tisdag 10 juni 2014

Sista delen...

 ... av resan börjar där jag slutade förra inlägget - alltså vid ställplatsen Lady o Lufsen...
Så här ser det ut där man svänger in... och kommer fram...
Det finns fyra platser precis där man svänger in vid ladugården och fyra till vid andra gaveln... där stod vi... Nära och bra till både toalett och Saloon  :)
Fina promenadvägar åt bägge håll - ut mot "stora" vägen...
Den gamla kvarnen / sågen vid dammen, som enligt Janne är handgrävd... vilket jobb!

Om man vill kan man gå den 3½ km långa slingan som är utmärkt med röda snitslar... håll höger hela tiden bara, för ibland kan de vara svåra att upptäcka...
Såå vackert i naturen nu... älvorna har kastat sina kläder... björnmossans nya sporkapslar sträcker på sig...
I skogen blommar ekorrbären och vid vägkanten prästkragarna...
... och här kommer Lufsen...  :)
Tack Anne och Janne... tack för att ni fixat det så fint! Hit kommer vi gärna tillbaka :)

Hemresan då... vi fortsatte väg 27 till Värnamo...för att sedan leta reda på gamla E4:an... Jönköpingsvägen och kom så småningom till dagens slutmål... Brahehus...
Perfekt läge för övernattning... och en härlig utsikt ...
Kvällssolen färgade ruinen i rosa toner... en fin solnedgång...
Nej... det är ingen jägare med sitt gevär... det är en fotograf  med sitt stativ :)
Så nästa dag... vår sista på den här resan... skippade E4:an och tog gamla vägen... stannade för lite frukost vid Rök.
Här finns en handelsbod som inte liknar någon annan.. här finns livsmedel, fika och varm korv...
...  men framför allt en hel massa kul grejer till trädgården eller inomhus med förstås, men speciellt till trädgården :)
Letar ni lite udda grejer så stanna till här :)

Hemma igen... och oj så mycket som slagit ut...
... bl. a. jättevallmo i olika nyanser, dagliljor, aklejor,,,
Och i hagen vid Granmyra fanns ett alldeles nytt föl... 
... ett brunt stoföl... så underbart söt!
Nu har vi hunnit träffat barn och barnbarn... 
... tankat barnbarnsenergi :)  - och vi har hunnit fixa lite nödvändigt i trädgården.
Yngste sonen har åter ställt upp och jag fick överta hans laptop... han har investerat i ny dator (tur för oss att han byter ofta :)) Tack, tack!

 Nu är planerna i full gång för nästa resa, antagligen norrut - Vildmarksvägen lockar, men först en del "måsten" -  som ett möte om framtida fiber... och årsmöte i vägföreningen. Saker jag förträngt... men sen - sen åker vi igen :) 

Ha det gott!

30 kommentarer:

  1. Lady & Lufsen, ja men det ser ut att passa oss förträffligt också! Sånt gillar vi...och resten av resan också, dina bilder är berättande nog, och sen texten därtill...tack för allt du delar med dej av Anki!! Du inspirerar verkligen.
    Sen är det ju "tråkigt" när det dyker upp en massa måsten så där, när man har andra planer...Fiber, det var det tal om här också, men nu vet jag inte vad som hänt, alldeles tyst...knut på tråden kanske. Tror det skulle bli väldigt dyrt här, men det kanske beror på hur många som ansluter sig. Du kanske kan berätta mer när du varit på mötet.
    Så fina bilder från trädgården sen!! Här frodas det också, men lite smolk i bägaren är att jag fått en massa damm i kameran, så jag måste antingen lämna in den eller också försöka göra rent den själv. Inte bara ros med systemkamera...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Härliga sommarbilder!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du är helt oslagbar på att ta fina bilder. Dina bilder på vatten blir så vackra.
    Den handelsboden skulle jag också vilja besöka.
    Skönt att vara hemma igen, vilken tur att ni har en son som ställer upp hemma.

    SvaraRadera
  4. Är med --- bara så du vet! Njutigt! kram

    SvaraRadera
  5. Vad duktiga ni är på att genomföra trevliga resor! Du visar så många fina platser och så många härliga motiv, den lilla fölungen är ju helt underbar!
    Fortsatt trevlig sommar med sköna resmål / Kramar Åsa

    SvaraRadera
  6. Ett besök på Rök måste jag nog få till i sommar!
    Ser makalöst trevligt ut!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Fina ställen ni besöker,alltid lika roligt och läsa edra reportage !!

    Ha det så underbart/Kram

    SvaraRadera
  8. Vilka resmål! Ni upplever mycket :)

    SvaraRadera
  9. Jag gillar de små fölen allra bäst, de är så goa att kela med. Kram

    SvaraRadera
  10. Japp en husbil betyder frihet. Det förstår jag när jag tittar på var ni har varit. Som vanligt en härlig runtvandring, där jag speciellt fastnade för de stora vallmon som är såååå vackra.

    SvaraRadera
  11. Jag trodde också det var en jägare. Där var vi för två veckor sedan. Brahe hus. Lika fina bilder som vanligt. Du är en pärla Anki. Kram Bosse

    SvaraRadera
  12. Åhh vilka vackra föl . . . . . fantastiska vackra bilder på allt. Vid sjön och vattenblänk, naturen så . . . . . .!
    Jo visst ser det ut som en jägare, tänk vilka bilder den fotografen tog, kanske till nästa års almanacka.
    Jag har skrivit upp namnet Rök och lagt på listan över 'måste ses'. Där såg jag en tjock groda som jag måste ha till min trädgård, grodgalen tant är jag.

    Det har varit över en vecka med fantastiskt väder med temperatur som stigit varje dag, idag blev det +32gr.
    Bara det inte blir hemska åskskyfall av detta, men det ska bli svalare. Det är snus torrt i jorden, som vanligt har vi här blivit utan när skurar gått i cirklar - lokalt. Det kunde regna på natten och soligt på dagen.
    Ha det fint Anki, kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Har älvorna redan kastat sina kläder? Oj, är sommaren över då? Nej, det är nog bara jag som inte är uppe så tidigt. Dina bilder beskriver verkligen hur vackert vårt land egentligen är, helt fantastiskt! Och ni gör så fina turer.
    Den där handelsboden i Rök, den skriver jag upp, den verkar helt fantastisk. Trodde först ni varit hos Tage Andersen för han brukar kunna ha såna där fantastiska byggnader. Tänk vad det finns mycket som man inte har en susning om. Och så mycket man får veta genom bloggarna.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder!
    Så bra med söner som byter teknikprylar ofta. Jag använder hela tiden datorer som de "övergivet"!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Många vackra platser finns de i vårt land, kul att få se. Många fina bilder.
    Synd vi inte kunde ses denna gång ni passerade mina vidder, ibland blir de så. Kanske far ni förbi fler gånger.
    Fortsatt trevlig rullsommar :)
    Kramiz

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset på Lady och Lufsen. Visst är det underbart att vara ute med husbilen i vårt vackra land särskilt när vi har ett toppenväder. Vi gör också kortare turer under sommaren. Vildmarksvägen är vacker, vi väntar till nästa år med att åka mot norr. Ha de gott.

    SvaraRadera
  17. Jag blir riktigt avundsjuk på era små resor.. Dina bilder och beskrivningar är så fina och intressanta.. Tänk vilket härligt land vi ändå har..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. Det är så trevligt att så att säga få följa med runt i Sverige och se saker och platser man aldrig sett förut! Brahe hus i solnedgång var slående vackert. Själv har jag bara fotat det under dagtid. Det lilla stofölet var gudomligt söt. Ser fram emot fler resor med er :-)

    SvaraRadera
  19. Vilka bilder! Vilka otroligt vackra bilder. Blir helt betagen. Förstår ni haft en fin tur.
    Tittar in igen. Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  20. Härlig resa och som vanligt jättefina bilder! Elisabeth

    SvaraRadera
  21. Hej, du är nog den bästa Sverigeambassadören jag känner! Jag som är van att alltid välja dom minsta vägarna, alltid leta nya ställen, jag blir alldeles till mig i trasorna av alla er mysiga äventyr. Brahehus var hundra år sedan jag besökte, men där har jag i allafall varit, de flesta av dina smultronställen är helt nya för mig. Tack för att jag får följa mig, tänker sätta mig som en igel även under kommande resor
    Kramen

    SvaraRadera
  22. Vilka bilder. Så fint. Gillade vinjetten med paret i vattnet och naturligtvis från brahehus. Det är ett väldigt speciellt ställe tycker jag.

    SvaraRadera
  23. Vill bara önska dig en trevlig helg!
    Jättefina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Ännu en spännande reseskildring och bilderna är gudomliga. Tack för att vi får följa med på ett hörn till alla vackra platser i vårt sommarfagra land. Mycket hade hänt på hemmaplan bland blommor och djur. Så söta hästar. Det där med barnbarnstankning känner jag igen ;) Kram

    SvaraRadera
  25. Jättefina bilder som vanligt och kul att läsa vad ni hittar på!

    SvaraRadera
  26. men kära Anki. Du är ju så nära mig nu så det är bara 1,5 mil till mig. Jag bor i Fisksjön och heter Anita Brehlin Fisksjön 113 Hoppas att du kan komma nu när du är så nära och att du inte har åkt iväg mot Strömsund redan. Min telefon är 070-2195872. Hör av dig Skulle så gärna vilja träffa dig.

    SvaraRadera
  27. dET VAR ROLIGT ATT SE, JAG TYCKTE DET DOFTADE CIGARETTER, nEJ MEN JAG VILL JU HÄLSA
    jAG HAR G'STER HÄR SOM BLOGGADE SJÄLV FÖRR,

    SvaraRadera
  28. Fin reseskildring med (som vanligt) härliga bilder! Brahehus är en favorit. Och vilken häftig handelsbod - för att inte tala om grodorna! Dit måste jag nog styra kosan.

    SvaraRadera
  29. Hej Anki....Vilka härliga inlägg på er resa hit och dit och vilka bilder sen. Helt fantastiska.
    Det är en fröjd att komma in till dig.
    Jädrar så duktig du är på allt.
    Kramizzzz Ha det gott.Hälsa maken.

    SvaraRadera
  30. Och nu har jag läst och kollat alla delar av resan söderut där jag ju var förra sommaren, också så mycket vackert och fint att njuta av. Ystad blev jag också förtjust i, Brösarps backar tillbringade jag många timmar på, var så ljuvligt att bara knalla omkring och Ale Stenar är ju så fantastiskt att få uppleva, minns promenade uppför backen!
    Vilket år Ni har i år, avverkat snart hela vårt vackra land!
    Kram
    annette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)