onsdag 11 juli 2012

Reklam :)

Lite tips om ni har vägarna förbi...

Östergötland är i mångas ögon länet man bara passerar... 
E4:an rätt igenom bara... lite synd faktiskt, för det finns mycket att se...

Björke vävstuga  En liten bit från länsväg 215, mellan Finspång och Skärblacka, där hittar man detta lilla väveri. Här kan man köpa dukar, gardiner, kuddar och en massa annat fint! Vacker miljö, en underbar trädgård och kaffestuga...

Hejtorps Gårdsmejeri ligger också utmed 215, vid Doverstorp - en vit handtextad skylt finns vid "stora" vägen. Ett litet mejeri med goda getostar och en del annat lokalproducerat, som t.ex. honung, kallpressad rapsolja och marmelader.


Orga kvarn  Längs samma väg (215), strax innan man kommer till Skärblacka från Finspångshållet, där finns kvarnen med butik. Här kan man köpa bl.a. stenmalet mjöl, hembakat knäckebröd och skorpor, honung, ägg och en massa annat.
Kvarnen har funnits här sedan mitten av 1700-talet. (Här fanns ännu tidigare Sveriges första stånghammare och här tillverkades delar till kanonerna på regalskeppet Vasa.)

Hävla Hammarsmedja, norr om Finspång, var i drift mellan åren 1682 - 1924. Allt finns kvar, precis som den dagen då driften upphörde...

Östergötlands slott  Bildspel

Ekenäs slott  är ett riktigt sagoslott - ett av Sveriges bäst bevarade renässansslott. Det ligger mellan Linköping (2 mil) och Norrköping (3 mil). Här finns ett Slottscafé och även en Slottsbod.

Löfstad slott ligger också mellan Norrköping och Linköping, bara ett par minuters väg från E4:an...

Norrköping är en trevlig stad - lagom stort centrum, fina parker, med bl.a. Kaktusplanteringen och så finns det fantastiska Industrilandskapet (klicka på de olika områdesnamnen i bilden så finns mer information).
Om man kommer med husbil så finns lite information här... Enligt mig en lite trist ställplatsplats, men bättre än ingen ställplats alls :)  Borde gå att ordna något trevligare i en stad med centrumnära hamnområde och strömmande vatten genom hela staden...

 Och  så finns ju spårvagnarna förstås :)

Visualiseringscenter i Norrköping  har spännande utställningar och upplevelser. I Domteatern, som är norra Europas modernaste och tekniskt sätt mest avancerade, kan man se spännande filmer.

Norrköpings kakelugnsmakeri  i Kolmården är verkligen värt ett besök... här finns massor med vackra kakelugnar från i stort sätt hela landet... nedplockade och återuppsatta... och till salu...

Marmorbruket i Kolmården här har det brutits marmor sedan 1600-talet. vacker natur och museum.


Allt om Östergötland Välkommen till Östergötland!

Naturreservat i Östergötland Många, många vackra naturreservat finns det :)


Till sist ett tips om en tidning, som kan vara lite kul om man, som jag och Lasse, helst undviker motorvägarna...
Riksettan

Det här är som sagt bara en liten, liten del av vad som är besöksvärt... och bara sånt som jag själv gärna stannar till och tittar på :)
Kanske hittar ni också något som ni inte visste om eller har sett tidigare...

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Hallå såg att länken jag la in hos mig inte fungerade,försökte att göra om.Prova gärna igen =).
    Jag kör till N-ping imorgon!Retur på lördag,klarar inte att vara hemifrån för länge.Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra info om " Östergyllen"!

    Vi planerar en nostalgiresa i slutet av nästa vecka!

    Vi åker då riksettan från Mörkö!

    Vi åker genom skogen till Skanssundet och färjar där till Mörkö!

    Sedan till nästa färja över Bråviken, sedan är vi snart framme!

    Sonen bodde vid Lundby många år då åkte vi ofta kustvägen!
    Det var faktiskt närmare än att ta E 4!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst har Östergötland mycket att erbjuda, kul med lite tips här i bloggen , blir kanske en husbilstur uppåt senare i sommar så jag spar dina tips !

    SvaraRadera
  4. Så många härliga tips,får se om vi nyttjar en del under vår semesterresa
    söderut nästa vecka,det skall bli underbart !!!

    Ha det gott o njut av livet.......

    SvaraRadera
  5. Vilket fint reklamislag du gjort!
    Jag tycker du fått med mycket, hittar just inte något att tillägga...
    / maria

    SvaraRadera
  6. Tänk, så mycket trevliga ställen det finns att besöka i vårt land. Man skulle vilja se allt...hur man nu ska kunna hinna med det. Ha det gott.

    SvaraRadera
  7. Jag kan bara hålla med övriga....så många bra tips.
    Vi gjorde en nostalgi resa för några år sedan till Norrköping, nu kanske det är dags för övriga Östergötland att få besök. Problemet är väl bara att tiden inte alltid räcker till.:(
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  8. Håller med,jag tyckte det här med slotten lät spännande,något att tänk på .Gäller att få "barnvakt" till våra "bäbisar' bara.Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Men du...du borde ju extraknäcka på turistbyrån när du inte är ute med husbilen!! Å jag tar tacksamt emot alla tips, mycket av det du tipsar om har jag besökt men är väl värt ett besök till. Sen tror jag i och för sej att Närke ännu mer är ett sketet litet landskap man bara far igenom, och illa talar vi också, enligt en del...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. ujuj på ren närkingska..du kan då göra reklam....men jag fattar..det är fint!!!! Runt dessa ställen i Östergötland...underbar natur..och dialekten är söt!! Håller med Fru Rigmor ja..Närke är la snyggt det med..men här talar di så iiiiiiiiiiiilla.....så man mår illa....och trääääääliga ä di, och tröga och som få...så bra med dina tips...om det vackra Ni har..kram Karina

    SvaraRadera
  11. Jag borde nästan spara allt det här någonstans, så jag kan ta fram vi tillfälle, då jag har vägarna genom länet. Jag hoppas att landstinget betalar dig för all värdefull reklam. Det tycker även Kim.

    SvaraRadera
  12. Östergötland, landskapet vi alltid passerar när vi far till släkten i Gnällbältet:) Sörmland!!
    Du de finns mycket att se och besöka runt om i vårt avlånga land men oftas missar man de man har alldeles intill sig själv:) För många herrans år sedan gjorde jag en husvagnstripp genom Sverige en sommar o de var väldigt kul - skulle kanske kunna tänka mig det igen. Då får man se o uppleva så mycket. Men om jag förstått de rätt så har min gubbe ingen längre semester i år:(

    Jag har just kommit hem från en veckas semester i Blekinge jag o jyckarna på egna upptåg:)

    Kramiz

    SvaraRadera
  13. Oh i all iver glömde jag:
    Tack för alla fina tips och bilder från din del av Sverige:)

    Kramiz en gång till

    SvaraRadera
  14. Du är verkligen en ambassadör för ditt landskap! Du har rätt i att många nog inte åker dit om man inte har någon anknytning. Jag har varit i Norrköping och Linköping, men mer har det nog inte varit. I Söderköping ligger en tygaffär som verkar lockande. Plus alla de förslag du kommit med.

    SvaraRadera
  15. Du är verkligen en ambassadör för ditt landskap! Du har rätt i att många nog inte åker dit om man inte har någon anknytning. Jag har varit i Norrköping och Linköping, men mer har det nog inte varit. I Söderköping ligger en tygaffär som verkar lockande. Plus alla de förslag du kommit med.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)