söndag 8 juni 2014

Jamen... hur hamnade vi här?

Ja, det vete farao...?
Det är ju inte så ofta vi tar in på camping, men ibland är man av nöden tvungen... är toan i behov av tömning och vattnet i det närmaste slut... ja, då blir det så och alltså så hamnade vi här... vi som inte ens gillar dragspelsmusik så där speciellt :)
Trots allt så blev det en trevlig kväll och musiken var inte alltför illa :)
Liten enkel camping med allt som behövs... och fin natur med mycket som blommade 
Den som tror att Skåne är platt... den tror helt fel!
På väg mot Kåseberga stannade vi till i Skillinge... en liten fiskeby, en riktig idyll.
 Svängde av stora vägen och kom till stranden...
... säkert alldeles fullt med folk en varm och solig dag - just den här dagen var det ganska glest med besökare. Bara ett gäng tappra brännbollsspelare  :)
Så var vi då framme i Kåseberga - ett av de få i förväg inplanerade målen... 
En bit att gå, men väl värt besväret. En fantastisk utsikt och det blåsiga vädret hade lockat upp många skärmflygare i luften. Kul att se dem i aktion  :)
Ale stenar, det är något magiskt över platsen...
Hade nog varit ännu mer magiskt en tidig morgon eller en kväll... 
Så var det inte långt kvar till slutmålet innan vi skulle vända norrut igen - Ystad... 
Måste säga att staden överträffade alla förväntningar... en fantastisk stad... idyll och en forntida storstad på samma gång. En stad för den historieintresserade... så nog kändes det som om jag kommit helt rätt :)
Vi hittade en fin ställplats vid Gästhamnen... bra läge och gångavstånd till centrum... det är helt enkelt perfekt :)
Blev såå förtjust i Ystad... hit åker jag gärna igen!
Huset i hörnet av Sladdergatan, Hans Raffns Gård, med anor från 1500- talet...
... nere t.v. Gussingska huset som på 1500- talet använt som kyrkans tiondekammare - under 1700- talet påbyggt med två våningar... den gamla Latinskolan i mitten, från 1400- talets slut och Ystads första läroverk. T.h. Sankta Maria kyrka, vars äldsta delar är från 1200- talet...
Mer historia... här finns också ett kloster, ett Gråbrödrakloster...
Här kan den som vill läsa mer...
 En stunds paus bland blommorna i parken vid dammen inte långt från klostret...
 ... och så några dörrar :)
Tillbaka i hamnen...
Efter några timmars rundvandring och många, många bilder så lämnade vi Ystad för den här gången... vi lär komma tillbaka :)
Vände nu norrut och efter drygt fyra mil stannade vi vid Christinehofs Ekopark, en trevlig plats... väl värt ett besök.
Vägen dit är vacker och slottet som stod färdigt 1740 är också fint...

Ekoparken är stor och här finns mycket att titta på... gjorde en snabbrunda medan Lasse fixade brunch.
Spännande småvägar, spännande "trädhus" grillplats... fint :) 
Fortsatte under dagen i sakta mak på mest mindre och någon enstaka lite större väg...
Längs väg 27 - mellan Alvesta och Värnamo skulle det finnas en ställplats jag läst om hos bloggvänner... och dit kom vi framåt kvällen - en riktigt bra och billig plats, Lady o Lufsen - rekommenderas varmt!
Här finns 8 platser, alla med el för bara 75 kr. Ägarna Anne och Janne är själva husbilsåkare och har i sin tur inspirerats av Hasse och Maggan med ställplatsen Hans & Greta utanför Hjo...
Här är fint och välordnat... och en vacker natur att ströva i... Återkommer om det.
Fortsättning följer...
Ha det gott!


26 kommentarer:

  1. Nej, Skåne är verkligen inte platt. Själv bor jag uppe på Söderåsen och har världens utsikt. Håller med om att Ystad är en underbar stad och de andra platserna med ni besökte, men..........ni missade ju Nordvästra Skåne. Dit måste ni åka någon gång. Kram

    SvaraRadera
  2. Ystad är jättefint! Så ni bodde på Ängdala...Jag har aldrig varit inne där, där står 5-10 husvagnar jämt, fler just vid den här tilldragelsen och sen på Marknaderna. Tycker fortfarande det är synd att vi missade er :( men ni verkar ha haft det hur bra som helst! Funderar på det mulna vädret? När var det???

    SvaraRadera
  3. Det där hade varit något för mej, dragspelsstämman!! Det trodde du kanske inte om mej, men jag har dansat gammeldans förr, och gått på spelmansstämmor, med fiol och dragspel...underbart!! Visst vart du väl lite omvänd i allafall...??
    Ale stenar, Skillinge, Ystad...tror inte jag besökt någondera. De två första vet jag med bestämdhet, Ystad kan jag ha passerat för mååånga år sen möjligen. Ser på dina bilder att staden är verkligen värd ett besök, många gamla fina hus, väl bevarade. Som jag sagt tidigare, så mycket vackert vårt land har att erbjuda!!
    Å nu är vi hemma igen, men för varje gång jag lämnar Gotland, speciellt Fårö, får jag en underlig lite vemodig känsla. Jag har nog levt ett liv tidigare där...långt från all ära och redighet. Här hemma tog vardagen vid direkt, tvättmaskinen går så den nästan glöder. Allt är fullt med sand, tunn fin puderlik sand. Och nej, det är varken jag eller Urban som badat och dragit in allt i husbilen, det är någon med fyra ben som också älskar Gotland...
    Ha det gott vännen, och jag håller fortfarande tummarna för Sixten...
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Åh, Skillinge hamnkrog, där har vi ätit många gånger och skeppshandeln är helt underbar!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Trevlig bildberättelse!

    Fin ställplats ni hittade!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Skåne har mycket att erbjuda, nästa gång får du ta västsidan med Kullen och Båstad. Min hemstad Malmö är också värt ett besök. Nej, Skåne är inte så platt som man tror, här finns långa och många backar speciellt om man är cyklist. Kommer du söderöver, så slå en pling, fikat är alltid framdukat här!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  7. vilket underbart inlägg, denna gång från Dig. Du skriver så fängslande lilla gumman. Så himla fin Ystad verkar. med sina Korsvirkehus, stiliga tycke jag i alla fall_
    Så vackert vi havet med. Tack skall Du ha kram Hajan

    SvaraRadera
  8. Sånt som händer ;-) att man hamnar där man inte tänkt... Många gånger blir man glatt överraskad! Håller med dig att Ale stenar har en speciell känsla över sig. :-)

    SvaraRadera
  9. Verkligen en intressant blogg du har och roligt att se då jag aldrig varit till Skåne . Ha det så bra // Anita :)

    SvaraRadera
  10. Skåne o Ystad är fint,Ale stenar med!! Vi var där nere 2012

    Ha det fortsatt gott/Kram

    SvaraRadera
  11. Du milde vilken runda ni gjort, jag känner igen allt från Skåne och Österlen. Ystad älskar jag verkligen,
    vi varit många ggr där, men vi får aldrig nog. Det är även roligt att få se bilder från platser man varit på, då blir man sugen på att sticka ner dit igen.
    Om ni var i Värnamo trakterna då var ni ju ganska nära till vårat. Ja ni är alltid välkomna även om ni skulle komma mitt i natten, sommartid sover jag inte så mycket älskar att se skymning och gryning.
    Att smyga runt i trädgården i lyktors sken är mysigt. Jag kan alltid ta en 'tupplur' på dagen om så behövs.
    Ha det riktigt gott/ Eva

    SvaraRadera
  12. Hoppsan! Inlägget försvann!
    Det finns så mycket att se och uppleva i Skåne. Ja i hela vårt avlånga land. Alida bodde i Ystad från sommaren 2012 till våren 2013 så då var vi där en hel del.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  13. amazing places based on photos, though I really didnt understood the text.

    SvaraRadera
  14. Valdemar och jag var i Skåne, och i bland annat Lund, för ett par år sedan. Gissa om jag vill dit igen. Kan inte glömma dom helt underbara stränderna, helt utan slut.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  15. Ytterligare en suverän sightseeing tur. Börjar bli riktigt bortskämd faktiskt. Du plockar verkligen ut de rätta pärlorna, å tack att du skippade dragspelarn;-)

    SvaraRadera
  16. Min nyfunne guide; en kan inte ha det bättre! Dörr öppna dig och se ut genom fönstret! :) de där rotknotarna de föll jag pladask för!

    SvaraRadera
  17. Åh, det är så fint nere i Skåne, och det finns så mycket att uppleva och njuta av. Tack för alla fina bilder du bjuder på.
    Visst är det tur det finns barn som kan hjälpa när tekniken strular..*L***..
    Kramar♥

    SvaraRadera
  18. Det finns många fina slott i Sverige också och inte minst i Skåne. Jag jobbade på ett av dem 1967, Krageholms Slott, 10 km norr om Ystad. Kram

    SvaraRadera
  19. Hej, och tack för Skåne-reklamen! Jag har skämskudde på o erkänner att Skåne är en vit fläck på min karta...nu fick jag i allafall se en liten bit av det vackraste som erbjuds, och det var inte illa! Tror jag får börja leta på en karl med husbil "LOL"...
    Ha en fin sommarvecka/Kram

    SvaraRadera
  20. Ale stenar ser ut som det gjorde när jag var där för 8 år sedan. Då var också skärmseglarna uppe. Det är verkligen vackert nere i södra Skåne. Dina bilder gör landskapet rättvisa :-)

    SvaraRadera
  21. Du har sett minst lika mycket av Skåne som jag, som bott där en stor del av mitt liv. Men en del har jag sett förstås, fast du har en förmåga att visa att nästan allt är vackert.

    SvaraRadera
  22. Du gjorde verkligen min hemplats rättvisa. Vilka fina vinklar och dörrar du letade upp. Såg att ni tog den långa vägen till stenarna. Det gjorde vi också första gången. Precis som du skrev. Vi måste dit en kväll när solen går ner. Då måste det vara magiskt. att vara där. Skillinge är en pärla vi besöker ofta. Trädgårdarna utanför klostret blir finare i juli. Jag tror att du övertalat Rigmor med detta fina inlägg. :) Skåne är definitivt inte platt som en pannkaka. Kram Bosse

    SvaraRadera
  23. Ale stenar jo visst är det något magiskt över det. Hörde att man hittat en liten uggla i bärnsten där bland stenarna. Den skulle jag velat se. Undrar om den är på något museum. Ser ut så fint överallt och jag har varit i skåne men aldrig längst ner i Ystad eller Skanör. Det blir väl det också någon gång eftersom jag har mina bröder och min son i Helsingborg så jag åker ju ner då och då.

    SvaraRadera
  24. Vilken härlig resa! Ystad är ett av våra favoritställen också. Trevliga konstutställningar på sommaren och härliga bakgårdar med kaféer och så alla gamla hus. Brukar också fota dörrar. Det är nåt särskilt med dom och särskilt på Österlen mot Ystad.
    Intressant att det finns en ställplats mellan Alvesta och Värnamo. Hade jag inte en aning om och ändå bor jag där. Nu brukar jag ju inte behöva ställplats här hemma men i alla fall... :-)
    Tack för fina bilder
    Anette

    SvaraRadera
  25. Vilken härlig resa ni gjort, kul att se min lilla stad genom någon annans kameralins,tror nog jag kan placera in alla dörrarna rätt på stadskartan och de finns även i min fotomapp. Ale Stenar, Kåseberga, Skillinge ja hela österlen kan jag bara tycka om. Kram Åse

    SvaraRadera
  26. Det är så fint där nere - har m ånga fina semesterminnen från de senaste årens turer med sambon :) allt i sakta mak, njutandes av varje stund!
    Det låter som om ni hade det mer än bra :) Gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)