söndag 30 oktober 2011

Tänk...

...innan vintern ens har kommit och våren känns väldigt, väldigt långt borta -  ja, tänk... redan nu är naturen redo!

Äppelträdets knoppar...

Björkens hängen...

... och den lilla sälgen vid dammen

Men, som sagt det är långt dit... och nu är nu...

Kriminalvårdsstyrelsen har en väldigt intressant utställning, som jag besökte i veckan och verkligen kan rekommendera. Den heter "Under lås och nyckel" och visar kriminalvårdens utveckling från förr till nu. 

Intressant läsning och på bordet finns texter och dikter skrivna av interner

och intressanta berättelser i hörlurarna

När jag åkte hem var det inte riktigt mörkt, så jag stannade till i gamla hemtrakterna...

Bryggorna... med Kungsbacken i bakgrunden...

Orga kvarn...

och så sjön Måren (Mårn)...
I går - lördag alltså... då blev det en skogspromenad förstås.
Tog med svampkorgen ... och kameran...
och det finns ju annat än svamp i skogen...

Bägarlav...

en ensam grankotte...
 ... men i min värld är det svamp som gäller... och lite extra glad blir man förstås när man hittar en så´n här...

Jordstjärna - vet ej vilken av dem det finns flera olika..

väldigt speciella
 Jag som inte är så förtjust i "trattisar" plockade ändå... hade ju bestämt att det skulle bli svampsoppa till middag...
fortfarande fräscha fina...


fick sällskap av en liten fin blomkålssvamp och några kantareller...

trattisar och blomkålssvampen blev till en varm och god svampsoppa.
Kantarellerna hamnade på kvällens pizza...
 Nu är de nog på sista versen - mina favoritrosor, som jag glömt namnet på. De blommar från midsommar och tills frosten blir för hård...

Favoriterna... enkla, tåliga 
 På väg in mötte jag Sixten, som gick mycket målinriktat... 

undrar vad han har på gång?

Så är det då dags att ställa in husbilen igen... tänk vad sommaren och hösten passerat fort - men för att knyta ihop säcken - naturen är redo på en ny vår... tiden går fort... eller?

8 kommentarer:

  1. Hej och hå.
    Vilka bilder du bjuder på hela tiden. Svampbilderna är ju helt enorma. För visst är jordstjärnan en svamp?
    Har nog aldrig sett en sådan.

    Ang Blossa 2011. Ring och beställ på bolaget. Så vet du att du får det. Det har jag gjort :))
    Kram i regnet.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    HIttade din länk hos en bloggkompis.
    Har läst tillbaka lite och tittat på dina underbara bilder.
    Visst är det härligt att titta på knoppar i höstrusket! Det finns hopp...
    Du skriver medryckande och fint, jag kommer tillbaks.
    Får jag länka till dig?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Visst är det fantastiskt att knoppanlagen redan finns där! Såg det på några gamla kastanjeträd nu när löven började trilla av och tänkte precis som du. :)

    Jordstjärna? Har jag aldrig hört talas om! Men så kan jag ingenting om svampar heller! :)

    Många fina bilder och rosen var ju jättefin!

    Tack för din kommentar hos mig idag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Så trevligt att få besök av en annan Anki o ja nu får ju du det också :) Uj Uj vad många vackra bilder de var här. Svamp är jag dålig på, den här jordstjärna har jag aldrig äns sett. Du vet jag tillhör de som ser till att de som säljer svamp också överlever, men jag är mycke i skogen men tittar inte så mycket på svamparna.
    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder, och hade jag inte koll på tiden skulle jag nästan lika gärna kunna tro det är vår!! Naturen är fantastisk.
    Nu skulle jag ju behöva dej som granne förstår jag...jag är sååå dålig på det där med svampar!! De vanliga törs jag mej på, men sen...
    Nu kan man ju tro att jag är en såndär julfantast, men siii det är jag inte!! Jag har i många år jobbat i livsmedelsbutik, och när det väl vart julafton så var jag så innerligt trött på allt vad jul hette så det var knappt jag kunde äta julskinkan...men nu börjar jag hitta till en mer normal nivå, och det är synd att julmarknaden i Julita är så tidigt på året, och förr har jag tyckt att den varit väldigt lagom, vacker och roliga att besöka, men efter fotoförbudet...så näe, nu får det nog vara!!
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Välkommen på min blogg du nya besökare.

    Mmmmmmm! Svampsoppa – så gott! Tyvärr tycker min mage inte om dem, så jag brukar få lida efteråt; men det kan jag offra, jag äter i alla fall.

    Av din blogg att dömma är du ungefär ½ år yngre än jag och börjar precis som jag att räkna ner till pension. Jag är inte trött på att arbeta, men så j... trött på att jobba, när alla mina vänner och familj är lediga. Så är det när man jobbar inon sjukvården – och dessutom natt.

    Och förresten så har jag inte tid att jobba så mycket – har så mycket annat som är roligt och MÅSTE hinna med. Så, visst ska det bli skönt. Sen kan man ju i mån av behov jobba lite extra då och då. Hoppas bara inte de höjer pensionsåldern innan det är dags.

    SvaraRadera
  7. Så fin bildeserie! Ble virkelig sulten da jeg så soppsuppa! Fristende!
    Ønsker deg en fortsatt fin onsdag!

    SvaraRadera
  8. Hej Anki!
    Tack snälla för din senaste fina kommentar!
    Blev så glad av den!
    Önskar dig en fin Alla helgonshelg!
    Kram Pia

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.