lördag 2 augusti 2014

Sommardepp...

Med risk för att anses helknäpp...
Ja, jag lider av en sommardepression!
Vårdepp, höstdepp, vinterdepp... det verkar helt OK... men sommardepp - det är väl ändå inte normalt?!
Orsak... för mycket sol, för varmt, för torrt! Vad är det för fel på en helt normal svensk sommar med uppfriskande eftermiddagsskurar och dagstemperatur på runt 20º?
 Ljuvligt att kunna sova utan att bli sjöblöt av svett... att gå barfota på gräsmattan i morgondaggen... att kunna plocka hallon och blåbär... att njuta av långa skogspromenader... och kanske hitta lite svamp...
Men så här ser det ut... Suck...
Torra löv... upptorkade bär och kala träd...
För att ha något att göra, så började jag sortera lite bland gamla bilder (igen). 
Har ju berättat att äldste sonen har fem sköldpaddor och att två är kläckta och uppfödda här hos oss... idag hittade jag en del gamla bilder...
Två av de fyra äggen kläcktes och fram kom Paddington och Rutan. Så må, så söta... bara 10 gram var..
De har växt till sig... och förmodligen ytterligare lite mer sedan i december...
Torsten och Debbie ville inte vara med på bild... men här är den störste av de fem... Gunnar...
... Gunnar den store...
Förmiddagen blev lika outhärdligt varm som vanligt, men nu syns mörka moln i horisonten och det blåser en skön vind... och hoppet stiger... ska det äntligen bli regn? Hoppas, hoppas!
Snart inga blommor kvar... var ska blomflugorna då hitta mat?
Yngste sonen och prickiga hunden överraskade med ett besök. De kom lagom till maten, så det är klart vi bjöd... och så hjälpte han oss med tv- antennen på husbilen. Tyckte den satt snett och den hade lossnat, men nu är det fixat :)
Om en månad åker han och sambon till Irland och då ska Frodo bo hos oss... undrar vad han kommer att säga om det... han som inte är van att sova borta.
Nåja... kommer tid kommer råd, sägs det... så det ordnar sig säkert :)
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Håller helt med dig! Jag verkligen lider och känner mig nedstämd av denna värme. Det räcker nu!! Jag har ju bara mitt enda rum i lyan + altanen. Alla fönster+altan ligger i solen jämt känns det som. ca 29-30 gr inne och ute kan jag inte vara. Var nyss ute och kände om det var uthärdligt men än är det ca 1 timme kvar tills jag kan sitta där. Usch!!

    SvaraRadera
  2. Oj en dalmatiner, vacker hund. Oj oj vilken bild på flugan, kan det vara möjligt att de jäklarna är så vackra.
    Man kan titta på bilden hur länge som helst, är så klart avund på din kamera.
    Men den där värmen har ju blivit mildare, i varje fall här hos oss, och inte ser jag sådan torka som du visar på bilder.
    Häftiga sköldpaddor du visar.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  3. Kulmen för oss var i tisdags. Då stod luften helt stilla. Alltför många nätter har det varit som att sova i en bastu. Ändå tycker jag mornarna och kvällarna är helt ljuvliga. Tänk om man kunde trycka på en knapp när man lägger sig och så regnar det lagom mycket på nätterna. När man vaknar mår både växter, djur och vi människor bra. Hoppas din inre temp stiger om några dagar. Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Har full förståelse för sommardeppen. Det är lite i överkant av allt utom regn nu. Så söta sköldpaddor! Jag har aldrig sett så små tidigare. Tänk på den kalla vintern så kanske det känns bättre. Kram

    SvaraRadera
  5. Så torrt är det inte hos oss så man kan nog både plocka blåbär och blommorna blommar för fullt. Det finns nog inga svampar men dom brukar ju komma snabbt om det börjar regna. Igår fick vi regn precis när vi skulle grilla utomhus och imorgon så ska vi på folklustspel utomhus och man lovar regn. Annars har det varit torrt i veckor och veckor. Jag har det rätt svalt och skönt inne och nära till badet så jag klarar värmen bra

    SvaraRadera
  6. Längtar också efter regn!!!!
    Åker på semester några dagar till bohuslän, men det gör inget om det regnar någon skur.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Jag känner mig också deppad. Med den här värmen så känns det jobbigt, faktiskt. Nästa vecka börjar Valdemar och jag semestern, hoppas det blir regn då...låter konstigt men så är fallet.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt foto på blomflugan!
    I veckan har vi haft regnskurar och enorma åskoväder. Men marken är så torr att veckans regnskurar (på kvällarna) inte ens märks i gräsmattan. Dessutom rötmånad med den fukt i luften. Kvalmigt och varmt i luften, torrt i backen och vegetationen... Första gången jag varit med om att öppna fönstret och det som blåser in är varmluft... Lagom är bäst ;-)
    Så roligt att få vara med om sköldpaddsfödsel! Vilken upplevelse!

    SvaraRadera
  9. Skön sommar men det är upptorkat i naturen!
    Gräset är brunt!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Fick du inte lite regn i natt?? Det fanns en liten vattenpöl ute idag då jag vaknade i Lkpg. Kram kram

    SvaraRadera
  11. Och när man läser kommentarerna här...så är det lite deppigt hos fler!! Även här...kanske, för min del, en bidragande orsak är att semestern snart är till ända, och så mycket ogjort som man planerade och önskade...inte bara "måsten" då, utan utflykter, korta som långa, med husbilen. Som jag skrev, man känner sig lite snuvad. Och idag, om jag nu ska fortsätta att gnälla, värsta dagen hittills...+32 i skuggan...och kvalmigt. Det kom ungefär som hos er med regn i natt, lite muller på avstånd...that´s all. Och när jag skjutsade göteborgsbarnet till tåget nu ikväll, ja då regnade det så stilla i Hallsberg...här...inte en droppe!!
    Så kul med dom "gamla" bilderna på sköldisarna!! Gunnar...en riktig karl...Hur vet man förresten att han är en han? Eller det kanske man inte ska ta upp här...Vi kan ta den diskussionen på fredag...
    Underbar bild på blomflugan, jo...jag har en del att lära, det ser jag.
    Så...ni blir med hund framöver. Kanske slutar med att han gör som Sixten, flyttar in för gott...På tal om hund...ett yngre par i nästa bygata kom förbi på eftermiddagen. De har varit med hund, och nu erbjöd de sig att mer än gärna ha Zambo om vi vill och behöver hundvakt. Känns bra att ha någon i närheten, som man dessutom vet är hundmänniskor. Zambo nappade direkt och flög upp i reservhusses knä, tolkar det som ett ja från hans sida också.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det också "sommardepp", är ju så varmt, hett och syrefattigt så det liknar "fan" självt.
      Hade planerat en aktiv semester med mycket vandringar här i Östergötland, kan man ju glömma, går ju inte ens att vara ute på natten utan att "koka" ihjäl.
      Vår fotopromenad i city får vi väl avvakta med känns det som, för det är min sista vecka och eländesvädret skall visst fortsätta, under tiden njuter jag av Dina bilder och så blir det ju spännande när ""pricken" flyttar hem till Dej!
      Kramen
      annette

      Radera
  12. Ja inte vet jag vad det är för fel på 98% av den svenska befolkningen just nu som gnäller över det underbart varma sommarvädret;-) Jag tillhör ju minoriteten här och njuter, för det räcker för mig att tänka på minusgrader och snö för att få frossa. Jag vill hellre ha det så här. Men som sagt, du har ju stöd från majoriteten så I rest my case;-)

    Sköldpaddorna är ju sååååå fina. Skulle jag bo i hus med trädgårds skulle jag inte tveka att köpa en igen - jag som är uppväxt med dessa underbara varelser. En kollega ha sin sköldpadda i en lägenhet, men det tycker jag är djurplågeri.

    SvaraRadera
  13. Skönt och se att man inte är ensam om att tycka att sommaren och värmen är rent olidlig nu. För att kunna tycka det är någorlunda ska man kunna svalka sig i en sjö eller pool. Men då måste man ta sig iväg till något ställe och gärna där man får ha hundar med, och det växer inte på träd minsann. Till sonen med pool kan man åka, men inte var och varannan dag. Man vill ju inte hänga sig på för mycket,hehe....
    Nej lagom är alltid bäst så är det bara, och det är helt otroligt hur mycket man längtar efter regn som svalkar och ger den törstande naturen det den behöver så mycket nu.
    Jag har i alla fall suttit och njutit av dina fina bilder,och så goa och söta dom pyttesmå sköldisarna är...
    Kram vännen, och drick mycket i värmen♥

    SvaraRadera
  14. Hej, jag har sommardepp mest vartenda år, konstigt nog så har jag inte mer än andra år trots att denna sommar för mig varit pest och pina...nyskild, inga pengar, armen in bandage, och så världens värmebölja på det. Klappat o klart för en riktig depression, men jag tycker jag lyckats hålla humöret uppe skapligt. Jag tror det är pga alla djur jag har omkring mig, förutom mina egna så tackar jag extra för alla underbara hästar, hönor, ankor, marsvin och kaniner. Jag ser på nära håll hur olika djur interagerar med varandra, hur olika flockar fungerar, framför allt hästar eftersom jag inte umgåtts med hästar tidigare i mitt liv. Hoppas du också kan koppla bort äckelhettan som får en alldeles slut, tänk framåt, svalare väder, vackra höstfärger, krispig luft att andas...vänta bara...det kommer!
    Kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)