onsdag 6 augusti 2014

Ny månad... tisdag...

... ja, då är det dags för månadslunch med Totte och den här gången var det hans tur att bestämma.
(Ursäkta den dåliga bildkvalitén, men det blir inte bättre från baksätet under färd.)

Vi fick menyn med olika val... och åkte mot Linköping...
... via gamla E4:an, förbi Linghem, Linköping Arena, Tornbyområdet...
... under Göta Kanal vid Ljungsbro...
... vidare på lagom krokiga, lagom små vägar...
... så kom vi bakvägen till Husbyfjöl, eller Borensberg som det heter idag.
Lunch på Borensbergs Gästgiveri... hyfsat gott, men panerad fisk som varmhålls under lock blir aldrig riktigt bra... och remouladsåsen var ingen remouladsås... men god ändå :)
Bakom Gästis finns en gammal kvarn... och där finns en massa kul grejer i Antik & Kuriosa...
Fina "vill ha- saker", men tyvärr med turistpriser :(
Eftersom det bara var jag som var intresserad så blev det bara en snabbtitt...
Timmarna gick fort och det blev sen eftermiddag innan vi var hemma igen...
... och tänk... igår kväll kom regnet! Inte mycket... bara knappt 5 mm till nu (onsd. kl. 8.15) men i alla fall :)
Växtligheten suger girigt åt sig av varje droppe och både blommor och småfåglar ser redan lite piggare ut...och låter lite piggare också :)

Hoppas nu regnet når till brandområdet uppe i Västmanland... en trakt jag känner en viss samhörighet med då jag har en del av mina rötter här genom farfar och farmor och längre tillbaka. Lider med de stackars människorna som drabbats så fasansfullt och fått lämna sina hem och kan bara önska ett lyckligt slut för alla.

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Mina tankar är mer och mer hos de som är utsatta där uppe. Blev ledsen när jag läste en bloggväns inlägg. Hon bor riktigt nära.
    Kul att återse den gamla skylten med ett H för högertrafik.
    Anki. Kan du vara snäll och beställa mycket regn. Hela Sverige behöver. Kram

    SvaraRadera
  2. Huj vad tiden går men sommaren består!

    Hoppas de får regn i Salatrakten!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kulturtanten som är salabo drog söderöver för att undslippa den utbredda röken. Vi hoppas på massor av ihållande regn över brandområdet.

    SvaraRadera
  4. Hoppas, hoppas att det regnar rikligt i Salatrakten. Hu så hemskt att med kort varsel vara tvungen att lämna sitt hem i ovisshet. Kanhända att vattenflygplanen kan få hejd på branden.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Såg ut till att vara fina saker där, men är det över priser så är det ju ingen idé att åka dit. Har du varit i nostalgiladan utmed E4an strax innan Norsholm om jag minns rätt. Tänker att jag ska gå in där, men antingen så ska man bort och har en tid att passa annars så vill man bara hem då man passerar. Ja, någon gång ska jag väl ta mig tid, likaså Magasinet i Linghem bara passeras aldrig stannat......men jag skulle gissa att det är turistpriser där också =) Ha det fint och 6mm har det nu kommit. Kram

    SvaraRadera
  6. Här har vi oxå fått regn nu på natten och förmiddan !!
    Men det behövs mer åt Salahållet till!
    Håller tummarna för det......Kram

    SvaraRadera
  7. Bra utflyktstips som du bjuder på. Finns ju många fina platser längs kanalen.
    Ha det fortsatt gott!
    /SA

    SvaraRadera
  8. Fisken lät inget vidare, hoppas det inte var kattmat = panerad rödspätta;-)
    Men som utflyktsmål låter stället helt ok. Å klart de höjer priserna för turisterna - de vll ju leva också. Ja inte turisterna utan butiksägarna.

    SvaraRadera
  9. Oh yes, jag far runt och njuter bilder och text, årstidsdepp är så gott som normalt, enligt mig som vet! :) kram

    SvaraRadera
  10. Hej! Härlig utflykt du varit på, usch för turistpriser...
    Jag är nöjd över att det blivit aningens mer normala temperaturen, känner hur ortosen glider ner längs armen då den inte längre är lika svullen. Men ingen fara, jag kan reglera den själv så den sitter åt som den ska. Men drygt är det ska du veta, for runt med en sopborste idag, dammsugning är snudd på omöjligt med en arm, men ska nog testas snart innan dammråttorna helt tar över mina mattor. Har du hittat någon svamp än?
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Nej jösses så knäppt att varmhålla panerad fisk. Den ska ju ätas krispig och nystekt för att smaka gott.
    Ser dock ut som ett trivsamt ställe att äta på.

    SvaraRadera
  12. De där månadsluncherna låter jättetrevliga. Synd att så många butiker kör med turistpriser. Det gör väl knappast att det blir större rusning dit då. Kram

    SvaraRadera
  13. Har läst ikapp här hos dig och det är mysiga inlägg och fina bilder som vanligt. Kul med månadslunch och ibland kanske maten inte är vad man väntar sig men med gott sällskapet blir det bra iallafall. Jag känner verkligen med människor och djur som drabbas av branden och hoppas att regnet snart öser ner över brandhärden. Ha en fortsatt skön sommar. Kram

    SvaraRadera
  14. Vi åkte både däruppe och under, i akvedukten vid Ljungsbro, för ett par veckor sedan. Kram

    SvaraRadera
  15. Nog känner man med dom som råkat ut för branden. Så hjälplös man ska känna sig.

    SvaraRadera
  16. Tack för en liten snabbtitt. Håller med dig om att de borde få ordentligt av regn. När vi åkte till Åre (alltså inte genom Västmanland) kände vi brandröken.

    SvaraRadera
  17. En fin tur. Finns mycket att titta på i Östergötland! Ha dé! Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)