tisdag 12 augusti 2014

Favoriter i repris...

... och en trevlig helg med goda vänner...
För att ta det från början så åkte vi hemifrån i onsdags förra veckan och första favoritreprisen blev Femöre i Oxelösund :)
Mörka moln hindrade inte de glada barnen som lärde sig segla... här är bara några av alla blivande seglare som tränade att starta rätt... kul att titta på :)
Trevligt att strosa runt bland båtarna...
 Upptäckte en spännande dörr... 
... hm... undrar vem som gjort den - och varför...
Kvällen avslutades med en fin solnedgång.
Torsdag f.m. fortsatte vi till nästa favoritrepris - Mariefred... och fick en plats mitt för Gripsholms vackra slott :)

 Tog en promenad...
Kändes inte aktuellt att köpa ved i det soliga och fina vädret :)
 ... och som vanligt så fastnade det många portar och dörrar på minneskortet...

Fredag morgon... dags för obligatorisk morgonpromenad... vattnet låg alldeles spegelblankt.
Gjorde en sväng bort till Slottets Orangeri och örtagård...
Afrikas blå liljor på trappan var enorma... 
... fler fanns i stora krukor vid vattnet.
Massor med blommor... en underbar plats!
Solhattar i massor, ringblommor, dahlior... vackra prunkande rabatter.
Museijärnvägen i Mariefred - ett trevligt inslag med de gamla ångloken, som kör dagliga turer under sommaren för den som vill åka med...
Nästan som ett gammalt vykort... kunde inte låta bli att leka lite :)
Fredagen, då fortsatte vi till slutmålet vid Westerqwarn där vi bestämt träff med vännerna Rigmor och Urban... ja... Zambo också förstås  :)
På plats...
... och på fredagskvällen blev det Sommarbuffé på restaurangen... gott och trevligt... 
... och så en skön kvällspromenad precis när solen försvann...
 Lördagen blev det mycket fotande...
 Fönster... både utifrån och inifrån,,,
 Utblommade tistlar i solsken...
Kraftstationens röda tegelfasad som speglar sig i vattnet...
Mycket prat, många skratt och också en del allvar... en underbar dag som avslutades med korvgrillning :)
Söndag morgon... alla verkade sova utom jag...
... så då blev det en tidig morgonpromenad...
Först lite detaljer i närområdet... ett gammalt rostigt hjul...
... delar av en flygplansmotor...
 ... och en gammal såmaskin...
Sedan en promenad bort till slussen...
... en alldeles underbar morgon :)
Den enda jag mötte på vägen var den här vinbergssnäckan...
Kolla in den lilla fripassageraren!
Innan vi skildes för hemfärd så måste vi förstås ta en titt i museet...
 En trevlig tur...
och
En alldeles underbar helg som gick alldeles för fort!

Nu är vi hemma igen... och medan vi var borta så har de första tomaterna mognat ;)
... av sorten "Black Cherry"
 ... liksom chilin... 
Lite regn hade det kommit - med betoning på lite... ca 5mm och så 5 till under natten till igår...
Bra för en törstig geting :)
Husbilen är utlånad ett par dagar till Calle, Lina och barnbarnen... de har åkt till Göteborg för att förlusta sig på Liseberg... 
Gissar att pojkarna har mycket att berätta när de kommer hem :)

Ha det gott!


26 kommentarer:

  1. Så trevligt att du besökt Westerqvarn....bara några mil till Hallstahammar eller Kolbäck där jag tillbringat min uppväxt. Det finns ju massor att se inom en radie på några mil Strömsholms slott tex eller Åsby (Hhr) ett populärt resmål. Finns en fantastiskt fin "Köttbutik" strax intill.....
    Fina foto som vanligt och dörrar är alltid spännande tycker jag! /M

    SvaraRadera
  2. Som vanligt skriver jag att där skulle man varit med på allt. Vilken sommar ni haft med mkt sevärt.
    Vilka bilder då ! Dörrar och fönster är favoriter, så den 4:de bilden bakifrån är super vacker med flaskan och pelaronen i fönstret. Getingar är ju inte mina favoriter, men sista bilden med den vackra getingen är kanon fin . . . . alla är vackra men om man nu får välja, ja så gjorde jag min bedömning.
    Så trevligt att få träffa och umgås med goda vänner, det är livet . . .
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder du visar från er resa!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt Anki! :)
    Oj ett så njutbart och trevligt inlägg...du kan konsten du...att finna både gammalt och nytt, att dela med dig av. Gillar alla de där dörrarna skarp...jättefina.
    Mycket vackert att njuta av i vårt land och du inspirerar med dina bilder och trevligt berättande därtill. Så kul att träffa bloggvännen Rigmor...förstår att ni hade hur trevligt som helst :)
    Ha det fortsatt gott.
    Kram Lollo♡

    SvaraRadera
  5. Kända platser!

    Vi kom till Westerqwarn på söndagen!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Som vanligt dreglar jag här på din blogg. Gillar din stora variation av allt från blommor till bin och dörrar. Du har verkligen ögonen med dig.
    Westerqwarn - träffade du Elisabet och hennes Lennart där? De har Husbilen Ellen och bloggade också om träffen http://husbilen-ellen.blogspot.se/.

    Ni rentav känner varandra. Snacka om att världen är liten...

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder! Mariefred och Gripsholm verkar vara ett ställe värt att besöka! Vilka vackra dörrar du hittat för att inte tala om solnedgångarna.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. En fröjd att se dina fina foton som vanligt

    SvaraRadera
  9. Du borde göra en bok om bra semester tips i Sverige,
    den skulle säkert sälja bra.
    Underbara bilder =)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Så roligt...nu har jag gjort vår helg en gång till känns det som!! Som jag skrev till dej, nickar och ler igenkännande, småskrattar lite och minns. Sen är jag ju lite som du, gamla dörrar och fönster väcker fantasi och ger nya bilder...och dörren med en massa visdomsord på, hur i hela fridens namn kom "snorgärs" in...?? Ser också att Mariefred kommer till på vår besöksagenda...kanske inte i år, men man vet aldrig...Men sen saknar jag en bild, partytältet...*gapskratt*...?? Det som var en del av anledningen till att söndagen hade en ganska seg start för min del...Hur orkade dom...??
    Och nu är vardagen tillbaka, du skördar i växthuset ser jag. Något alldeles speciellt med egenodlat, nästa år får det blir chili här också. Just nu är jag mest bekymrad inför förvaringen av alla blommor, har lite planer, smider...Tror vi fått mer regn än ni också, står fortfarande vatten här och var i vår lilla skog. Förhoppningsvis vaknar svampen till liv vad det lider.
    TACK än en gång för en helt underbar helg, TACK för alla underbara bilder du bjuder på, och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Det är verkligen härligt att få följa med på dina utflykter med alla fina bilder m.m.
    Den stora dörren var spännande.. Undrar just vad meningen var med den..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  12. Åh vilka bilder och det ser ut som ni alltid har helt underbart väder (jag förstår ju att det inte är så, men det ser så ut). Att det finns så mycket i Mariefred.
    Mina tomater är snart på upphällningen. Men squashen ger sig inte så lätt.

    SvaraRadera
  13. Svarta tomater har jag smakat för första gången i år, och de var jättegoda. Så många fina dörrar du fick på bild plus mycket, mycket annat. Älskar att titta på dina foton. Kram

    SvaraRadera
  14. Hej du mästerfotograf. Jag undrar om inte du får motiven att bli dubbelt så vackra som i verkligheten, jag längtar till vartenda ställe du visar upp. Något jag verkligen längtar efter att besöka är någon småstad med fina kullerstensgator och en gammal atmosfär med små butiker. Precis som på dina bilder. Tänker kanske på t.ex Nora eller Sigtuna, det finns säkert massor med andra. Men nu får jag faktiskt ställa in siktet ett halvår fram i tiden, under hösten blir det inga resor av, knappast i vinter heller men sen så...armar och ben ska bara hålla sig hela så åker jag
    Kramen

    SvaraRadera
  15. Vilken helg! Och vilka bilder - otroligt vackra! Och vacker miljö också. Den där dörren var intressant. Snorgärs.....ja, man kan undra hur tankarna gått där! Dörrarna är fantastiska och fönsterbilden helt underbar!
    Agneta kram
    p.s. tack för gratulationen till bröllopsdagen......

    SvaraRadera
  16. Otroligt fina bilder du skämmer bort oss med - tack!
    Ha det gott och kram!

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder, och dom där dörrarna bara älskar jag, kan tänka mig att ni hade en supertrevlig helg tillsammans med Rigmor och familj,inkl fine Zambo**
    Kram o ha det gott♥

    SvaraRadera
  18. Finns ju hur mycket som helst att säga om dina fina bilder, men jag nöjer mig med att tacka för dörrfrossan. Så kan det se ut på mitt minneskort också och såna bilder blir jag glad av.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  19. Fina bilder du tar!! Dörrarna är sååååå fina! Ha det fortsatt gott! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  20. woooow säger jag.....vilka fantastiska vackra bilder du visar. Jag vet inte vem som är vackrast. Dörrarna gillar jag skarpt...jo solnedgången åxo. En fullblodsfotograf är du.
    Tack för ögonfröjd såhär på fredagsmorgonen. Det gjorde gott det.

    Tjingeling!

    SvaraRadera
  21. Får återigen tacka för en mycket trevlig fotopromenad hos dig! Många vackra och intressanta dörrar och en underbar solnedgångsbild. Gillar också dina macron på snigel och geting väldigt mycket :-)

    SvaraRadera
  22. Oj, vilken trevlig helg. I Mariefred har jag aldrig varit, men ser ut att vara värt ett besök. Sådana där sniglar ser man här också efter regn, vet inte om jag sett så häftiga förut, så gammal jag är.

    SvaraRadera
  23. Wow! Rena julafton med dessa fina bilder. Favoriter i repris bruka bli lyckat. Sedan en rejäl dos dörrar.

    SvaraRadera
  24. Det är våra favoriter också. De platserna har vi besökt ett antal gånger. Mycket vackra motiv på dina foton!!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  25. Fönster, dörrar och solnedgångar. Du bjuder på en massa vackra bilder på mina favoritmotiv. Härlig reseberättelse oxå. Vem behöver reseböcker när man bara behöver titta in hos dig för att få inspiration :) Ha en fortsatt fin sensommar. Kram .)

    SvaraRadera
  26. underbara bilder, tusen tack , alltid roligt att följa. Tyvärr mullrar det här nu så nu fimpsar jag datorn.
    Jag har lite respekt för Tor med hammaren.
    kram Hajan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)