söndag 2 juni 2013

100 hus 2013... hus nr. 25

Grand hotell, som från början hette Göta Hotell, stod klart inför den stora Konst- och Industriutställningen 1906. Arkitekten Werner Northun hade Rosenbad som förebild och visst finns det likheter...
Allra högst upp fanns en terrass, Göta-terrassen...
... i slutet av 60-talet fanns här diskoteket Öfversten - där har jag haft mycket kul då det begav sig :)
 Under ca. tio år - 1970-1980 låg all verksamhet nere och det talades t.o.m. om att huset skulle rivas. Nu blev det inte så, utan huset totalrenoverades och är idag ett modernt hotell med 205 rum, som drivs av Elite Hotels.
I hörnet Drottninggatan / Hamngatan ligger puben The Bishops Arms, med trevlig uteservering under sommaren 

14 kommentarer:

  1. Det är en "pampig" byggnad, minns när det låg i träda, hade varit väldigt synd om det rivits, för det hade då förvunnit en väldigt snygg stadsbild när man kommer nerifrån stationen!

    Ha en fin söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tur att inte alla gamla fina hus rivs, det är ju de som ger en stad sin charm oavsett om de är små och låga eller som här stora och pampiga. Minnen från dessa har jag endast som liten tjej när vi hälsade på min farfar, som var lokförare och var på sitt lok vid stationen. Tack för alla fina uppdateringar och bilder om gamla hus i Norrköping, många finns i diffusa bilder från mina barndomsår i staden.

    SvaraRadera
  3. Ännu ett pampigt hus. Tur att det fick bli kvar. Inte minst för att du haft roligt på taket.

    SvaraRadera
  4. Jag älskar Dina bilder och reportage från min fina stad.
    På Göta Hotell var min pappa kock, lilla vän på 30 talet.
    Där var inga bra arbetsförhållande så han flyttade över till
    Standard och dir Leinbenfeld.
    Det till och med jag kommer ihåg, jag är ju 82 + nu.
    Jag tycker det är jätteroligt när Du skriver om "Peking "
    kram Hajan

    SvaraRadera
  5. Där har man också sovit några nätter!
    Förr var det dans på Terassen!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det är väl tur att många av de pampiga vackra husen får finnas kvar..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Hur kan du komma på så många stora fina hus att fotografera? Kul att du berättar lite historik om dem med. Kram

    SvaraRadera
  8. Ja tack! Jag provar gärna ett skott av din silverbuske! Hittar ingen mailadress till dig. Jag har min på min sida, men tala gärna om att du mailar, för jag kollar den inte ofta ;)

    SvaraRadera
  9. En fjärdedel av din utmaning är avklarad. Pampigt hus. Gillar att få läsa fakta om dina hus. Det bor fortfarande en bibliotekarie i min kropp.

    SvaraRadera
  10. Det är byggnad som tillhör Norrköping och som ska vara kvar. Här har det varit soligt och fruktansvärt kvalmigt och kvavt hela dagen. Ha det bra !

    SvaraRadera
  11. Hej Anki och tack snälla du för dina gulliga hälsningar ♥
    - Ja tänk så många gamla vackra hus det finns...Arkitekterna som ritade husen och byggnadsarbetarna kunde verkligen sina saker ! - Lite skillnad om man tänker på många hus som byggs idag och som det fuskas med...
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  12. Häftigt med alla husen du visar

    vilka fina bilder du visar i förra inlägget
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  13. Säger som vi gjort tidigare, det är otroligt att det finns så många fina hus i din omedelbara närhet och att du dessutom berättar lite om dem. Men det kanske har lite att göra med din tidigare yrkesbana? Men riktigt kul är det i alla fall. Tack för dina berättelser. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  14. Där ser man, ännu ett hus som räddats från förgängelsen. Det ser rätt flott ut, lite som en gammal borg. Bishop’s Arms är en stor kedja av pubar i Sverige (och Köpenhamn) och de ägs av Elite Hotels och ligger därför ofta i anslutning till deras hotell. I Malmö finns två Bishop’s Arms och vid båda finns Elite Hotels. Pubarna är helt OK, men tar rätt saftigt betalt.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)