torsdag 13 juni 2013

Krylbo... nu vänder vi hemåt... sakta...

Jahaja...  så var det lite uppkopplingsproblem igen då... men nu har vi i alla fall vänt kosan hemåt..
Vår rutt i söndags, den 9/6... oj, vad dagarna går fort!
Från Krylbo, via stopp i Norberg till Västervåla...
I Norberg gjorde vi ett stopp, eftersom det är lite "hemma" på något sätt.
 Farmor och farfar hade goda vänner här och vi var ofta här när jag var barn. Tidigare... innan jag föddes bodde de här - eller möjligen i Kärrgruvan strax utanför - tror att min far är född här, eller i alla fall så bodde de här när han var barn...
Inte för att jag kände igen mig, men många tankar snurrade i huvudet när jag gick runt i samhället...

Elsa Andersons Konditori är välkänt... fantastisk miljö därinne, men inte läge att fotografera.
Fin bakgård... och vackert vid ån...
Det är sig likt - bilden på gaveln här ovanför och på bilden under...
Nu finns en Thairestaurang  i huset... och en spännande dörr i planket :)
... som sagt - vacker och stilla vid ån...
Fortsatte sedan till och förbi Fagersta... och så  förbi  Ängelsberg... och efter ytterligare  ett par tre km hittade vi Ställplats Sörby  i Västervåla. Här upplåter Rune och Maria Ingels sin tomt till oss husbilsåkare och detta till en "spottstyver" - 30:- per natt + 30:- för el... 
Koordinaterna är N 59º55´45.2´´, E 16º01´49.6´ 
De ska sälja huset, men hoppas att de nya ska överta ställplatsen också...
Nästa morgon stannade vi vid Engelsbergs skulpturpark
Väldigt trevligt, trots ett envist duggregn...
Måånga holkar - flerfamiljshus kan man väl säga :)  - Growth av Johanna Byström Sims och Stövlar på väg, av Ylva Kullenberg ...  kulan på bladen, "Omgiven idyll" var fin - av Joze Strazar Kiyohara... och så figurerna på "Filosofiska bänken"... av Sture Collin
Dubbel Pagod, också av Joze Strazar Kiyohara, i mitten Servicetornet Livslögnen av Lars Wilks,
"Trattgubbar" av  Peter Tillberg.. och så en naturlig bänk...
En liten runda bort till Engelsbergs bruk blev det också, men regnet gjorde att det inte blev så många bilder som jag tänkt...
Den svartvita bilden finns på informationstavlan och är tagen 1903... samma fönster...
Fortsatte sedan väg 63 till Filipstad och så söderut, väg 26 till Prästbäcksrasta
 (N59º37´29´´, E14º15´36´´)
A: Sörby Ställplats, B: Fagersta, C: Kopparberg, D: Hällefors, E: Prästbäcksrasta, väg 26 vid Nykroppa 
I tisdags fortsatte vi en bit till - och stannade i Gullspång...  men om det här inte ska bli olidligt långt, så blir det fortsättning en annan gång.

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Oj, vad mysiga bilder!! Man saknar lite det där o kuska runt..men med stuga o katter blir det till å va hemma..*ler* Krylbo..inte såå långt ifrån mig då. Kul att se dina bilder där man känner igen sig en smula. Elsas kondis är ju ett MÅSTE att besöka..och alla smarriga bakelser..Mmmmmmm.Åerigen...Fiiiina bilder!!
    Kram o ha det gott!
    Ninni

    SvaraRadera
  2. vilken trevlig resa ni är ute
    roligt att besöka gamla platser som på nått vis har betydelse i ens liv
    för 2år sedan gjorde jag en nostalgiresa till Mariefred där jag bodde i tonåren
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder, här får man åka "Sverige runt" utan att lämna hemmet. Ha det fortsatt bra!! Kramar/Annelie

    SvaraRadera
  4. Lars Wilks Servicetorn påminner mycket om Nimis som han byggt upp här nere i Skåne. Får man klättra på den här med? Kram

    SvaraRadera
  5. Ett inlägg med dina bilder kan aldrig bli för långt! Det är så kul att läsa och titta på. Dessutom är det ett stycke historia för många av de här orterna har betytt mycket för länge sedan, men ligger nästan helt nere idag. Dessutom är det i delar av Sverige som vi varit väldigt lite de sista åren. Kul att få en uppgradering och se hur det ser ut nu för tiden. Det är upplyftande. Ni verkar ha det riktigt skönt, trots lite regn. Det får man ta. Ha det fortsatt skönt och kör försiktigt. Kram 3 M

    SvaraRadera
  6. Tackar för fina bilder, tips och koordinater, som alltid är bra att ha. Nu äntligen ska även vi kunna ge oss ut på en kortare tur med HB.
    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Ni har verkligen sett mycket!

    SvaraRadera
  8. Ni har verkligen sett jättemycket. Och vi med! Tack för det! Skönt att komma hem också, eller?

    SvaraRadera
  9. Nu har jag ett "litet" förslag till dej...skulle du kunna göra ett litet häfte med alla bra ställplatser ni besökt...??!! Hur sjutton letar du reda på alla...?? Jag blir imponerad, och lite avundsjuk (ja, jag vet att det är inte någon bra egenskap...), för just sådana platser vill jag också stå på, inga stora vräkiga campingplatser...
    Intressant är det också att följa med på er resa, man får veta mycket, se många vackra bilder, och dom kan du gärna använda i ev kommande häfte...*skrattar*. Ta det hela som ett skämt vännen, men lite allvar ligger det bakom, att du är för jädrans duktig att berätta och guida, och duktig på ställplatser...och en nedrans duktig fotograf!!
    Ha en fortsatt bra resa, och vi hörs av när du känner för det!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Återigen har du gjort det,du är en sagolik fotograf och
    medmänniska i Världen må vi säga !!!
    Fina bilder i fina miljöer som du delger oss med.
    Fantastiskt att få följa dig på edra underbara turer och man
    lever med in i varje resa så klart !!
    Den lilla ställplatsen verkar ju vara toppen,hoppas de nya
    ägarna väljer att driva den i samma anda.

    He en trevlig Bobilssommar.....Kram

    SvaraRadera
  11. Roliga konstverk. Tänk vad man kan hitta på om man bara har fantasin.

    SvaraRadera
  12. Jag är benägen att hålla med Rigmor. Ni har visat oss riktiga smultronställen! Blir inte riktigt klok på hur ni hittar alla platser.
    För oss går stora campingar bort oxå. Små mysiga är det som gäller. Böda Camping går bort. Lätt.
    Har ni varit i Rottneros? Fint där. Även Marsvinsholm i Skåne. Mycke o titta på.
    Ha de kanon!
    /Thomas

    SvaraRadera
  13. Nu har Ni varit i för mej kända platser, Norberg gillar jag skarpt, så många fina hus och så har Du varit i Engelsberg före mej i år;-)) Ja jag vet inte om jag kommer dit i år, men jag hoppas det för Du har visat att det finns mycket intressant att titta på även i år, har alltid varit där när solen lyst och då är det verkligen ett paradis, kul att få se bilder som någon annan tagit i dessa trakter, känns nästan som jag är där själv!
    Go tur hemåt!

    Kramen

    SvaraRadera
  14. OOh så många bra tips man får, suveränt!
    Fina bilder därtill!

    Vilken härlig resa ni gör!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Du är helt suverän på att berätta och visa bilder.Det är Jättemysigt att följa med på era turer.
    Krylbo var väl en stor känd järnvägsknut förr i tiden.Det kanske den är nu med.
    Ha det fortsatt gott.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  16. Vilka fina trakter ni har varit i, en fantastisk tripp när Sverige är som allra vackrast (enligt mig..hihih..)
    Såna där utflykter berikar livet och är guld värt för både själ och hjärta.
    Du/ni kan ta vara på er tid och det glädjer :)
    Norberg har jag varit i en gång för länge sen i min ungdom...det var på den tiden när jag inte "såg" sånt som vackra hus och omgivningar på samma sätt som numera....hihih...tack o lov har jag ändrat på det!
    Önskar dig en fin helg och fortsatt fin sommar.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  17. Fina bilder som vanligt. Fräckt med stövlarna på bryggan.

    SvaraRadera
  18. Så mycket ni får se på era resor, helt fantastiskt och roligt att du delar med dig av bilderna!

    Konstverken var ju härliga, jag gillade speciellt fågelholkarna! Något att börja fabricera, kanske. Om jag hade kunnat....

    Agneta kram

    SvaraRadera
  19. "Bonnfrua" ville se originalbilden på den bild som Du också tittat på idag, har lagt in den om Du också vill se den!

    Ha det gott i blåsten och regnet;-))

    Kram

    SvaraRadera
  20. Hallå där i trafiken, jag hinner inte med i svängarna.
    Den ena dagen här och sedan där. Japp en 'bobil' bör jag också skaffa mig (oss).
    När jag läser dina inlägg och ser allt spännande
    säger jag: ja ditt måste vi åka till, det ser mysigt ut,
    nästa inlägg samma sak, så håller jag på. Min man Rolf
    han blir också 'tvungen' att titta, när jag hela tiden utbrister: kom och se, läs detta, vi måste åka dit också,
    ja ja säger han, vi har ingen motor i baken, *fniss*
    Men vi kanske kunde skaffa, hi hi hi.
    Tack för 'turen' igen.
    kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Härlig tur ni gjort. Att ta en fika i Norberg är ju nästan ett "måste" när man är där :)

    SvaraRadera
  22. En gång ibland behöver man återvända från nuet till sina rötter. Det känns som ni rör er på kända marker. Kram

    SvaraRadera
  23. Oj så mycket fina bilder från Norberg och Engelsbergs skulpturpark...Det var roligt att se. Du har ju gjort det så fint också...Tack för att jag fick se. Kram från Wendela i Norberg

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)