torsdag 5 juli 2012

Vadstena ... och så hemåt igen...

Morgonpromenaden genom en lite yrvaken sommarstad blev lugn och skön... såg inte många människor, trots att det är en vanlig onsdag, en arbetsdag mitt i veckan  :)
Molnen är fortfarande grå och tidigare på morgonen kom lite regn.
Klockan har ännu inte slagit 7... 
och bron över vallgraven är fortfarande i uppfällt läge.

Jag går runt slottet för ta mig bort till centrum och vid ett magasin borta vid stationen sitter den här  duvungen och tittar på mig...
... lite "ruggig" av dunet som fortfarande sitter kvar i nacken...
Precis efter att jag knäppte bilden så flög hon(?) iväg på vingliga vingar
och mer eller mindre "kraschade" in i ett buskage :)
 Grindar är kul... 
... liksom att titta in i trädgårdarna.

Folktomt, men så fint och rofyllt...

och vid planket växer en fantastisk klängros... 
 Visst ser det mysigt ut?

 Ännu en tyst och tom gata, men om några timmar kommer det att myllra av folk här  :)
(och då är jag glad att jag inte är kvar)
... närmast ett Galleri och vid markiserna en liten restaurang...
Tittar in på en gård...
... en kullerstenbelagd bakgård - en riktig oas... 
... vid väggen står den här...

och när jag tittar lite åt sidan ser jag de här underbara små konstverken  :)

Fortsätter titta in i trädgårdarna...


Strosar sakta längs de små gatorna... tittar...

... en härlig ros breder ut sig...

Här har jag ju redan varit, men då kom jag från andra hållet...
... känner igen rosen :)
smala gränder...



Fint med pelargoner utanför...
 skvallerspegel vid fönstret
... och brevinkast under fönstret -
så praktisk med morgontidningen rätt in på köksbordet  :)
 Två andra fönster...

De här rara små statyerna stod nere i närheten av strandpromenaden...

Vattnet är spegelblankt och himlen är blå...

Det första tecknet på att staden börjar vakna...
... en tjej som åkte runt och tömde papperskorgarna...

 Tillbaka till husbilen köpte jag ett par frallor av den trevliga killen som kom med brödvagnen och så var det dags för fika innan vi skulle åka hemåt. 
Tog adjö av våra trevliga grannar från Taberg, som åkte vidare mot Borensberg - tänk så mycket trevliga människor man träffar när man är ute med husbilen :)
Kvar var i alla fall en flock med gråsparvar, som gärna ville vara med och dela vårt bröd...
förväntansfulla...
... så söt :)
 Så är vi då på hemväg...
och här ska vi svänga...
Var tvungen att dra ner rutan för att känna doften från rapsfältet...
mmm... luktar honung
Nytt vägval... bra med spegel när sikten är skymd...
... och där nere i spegelns högra hörn ser vi oss själva :)

Det här är en "lagom" väg...
lite lagom krokig, lagom stor och ganska glest trafikerad
Blå fält med lin... så vackert :)
 I Berg är det broöppning...
 Hinner med en bild ner mot slussarna...

Från Berg är det rena rama transportsträckan och snart ser vi skylten...

... här svänger vi igen...


Väl hemma så får jag se den här vackra svampen i kanten av rabatten till lillstugan. Den behöver ett par dagar till på sig innan den hamnar i stekpannan :)
Stolt fjällskivling...
den är god den :)

Nu blir vi hemma några dagar... måste tvätta en del och så måste trädgården få lite skötsel... ogräs, ogräs, ogräs... hur kan det växa så fort?

Ha det bra!

9 kommentarer:

  1. Hej Anki!
    Många fina bilder från era turer! Jaså, du är en sån smygkikare du! *hi hi*

    Jag var tvungen att titta en gång till på dina ankungar, de är ju såå söta! Men vad är det för sorts ankor förresten? De ankungar jag sett ute är ju brungula, med betoning på brunt.
    Ha det gott! Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Du kan konsten att fånga "Motiven" som är något extra!

    Borta bra men Vånga bäst!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så fick vi vara med på en sådan där titta in här och där resa igen. Du fångar verkligen intresset med dina fina bilder och kittlande text. Det är precis som om vi vore med. Riktigt kul. Dessutom fångar du detaljrikedomen på ett sätt som man bara kan beundra. Tänk vilka fina trakter vi har i det här landet. Men nu fick vi se Vadstena på ett nytt sätt. Så där tidigt på morgonen då sussar vi gott. Ha det skönt hemma ett par dagar, så får vi se var ni tar vägen nästa gång. Är riktigt nyfiken. Sköt om er och ha det så bra. Kram 3 M

    SvaraRadera
  4. Du borde ge ut en fotobok. Det känns nästan som man är med på dina resor när man tittar på bilderna. Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Kan bara instämma med föregående skribenter.....du är fantastiskt duktig på foton och text. Ha det gått.

    SvaraRadera
  6. Som vanligt vackra bilder. Inte minst på djur. Duvungen såg också litet yrvaken ut.

    SvaraRadera
  7. Glömde. Finns det så stora fjällskivlingar redan?

    SvaraRadera
  8. Ja vi måste säga,du är verkligen ett proffs med kameran,känns som
    man verkligen är med på dina resor o så fina bilder !!!
    En blogg man verkligen gillar så mycket !!

    Ha det gott o lev väl i sommarens verklighet !!!!!

    SvaraRadera
  9. Tack för turen i Vadstena genom dina bilder, fint du fångat på bild men va du är uppe tidigt å promenerar.
    Ha en skön helg i trädgården/kramizar

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)