onsdag 25 juni 2014

Förkylt...

... och lite eländigt... och problem med uppkoppling... så var det över midsommar, men jag lovade ju en fortsättning så här kommer lite mer från Vildmarksvägen.

Från Gäddede drog vi vidare norrut och snart såg vi snö på fjälltopparna...
Många skoterleder...
... och blommor som jag inte sett hemma... de här heter hönsbär...
Vid Stora Blåsjön finns en älgfarm, Moutain Moose... där tog vi en paus och och stannade till en stund :)
Herbert... den största av älgarna... vi träffade hans son också, men mamma Hilda och nyfödda kalven ville inte visa sig...
Fortsatte så... mer och mer snö på topparna... och snart var vi vid Stekenjokk...
Hade tänkt stanna här och njuta av det vackra, men karga landskapet... men tyvärr så var det förbjudet att lämna asfalten... inga promenader i omgivningarna - och detta p.g.a. äggtjuvar!
Fick fortsätta över platån utan stopp. Vägen här är avstäng under vintern och öppnades igen för bara ett par veckor sedan. Och för en månad sen så var snödjupet ca 4 meter!
... och här fanns fortfarande ganska mycket snö...
Hade hoppats få se renar på närmre håll... men de höll sig på behörigt avstånd...
Så var vi då på väg söderut igen... här åkte vi på "Handsktummen" :)
... och hamnade på "Sagostigen"... visst ser du väl de två trollen och gubben med hunden?
Så kom vi till Vilhelmina. Hade sett fram emot att strosa runt här, men vädret ville inte som jag. Det idoga regnandet gjorde det helt omöjligt...
... men en gatubild och ett par dörrar blev det :)
Så hittade jag den gamla Diversehandeln...
Här blev det lite nostalgi...
... för visst minns man de gamla klippdockorna :)
Och så... förstås... det mest fotograferade objektet i Vilhelmina (enl. expediten i Diversehandeln) :)

Nästa stopp blev Dorotea... där det blev ett besök vid kyrkan. Ville gärna se den berömda skulpturgruppen "Nattvarden" i naturlig storlek.
Den är gjord av den norske konstnären Björn Martinius och finns i en egen byggnad bredvid kyrkan.
Vädret höll i sig... regn och lite sol... men mest regn - speciellt när jag tänkte gå ut och fota. Därför blev det dåligt med bilder från Dorotea.
... den översta är uppifrån kyrkbacken... de undre från bilen när vi åkte därifrån...
Jo, men visst ja... här blev det en natt på camping igen...
... en liten fin camping med allt man kan behöva...
Snart "i mål" - fortsatte ytterligare några mil bara och så var cirkeln sluten... tillbaka i Östersund...
Trots vädret, som verkligen inte var på vår sida den här gången så blev det en bra tur med så otroligt vackra vyer att njuta av... och jag skulle gärna åka en gång till när solen skiner och Stekenjokk är tillgängligt... ja, jag vet... vi borde ha kollat innan vi åkte... :)

Resan tog ju inte slut här... och vi är inte hemma än...

... fortsättning följer...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Oj oj Anki ! Jag blir så avundsjuk på er, vilken resa, vad bra att ha bobilen med sig.
    Snö i sommartid, ja ja så kan det vara också så klart, men nej där vill jag inte bo.
    Tycker att Vilhelmina ser mysigt ut, synd att regnet tog över . . . .
    Jag undrar om vi någonsin orkar köra så långt upp i landet, men en sådan resa gör man inte varje år.
    Vackra dörrar du 'hittade', det brukar jag också vilja ta bilder på, tänk vad många varianter det finns.

    Ha det fortsatt underbart, kör lugnt.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  2. Så roligt att följa dig på resan. Har aldrig varit så långt norrut! Skylten med "svaga vägrenar" var ju för bra..../M

    SvaraRadera
  3. Vilken resa! Och så mycket snö!

    SvaraRadera
  4. Gud, så vackert! Jag vill också fara runt i Sverige och se mig om.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  5. Då vackert! Flera år sedan vi åkte i dessa trakter och jag längtar när jag ser vyerna. Imponerad över att du hinner med bloggandet på resande fot. Jag brukar ha fullt upp med att planera in stopp och sevärdheter, googla och läsa broschyrer.
    Ska bli roligt att få se mer.
    Anette

    SvaraRadera
  6. Så vackert norröver! Har aldrig varit så långt norr ut. Ser dock lite kallt ut med all snö...
    Ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Hej. Ja det är så himla vackert så man blir nästan religiös. Tack för att du visar oss för jag kan aldrig se mig riktigt mätt på dessa vyer.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  8. Härligt norröver. I vår ungdom reste vi en sommar norrut. Jag tyckte nog att det var ganska så ödsligt emellanåt. Vi firade midsommar i Vilhelmina och myggen höll på att äta upp oss. Kungen var på besök för det var invigning av Blå vägen. Året var 1974 alltså 40 år sen! Hoppsan så fort åren går.
    Men så mycket snö det var efter vägkanten. Tänk att det hade varit 4 meter.

    Ser fram mot fortsättningen....

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  9. Det finns bara två fel med det här inlägget:
    1. Snön
    2. Regnet ;-)

    SvaraRadera
  10. Så där...då har jag blåst av med Interpol...Men så mycket ni hunnit med!! Vackert som tusan är det, men vädret...ja det tog väl bort en del av förväntningarna förstår jag. Men ändå...när man kommer i fjällen, och den här årstiden...då har jag inte alls lika mycket emot snön faktiskt. För då kan jag ju åka ifrån eländet...Alla små pittoreska besöksmål du hittar, är det slumpmässigt eller har du kollat innan? Ja menar, om uppkopplingen inte är den bästa, då är det svårt...Och skylten i Vilhelmina, den var klockREN!! Bilderna är underbara, trots att de ibland går i en något gråare ton än vanligt...
    Vi har också tänkt oss lite norröver, inte alls så långt som ni...och ganska korta etapper emellanåt. Jag som tror att Norrland börjar vid Gävle...Det blir bara en vecka eller så, för sen ska vi packa om och upp till Rättvik, Classic Car Week. Hade i min enfald trott att vi kanske kunde missa det ett år, men inte då. Då blev det torskläpp direkt.
    Nu blir det spännande att se fortsättningen!! Nästan lika spännande som mejlet jag ska få...*blink,blink*...
    Hälsa Lasse och ha det gott vänner!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Tack för trevligt reportage!
    Vi skall försöka hinna med att ta inlandsvägen, 45; an; norr ut, i sommar!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Otroligt vackra bilder trots inte optimalt väder. Det syns inte.
    Tänk vad mycket minnen ni samlar på er. Och då kan bloggen vara ett dokument att gå tillbaka och titta på. Ni upplever verkligen mycket - och vi får följa med.

    SvaraRadera
  13. Har du redan börjat att sakna snön ? Ok jag vet att den ligger kvar, vare sig man vill eller inte. Men det var mycket snö, så här långt fram på sommaren. Kram

    SvaraRadera
  14. Jag är ute på bloggpromenad och tittar runt lite, vilka fina bilder och härligt att läsa om allt fint du varit med om, synd att det har varit så regnigt bara. Ha en bra kväll.
    Kram.

    SvaraRadera
  15. Vi hade bättre tur med vädret när vi åkte där 2012. Vi stod en natt på parkeringen vid Stekenjokk, men annars var det då på samma sätt, att man inte fick å ut i naturen utan endast hålla sig utefter vägen. Ha en fortsatt bra resa. Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Oj så mycket snö det var kvar! Hinner det att smälta bort innan det kommer ny tro? Tråkigt det där med äggtjuvar, fattar inte hur folk tänker! Ha en fortsatt trevlig resa! Kram från ett regnigt och åskigt Skogsliden

    SvaraRadera
  17. Huvva!! Vackert men så kallt. Inte vill man ha snö omkring sej denna årstiden!

    SvaraRadera
  18. Hej Anki....
    Din blogg är så farscinerande Du är mästerlig.
    Det är så mysigt att följa er på er resa.
    Underbara bilder och en fantastisk text.
    Lycka till hemåt.
    Mysig helg förresten.
    Kramizzzz på er båda

    SvaraRadera
  19. Vilken trevlig resa i kylslagna midsommartider. :-) Jag besökte Vilhelmina i höstas. Det var sagolikt vackert.
    Lite beklämd blir jag när jag läser om att äggtjuvar längst vägarna.
    Östersund besökte jag för flera år sedan och tyckte mycket om staden. Stannade på en vildmarkscamping som låg ett par mil utanför Östersund. Vilken toppencamping det var. :-)

    SvaraRadera
  20. Det är så mysigt att följa er resa till välkända platser för mig. När jag var barn åkte min familj ofta på semesterturer i de här trakterna så jag har många kära minnen som vaknar till liv när jag ser ditt inlägg. Jättefina bilder också trots regnet. Ha en fin helg och kramen :)

    SvaraRadera
  21. Vilken fantastiskt trevlig ciceron du är Anki! Jag njuter i fulla mått, till och med av snömängderna...senast jag såg snö mitt i sommaren var i Norge för många år sedan, då vaknade vi till nya vita vidder efter snöfall. Idag har det snöat i norra Dalarna, nog är det konstigt så säg. Hade ni bara kommit en vecka senare hade ni fått traska fritt i naturen!
    Trevlig fortsatt resa, vi hörs och ses
    Kram

    SvaraRadera
  22. Hoppas att du snart hämtar dig från din "midsommarsjuka"!
    Vackra vyer från vårt avlånga land, och trots att du var norröver var du väl bara halvvägs?
    Ha en fin stundande helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  23. Ja tänk vad äggtjuvar och rovfågelstjuvar ställer till det. Sådär har det varit i många år under en viss period att ingen får stanna däruppe. Det är så synd för turismens skull att det blir så. Det finns också fjällrävar i Stekenjokk.
    När ni kom till Stalon och svängde mot Vilhelmina finns det en väg till vänster mot Dikanäs.....44 km. Min gård ligger straxt före Dikanäs efter Vojmsjön så det hade bara varit en grisblink bort att ni kunnat komma förbi oss.....om vi som sagt varit där! Hör av dig nästa gång ni gör en sväng uppöver!

    Jo den där renskylten är absolut fotograferad i massor!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)