måndag 30 juli 2012

Regn önskas!

Ja, jag vet... det är som att svära i kyrkan... men faktum är att här är det kruttorrt!
Gick ett varv för att kolla kantarellerna jag lämnade härom veckan...
men det visade sig att det inte varit någon tillväxt alls... utan så här såg det ut!
Torrt...
... väldigt torrt!
Till min glädje hittade jag i alla fall den här tegelkremlan, men det var också det enda i svampväg.

 I kärret, som man utan problem gick torrskodd över, där fanns det i alla fall gott om blommande förgätmigej  :)


I rabatten blommar dagliljorna...

... och så glad jag blir, när jag får se mina klematis, som klättrar uppför berget. Den här satt jag för flera år sedan och den har aldrig blommat förut... trodde faktiskt att den inte fanns kvar...
... men som sagt den blommar :)

Så en titt i martornet igen... denna omtyckta insektsrestaurang  :)
Vill inte vara med på bild...
OK då... om du envisas så...
Festligt, fullsatt...
... ett bord för två  :)
Den som vill äta ensam får helt enkelt välja ett annat hak...
... som humlan som föredrog oregano istället :)
Näe... den blev inte målad i år heller...
... men vadå... har ju ändå inte tid...
Husbilen packas igen för en ny tur... en ny kort tur... Vart?
Ja, ingen aning än - det får vi se när vi kommer till första vägvalet - höger eller vänster?

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Du din lilla morgonpigga pärla som åter visat en buffé av underbara bilder. Du gick på mattema i slutet av bilderna så jag tar för mig och äter med mina ögon av allt det vackra du serverar, hur en geting eller ett bi kan fascinera så enormt när de sitter på en blomma. Det är väl därför de är lugna och fina och tar sig sin frukost de också och är inte ett dugg intresserade att komma och gruffa med oss. Har man en man som är superallergisk mot getingar, då gäller det vara på alerten och vara beredd med medikamentet av olika slag. Men på bild njuter jag av dem på dina blommor. Den där som du kallar Martorn har jag aldrig sett förut, vad hör den till för art? Förresten om bord och stol blir inte målad nu, så gör väl ingen annan det heller, så då får det väl stå tills du har tid, så enkelt det är ibland. Tack för frukosten! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig kavalkad av bilder, så gott att ge sig iväg på tur och inte ha nått mål , spännande att se vart det bär !

    SvaraRadera
  3. Ja, det låter onekligen konstigt att det kan vara torrt. Men är det väldigt bergigt, så rinner ju vattnet rakt igenom.
    Ha en god tur, vart det nu bär. Det kommer du säkert att visa.

    SvaraRadera
  4. Otroligt vackra bilder!
    Du skulle kunna bli rik!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder (precis som alltid!) Ska bli spännande att se om det blev höger eller vänster. Ovasett, så ska ni hade så bra!

    SvaraRadera
  6. Men hallå??!! Trodde nästan jag kommit fel...ny header, så snygg!! Men torrt, menar du att det är torrt i skogen redan?? Nu måste jag ju nästan ge mej ut i morgon och kolla mina små svampställen...eftersom jag inte är någon svampkännare så blir det ju bara kantareller i korgen, så håll tummarna!!
    Vilka fina bilder sen, å inte visste jag att du hade restaurangverksamhet på din tomt...verkar välbesökt dessutom!!
    Strunt i målningen, det är ju inne med lite schabby chick looken nu...ni gör alldeles rätt i att sätta er i husbilen igen. Vi är hemma och landar lite nu, måste till arbetsförmedlingen på onsdag, men sen får vi se igen...
    Ha det så gott, och trevlig resa!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Som vanligt härliga bilder. När vi åkt här i Värmland, kan vi verkligen inte se någon torka. Marken är ofta väldigt blöt. Vi har funderat på hur traktorerna ska kunna ta sig ut på gärdena.
    Ha en skön resa! Vi fortsätter några dagar till.

    SvaraRadera
  8. Där jag bor har vi fått precis lagom sol och lagom regn...kan inte vara bättre. Så härligt att bara ge sig iväg och inte ha nåt färdigbestämt innan. Ser fram emot resereportage.

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder igen.Konstigt att det slår så olika hos oss,idag är det som vanligt regn,regn och åter regn,tyckte mej höra åskan också.Det är så blött i våra skogar,så snart gäller väl vadarstövlar:).Ha det så mysigt på resan.

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder, Anki!
    Det sista var ju faktiskt riktigt kul, det hade jag aldrig målat! Ha en trevlig resa - igen!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. När vi kom till Sverige idag fullständigt vräkte regnet ner... Väldigt fina bilder!

    SvaraRadera
  12. Detta inslag blev nästan ett matinlägg. Först alla dina svampar och jag beundrar dig för att du kan alla namn på växter, svampar, blommor, ogräs och djur. Matinlägg, ja dina svampar som du letar efter, alla små getingar som söker sitt gott i gott, gott i alla blommor. Egentligen är de jätte tjusiga på bild. Testa att ge dem lite honung på en glasskiva, de kommer att gilla dig. Det sägs att de inte sticker husets folk, fast det tror jag inte på. Jo, om du ger dem honung, lämnar dom dig ifred.

    SvaraRadera
  13. Men du...vilken snygg header du fixat!! Reagerade direkt..
    Härliga bilder på sommar hos dig..men synd på svamparna. Här flödar vatten från himlen och vi har haft åska nästan varje dag i en vecka. Önskar jag kunde sända lite vatten till dig..för min frys är full av gulingar redan..*ler*
    Kram kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Ja här är det då inte torrt men inga svampar finns det ännu inte ens bären har mognat. Till och med jordgubbarna är vita som snö fortfarande. Det behövs sol och sol är det inte så gott om den här sommaren, däremot mygg broms och knott.
    Roligt att se dina fina bilder. Jag har lagt in dig som länk på min blogg. Det var väl ok?

    SvaraRadera
  15. hÄRLIG TILLVARO.- inte planera..bara köra på..lät gött
    dina bilder är fina som vanligt.-
    förgätmigej..den vackra blomman!!
    Konstigt att det är torrt på vissa ställen, det regnar ju så..
    Kram och god resa...Karina

    SvaraRadera
  16. Åh så många helt underbart vackra bilder du bjuder på!
    Här hos oss är ingenting torrt, mördarsniglarna har ett paradis, man kan inte planera dagarna mer än en timme i taget pga sol-regn-sol-regn, och åkrar vissnar/gulnar av drunkning.
    "Aldrig det riktigt bra" ;)
    Du har så fint här på din blogg, tack för din fina kommentar hos mig, som gladde mig mycket.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  17. Ohhh så mysigt det verkar och vilka ljuvliga bilder.
    Det måste vara kanon att bara dra på det viset.
    Hoppas ni har det riktigt bra.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)