måndag 16 juni 2014

På väg igen :)

Ja... så blev det. I torsdags bar det av hemifrån och sent på eftermiddagen stannade vi för övernattning i Gysinge, några mil före Gävle...
Lite hotfulla moln i horisonten... blev till ett rejält åskväder på kvällen...
Gysinges pampiga herrgård... här finns idag PRO:s Folkhögskola...
Gratis övernattning (med el...)  - tel.nr. som det hänvisades till fungerade inte och ingen kom och tog betalt... kändes rätt bra - enda nackdelen - här kunde man inte se på tv eller komma ut på nätet...  :)
Fortsatte så... en bit på E4:an och bredvid... här genom Hudiksvall...
... och Sundsvall, där man bygger ny bro...
Hade läst om den Thailändska paviljongen... och när vi fick se skylten dit så följde vi den...
1897 besökte kung Chulalongkorn (Rama V) av Siam Sverige och då bl.a. Ragunda kommun. 100 år senare börjades byggnationen av paviljongen till hans minne... 
Så småningom kom vi till dagens mål... Döda Fallet...
HÄR kan du läsa mer om Döda fallet

Här stannade vi över natten för överkomliga  summan av 20:- / dygn i P-avgift... ingen service och här fungerade inte heller bredband eller tv... men annars var det en bra plats :)
Nästa morgon... vidare norrut med siktet inställt på Borgvattnet och senare Strömsund, men först ett stopp i Hammarstrand.

Hade såå gärna hälsat på bloggvännen Anita... men fick inte kontakt förrän vi var alldeles för långt borta...
Satt GPS:en på Borgvattnet... och kom ut på riktigt små vägar... bitvis onödigt spännande...
... men så småningom  kom vi fram...
... och naturligtvis måste vi besöka den berömda Prästgården...
 Så efter ytterligare några mil kom vi till Strömsund...
... där vi hittade en plats för natten bakom Hembygdsgården...

 Här såg jag den sötaste lilla Fiat jag någonsin sett :)
Igår startade vi så resan längs Vildmarksvägen... första stoppet blev vid Hällingsåfallet... riktigt mäktigt...


Fortsatte därifrån till Gäddede, där vi tog in på campingen för att fixa lite nödvändigheter, som att tömma och fylla...

Lite olika tycke och smak hur man campar...

Idag fortsätter vi vidare norrut mot Stora Blåsjön och Stekenjokkplatån...
Vet inte hur det mobila bredbandet kommer att funka, men fortsättning följer...

Ha det gott!

39 kommentarer:

  1. Så synd att vi inte träffades. Du hade kunnat fråga efter Fisksjön så hade alla i Hammarstrand vetat var jag bor och vem Skogsnuvan är. Jag har ju jobbat där i säkert 30 år så dom flesta känner mig. Hoppas att det blir någon fler gång ni kommer uppöver för här finns det mycket att se inte bara mygg. Idag stormar det så inte ens fåglarna orkar flyga i motvind. Ha det. Ser med spänning fram mot dina bilder som alltid.

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder! Mysig tur!

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder från en vacker trakt!
    Vi planerar att hinna åka inlandsvägen innan sommaren är slut, var några år sedan!

    KABE Plaza får vi lägga på minnet!

    Fortsatt trevlig resa!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för att man får följa med på turné och camparliv genom Sverige! Här hemma har det regnat lite nu på förmiddagen, men efter regn kommer ju solen! Fortsatt trevlig resa! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka resor ni gör. Och vi får följa med. Det thailändska templet har jag sett, men i övrigt är allt nytt för mig. Ser fram emot mer.

    SvaraRadera
  6. Nu jädrar har Ni dragit iväg ordentligt och då till mina älskade platser, njutit av alla bilder, känner igen det mesta från vägen upp, hade inte tänkt åka upp i år men det blir svårt nu när Du har visat allt vackert däruppe;)
    Hoppas Ni njuter av allt det underbara och känslan av frihet som jag känner när jag är uppe hoppas jag infinner sig även hos Er.
    Fast Du, har Ni kollat upp Stekenjokk? Undrar om det tyvärr är så att Ni inte får lämna bilen och gå ut på någonstans, har ju varit en massa äggplundrare däruppe under många år så jag vet att jag läst att det var förbjudet att stanna och gå ur mellan 1-30 juni även i år, dom grövsta äggplundrarna har åkt fast men dom har stulit flera tusen ägg så det har varit och väl fortfarande lite kris med en del arter.
    Antar att Ni fortsätter vägen neråt mot Vilhelmina, har Ni tid och lust så glöm inte att besöka Fatmomakke Sameby som ligger där i närheten, trappstegsforsen i närheten är även värd ett besök!
    Njut och tänk på inte på som längtar ihjäl sig nu;))
    Kram
    annette

    SvaraRadera
  7. Who vad många trevliga platser o hamna mitt i Thailand fast ni är i Sverige :)
    Den där lilla söta bilen med alla hjärtan på - den vill jag ha. En sådan hade far när jag var liten...:) varje gång jag ser bilder på den så undrar jag - hur fick vi plats allihop, vi var endå 5 stycken :)
    Fortsatt go resa.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Jättemånga fina bilder. Visst är vår bro i Sundsvall fin. Bor själv 2 mil norrut.

    Så synd du inte fick träffa skogsnuvan. Min bloggvän åxo.
    Jättemånga fina bilder från er resa och tack för det.

    Kramizar från mig nu.

    SvaraRadera
  9. Äntligen ett livstecken...nästan så jag kopplade in interpol för att få reda på var ni håller hus...!! Nej, jag förstod väl att det kanske inte alltid fungerar med dagens teknik ute i vildmarkerna. För vilka platser ni besökt!! Vacker, vild natur, lagom med folk...åhhh, blir bara så glad av att se bilderna, förstår känslan av att uppleva det också...!! Och nu förstår jag att det finns underlag för talesättet "alla vägar bär till Rom" ...hur liten vägen än är så leder den nån vart, man kommer till målet vad det lider...Borgvattnet tex.
    Sen ser jag att ni investerat i "folie" till bilen, visst var det smidigt?? Skyddar mot det mesta, insyn, värme och kyla...Perfekt.
    Har just uppvaktat en trött men glad mamma som fyller år. I morgon är det dags för jobb igen, ledig midsommarafton men kliver på ett dubbelpass midsommardagen...Semestern känns ganska avlägsen just nu, men den kommer, den kommer...
    Ha det så gott, kör försiktigt och hälsa Lasse från oss!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Vildhussen känner väl de flesta till. Det är svårt att fatta att något sådant kan hända. Norr över har vi åkt
    mycket, underbart och så mycket fina och goda matställen man varit på. Underbara bilder från Er resa. Märk väl vi åkte tåg till Älvsbyn, sen var det buss till resten, det gick bra det med, underbart glömmer aldrig resan in i Norge. Då bodde vi på Björklden, oj vilka minnen. Tusen tack

    Hajan

    SvaraRadera
  11. Gud så härligt! Vilka turer ni gör och billigt är det också. Älskar att följa med här:-)

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder och ni är/har åkt i mina fäders hemtrakter Borgvattnet bl a. När jag ser dina bilder blir jag ännu mer sugen på att åka norr ut ....men det får vänta till nästa år. Thailändska paviljongen har vi besökt, likaså Döda fallet. Ha en fortsatt bra resa och hoppas ni slipper för mycket mygg och knott :)

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder från er resa norröver i sommarens sken !!

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  14. Där i Gysinge har jag varit en gång, på konferens. Väldigt fint!

    SvaraRadera
  15. Mycket bilder och lång resa, hoppas inte det är alltför många mygg också. Själv älskar jag Norrland på sommaren. Kram

    SvaraRadera
  16. Har inte varit så där mycket norröver i Sverige bar Norge så det var trevligt att få se lite därifrån.
    Ha en fortsatt fin tur och en skön midsommar helg/kramen

    SvaraRadera
  17. Hej och tack för trevlig pratstund på pökprästgården ;-) Hoppas Vildmarksvägen blev vad ni hoppades och att ni hade tur med vädret, men även med regntunga moln över fjällen går det att få mäktiga bilder. Själv är jag åter i grottekvarnen nu...

    SvaraRadera
  18. Haha, du är rolig du, men vilken tripp ni gör! Snacka om att få se och uppleva mycket på så kort tid! Härligt! Jag måste säga att jag gillar din header, den ser så härlig ut...innefattar vad sommaren är för något. Bra gjort.
    Ha det fortsatt gott.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig tripp ni gör. Visst var det en gullig Fiat. Kram Bosse

    SvaraRadera
  20. Ojojoj vilken fantastisk resa ni gör genom vårt vackra land. Magiska bilder har du fått till också. Jag får verkligen tacka för att jag fått följa med på denna resa och fått se så mycket. Det kommer att bli spännande att få följa med på fortsättningen.

    Ha det så gott och stor solkram från
    Eleonora

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig resa ni gör och den lilla fiaten vilken goding. ha de allra bäst. Kram åse

    SvaraRadera
  22. Jag känner igen mig i er resa. Den turen gjorde vi för några år sen. Helt underbar tur!!! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  23. Hej, kan bara konstatera att vi bor i ett fantastiskt land! Vilka ställen du har besökt, underbart! Och bara fotona här i headern är förtjusande! Ja nog verkar det dra i restarmen på dej, o varför sitta hemma och uggla när möjligheten att se sig om finnes!
    Ha en fortsatt fin tripp, krånglar tekniken så får vi vänta tills du landar hemma igen
    Kramen

    SvaraRadera
  24. Synd att vi inte hann ses Det hade varit så roligt men det kanske blir fler gånger ni styr norröver.

    SvaraRadera
  25. Fina och mysiga foton! Var ju i Gysinge i fjor och bodde på herrgården under en vecka. Mycket fin natur runt omkring!
    Önskar dig en riktig mysig midsommar!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  26. Sköna bilder - tänker på att Norge ständigt omtalas som så vackert - minsann samma med Sverige - sagt av en norsk svenska!! ;) Och helt undersköna bilder du har på ankomstsidan! Glad midsommar till dig o kompaniet du rullar runt med! kram

    SvaraRadera
  27. Undrade just varför du inte skrivit på ett tag :-) Fina bilder som vanligt. Härligt att följa med på upptäcktsfärd i norra Sverige. Ha en fin midsommar och mys på!

    SvaraRadera
  28. Ännu en fantastisk resa i vårt vackra land som ni bjuder oss på. Känner igen många av platserna eftersom vi rest lite kors och tvärs under semesterturer. Underbart att ni åker mot Norrland. Det är så mycket vackert att se där och inte minst de ljusa nätterna som jag saknar härnere.Ha en riktigt fin midsommar. Kram :)

    SvaraRadera
  29. Hejhej ♥
    Ligger lite lågt med bloggandet....men kikar in för en...
    Glad Midsommarhälsning♥♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  30. Jag blir så resesugen när jag läser om era trevliga turer. Spännande med resan mot norr och så vackra bilder.

    Ha en lyckosam resa och en skön midsommar/Eva

    SvaraRadera
  31. Jisses vilken resa och hur många fantastiska bilder du visar, oj vad ni ser mycket av vackra Sverige.
    Den där Fiat 500 är verkligen häftig, den vill jag gärna ha, *fniss* Min kusin har en Fiat 600, nostalgi för honom, eftersom han hade en liknande på början av 60-talet, (men inte med hjärtan på)

    Ska ni åka ända upp till Koklaforsen ?
    Jag är inte resesugen precis nu (hemkommen från 6 dar tur fr Gotland) men snart så börjar väl nomadblodet ge sig till känna, *fniss*
    Tack för bildkavalkaden, många namn känner jag igen, men ej varit där.
    Trevlig glad midsommar/ Eva

    SvaraRadera
  32. Ville bara säga GLAD MIDSOMMAR

    SvaraRadera
  33. Underbara foton och ser ut att vara en härlig tur ni är ute på!
    Precis dessa miljöer jag så gärna skulle vilja luffa runt bland med min lilla husvagn, men min kropp tyvärr inte orkar med - så visst blir jag lite avis...
    Men skoj då att kunna få uppleva dem via dina foton och trevliga bildtexter :-)
    .
    Visst är det bra med GPS-navigering - man kommer ibland in på vägmiljöer man aldrig hade valt annars ;-)

    Håller på att uppdatera med foton min webbsida också :-)

    SvaraRadera
  34. Ännu fler intressanta resmål och vackra bilder. Det är så himla trevligt att följa med på din odyssé :-)
    Hoppas att ni hade en fin midsommar!

    SvaraRadera
  35. Hej Anki!

    Tack för titten hos mig och jag blev glad att du uppmärksammade mig på att det var ett lärkträd. Absolut inget att ta illa upp för tvärtom :) Ha en fortsatt fin söndag och vecka./Eva

    SvaraRadera
  36. Vad jag älskar att få följa med er på era utflykter.. Den här resan var extra fin för mig för nu har du varit ganska så nära vår Jämtlandsstuga.. Thailändska paviljongen har vi besökt men blev ganska besvikna. Det var ju så dyrt allting.. En riktig turistfälla.. 2 veckor till så är jag däruppe..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  37. Härliga vyer som du visar. Norrut är det ljust och vackert. Bra att kunna åka in på en camping och tanka ur och i. Så gör vi också ibland. Snart hoppas jag att vi kan styra iväg med vår husbil.

    Ha det fortsatt skönt på turen.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  38. Hejsan Anki !

    Mycket trevligt att få se lite från norr. har en bekant som bor i Strömsund.
    som bott i Södertälje i många år men uppvuxen i Norsborg.

    Det blir inga resor för mig åt något håll. Men det behövs ju inte
    när mina bloggvänner far runt och visar upp allt det vackra.

    Tack ! Och ha en skön semester.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  39. Så roligt att få följa med på er resa och så får man se en massa platser som man bara inte visste fanns eller som man gärna vill till. Döda fallet såg ju lite dött ut......och den thailändska paviljongen har jag hört talas om men jag trodde nästan inte att det fanns på riktigt, men det gör den. Helt fantastiskt! Vilket vackert land vi lever i!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)