni varit ute på. Alltid lika kul att få veta lite mer om platserna. Det blir som en uppslagsbok. Turistbyråerna blir arbetslösa, för jag använder din blogg i stället. Kram

    SvaraRadera
  7. Det känns som ljusår sedan jag var i Norrtälje. Förr var det en fasansfullt smal väg till Norrtälje. Jag var med om flera incidenter på den vägen på min långtradartid i början på 70- talet. Nu gissar jag att det är motorväg hela sträckan. En sommarkram

    SvaraRadera
  8. Grisslehamn är nog det närmaste Spikens fiskeläge vi kan komma. Fint ställe. Irriterande med streetrace när man ska sova. Läste lite om det buset på husbilsklubben.se om turerna i Vadstena.
    Fräsiga collagebilder!
    Har du lust att berätta hur du får ihop dom?

    Ha de kanon

    /Thomas

    SvaraRadera
  9. Oh, det var alldeles för många år sedan jag var i dessa trakter, måste åtgärdas, ljuvliga platser Ni åker till.
    Inte trodde jag att Norrtälje var så där fint första gången jag var där, är ju enriktig guldgruva att gå runt och strosa i!
    Tråkigt att Ni fick nattsömnen störd, vägs ände verkar det finnas många däruppe;-))

    Kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)