söndag 8 juli 2012

Svamp!

Ni som känner mig lite, ni vet ju vilken svampnörd jag är :)
... och nu börjar det hända lite på den fronten... men...
jag törs knappt nämna det... men... jag vill ha mer regn!
Kollade in "mina" närmaste ställen och hittade...
... några "lagom" stora...
... och mycket smått, som får växa till sig :)

Alldeles intill stigen stod en annan bra matsvamp...
... en tegelsopp
(ser lite konstig ut på hatten... det är regndroppar :))
Kommer ni ihåg... fjällskivlingen i rabatten?

Nu har den vuxit till sig... ringen är en delikatess,
 som man äter rå... smakar lite nötaktigt...

Nu hoppas jag att det dyker upp lite andra delikatesser också...
... ni lär få se i så fall :)

Ha det gott!




12 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man hittar skogens guld därute..*ler* Först då..tycker man det är helt ok att det har varit mycket regn..haha! Himla vacker bakgrund och header likaså..
    Kram och ha en fin sommar..
    Ninni

    SvaraRadera
  2. Ah,kantareller,göttigötta:).Vi kollade också häromdagen,men de vi hittade,var så pyttesmå än.
    Tack för namnet på blomman och tipset angående min nya insekt.Jag har fått huvudbry,för jag såg en i går kväll,som var så himla snabb,så det gick inte att fota,men jag ska försöka hitta den på nätet,för jag har inte glömt hur den såg ut,den var nästan vacker:).Ha en go Söndag du med!

    SvaraRadera
  3. Svampplockning är en av våra favoriter också. Verkligen fina bilder på svampen de platsar i en svampbok. Visst är kantarellerna små ännu, men det är ju bara sommarsvampen som tittat upp. Hos oss behövs inte så mycket regn, det vi har fått tillräckligt. Ha det gott i skogen :)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att hitta så mycket svamp!
    Jag tycker att vi har ett idealiskt ställe för svamp, men det verkar inte som svampen har hittat det.
    Har du fått den beställda tröjan än? Var den bra i så fall?

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att hitta så mycket svamp!
    Jag tycker att vi har ett idealiskt ställe för svamp, men det verkar inte som svampen har hittat det.
    Har du fått den beställda tröjan än? Var den bra i så fall?

    SvaraRadera
  6. Så härligt med svamptider. Vi har precis parkerat vid Stekenjokk och här är det vår. Har tänkt en hel del på dig och alla vackra blommor som finns här. Har sett mängder med orkidéer under gårdagen och idag. Får konsultera dig om vad några heter. Kramar från oss!

    SvaraRadera
  7. Svamp av alla sorter är gott!

    Däremot har jag väldigt svårt att hitta några!
    Har försökt men det går inget vidare!
    Tur att man kan köpa på torget!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh vad jag blir sugen på att plocka svamp nu. Fjällskivling har jag nog aldrig ätit men hört att det är en delikatess. Ja gå i skogen och hitta ställen som lyser gula är som att vinna högsta vinsten. Kul!

    SvaraRadera
  9. Oj...nu måste jag också titta till mina små som är på tillväxt, kantarellerna alltså. Hoppas bara ingen hittat dom nu under helgen bara...Sen var det ett trevligt inlägg, det förra...mycket matnyttigt för en med husbil...Gränna har vi varit på väg till många gånger och nån gång ska vi väl komma dit också...Lagom avstånd för oss är det ju också.
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Det är länge snenjag smakade kantareller. Blev enormt sugen nu när jag såg dina bilder.

    SvaraRadera
  11. Ja men oj finns inget godare än smörstekta kantareller... tror jag. Jag har den stora turen och glädjen att ha världens godaste vän, som plockar hur mycket svamp som helst och jag får den packad klar och infryst i små fina paket. Hon är guld värd för mig.

    SvaraRadera
  12. Fina bilder, att ge sig ut och plocka svamp är både rogivande och roligt ! Men jag håller mig till kantareller mmmm så goda

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.