måndag 4 augusti 2014

Sommarmorgon...

Innan klockan slagit sex så gick jag ut en stund i trädgården... 
Termometern stod på behagliga 18º och inte ens humlorna var riktigt vakna.
 Den här tittade försiktigt och lite yrvaket fram bakom kransveonikans blomstängel...
God morgon!
 Ser lite undrande ut...
Ville du något?
Ursäkta att jag störde, mumlade jag och gick vidare... 
Kaprifolen gillar det torra, varma vädret och blommar mycket och gärna... och doftar helt ljuvligt - speciellt på kvällen...
Extra fin i ljuset av morgonens första solstrålar...
Drakmynta och anisisop har också blommat väldigt bra... och nu börjar sensommarblommorna också att blomma - de som inte gått under av sol och torka. Renfanan som står på kanten av berget blommar lite försiktigt och gör sig bra i motljus...
Kärleksörten... både den odlade och den vilda har precis börjat blomma och blir ett utmärkt matställe för hungriga insekter...
Näckrosen har också blommat fint... det här är årets fjärde blomma :)
Nu står termometern på drygt 30º och t.o.m Sixten tycker det är onödigt varmt :)

Ha det gott alla!
Ni som gillar värmen... passa på och njut!
Ni andra... stå ut... snart blir det bättre! 

18 kommentarer:

  1. Mysigt inlägg och humlor som är så fina och spännande att fota. Blir så fina bilder.
    Ha en skön start på den nya veckan nu.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder på humlan! Även Sixten är riktigt tjusig :-)

    SvaraRadera
  3. Fina foton på humlan! Jo, det är onödigt varmt. En åskskur för någon timme sedan, nu 30 grader. Stön.

    SvaraRadera
  4. Inte visste jag att humlor har antenner;-) Vilken bild!
    Klockan 6 sover man, så är det bara;-) Ja inte inatt då, för då blev det en tropisk regnskur som vi vaknade av. Sedan somnade vi om:-)

    Å japp, jag njuter:-)

    SvaraRadera
  5. Anki....vilka bilder!! Humlan...klockrent!! Ja, man riktigt ser hur yrvaken och smått irriterad den är, och vem sjutton skulle inte vara det...få besök innan ens tuppen vaknat...?! Sen...kaprifolen, blommar den nu? Vår har blommat över för långe sen. Eller, det är väl olika sorter.
    Idag tycks både regn och åska gjort en liten omväg förbi oss....suck. Däremot känns det lite svalar nu frampå kvällen. när jag tittar på termometern visar den +24,3 och man upplever det som svalt...Måtte det bli behagligare till helgen...
    Ha det gott vännen, och ja...vi får stå ut och se fram emot kommande evenemang!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Han/hon såg allt lite trött ut, på de första bilderna, vad han/hon nu hette. Kram

    SvaraRadera
  7. Vet du att jag blev nog lite skraj när jag tittade på dem, nä jag vill inte ha några mardrömmar.
    Du är fenomenal till att ta de rätta bilderna.
    Oj vad Sixten killen är mysig, jag vill gärna ha en röd katt igen.

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  8. Många fina foton. Humlan är kanonfin! Så nära har jag aldrig mött den. Näckrosen har fin form och färg. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder! Det var en skön stund i morse kan jag tänka. Jag är inte heller så förtjust i denna hetta. Jo om jag är vid vatten och kan bada. Här är det lite skönare luft nu i kväll.
    Inte har jag läst just några bloggar i sommar. Ska försöka få ihop lite bilder från vår resa.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  10. Underbara sommarbilder i den sköna värmen !!
    Perfekt badväder m.a.o.

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  11. Ja, det är makalöst varmt. Såg att jag idag före kl 7 hade 23 grader.. Det gäller att se till att dricka ordentligt med vatten.

    SvaraRadera
  12. Jag gillar verkligen dina insektsbilder! Man tänker inte så mycket på hur spännande alla kryp kan se ut i närbild.Värme och torka fortsätter att fresta på ork och lust, men i natt var det lite svalare, så jag har sovit bättre än på länge. Vi hoppas på mer regn och det snart...
    Kram / Åsa

    SvaraRadera
  13. Men idag är det betydligt svalare. Jag hoppas på att min Elvis ska komma hem idag, han har varit borta sedan i fredags...... suck suck var har han gått? Superfina bilder du fått på både blommor och djur. Ha det fint! Kram kram

    SvaraRadera
  14. Så vackra bilder och riktiga kanonbilder på humlan // Anita :)

    SvaraRadera
  15. Hur kunde du få så fina bilder på humlan? Mutade du den? Efter helgens åska har vi äntligen fått perfekt sommarväder, så just nu bara njuter jag. Jag håller tummarna för att det ska fortsätta så här. Kram

    SvaraRadera
  16. Trillade in på din blogg via 'ELLEN' blev helt betagen av dina sommar morgon bilder :-) Ser den verkligheten i vår egen trädgård men min digitalkamera är från 1980 gissningvis!? Förstår att det är dags o byta ut den men vad väljer man som samtidigt får plats i fickan?

    SvaraRadera
  17. Härliga morgonbilder! Min semester är över så här blir det att gå upp med tuppen, ut med hunden och sen kila till jobbet. Ha en fin helg... denär ju på intåg! :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)