tisdag 10 juli 2012

Nässlorna blommar...

... ja, Harry Martinsons roman alltså...
Tänker alltid på den när jag går förbi de här manshöga nässlorna vid gödselstacken...  boken som delvis skildrar hans egen barndom och som handlar om den föräldralösa pojken Martin... minns att den gjorde starkt intryck på mig...
Men nu är det ju inte bara nässlorna som blommar - det finns ju annat ogräs också :)
kardborrar t.ex...
om man tittar lite närmare på dem så är de riktigt fina...
Mer ogräs...
kvickrot...
Och så finns det ju "odlat ogräs" också...
som det här högvuxna gräset som jag fick en gång
 och som gärna brer ut sig...
eller praktlysingen, som verkligen tar för sig
 på andras bekostnad...
och kungsljuset, som bara finns där...
Rosorna blommar också!
Ghislain de Féligonde - doftar så fint...

New Dawn... mmm ljuvlig doft!

Och så den lilla miniatyrrosen utan namn... favoritrosen...
Den har stått där vid dammen i många år...
gömmer sig bland oregano och kirskål...
jag glömmer bort att den finns
ända tills den plötsligt blommar.
Samma sak varje år :)

Har missat att lukta på den... undrar om den också luktar gott?

Vid garaget blommar de färgglada liljorna... 
och jag har bara sett en enda liljebagge!
Kan meddela att det inte blir några fiskar i dammen i år heller!
Orsak:
Objuden besökare!

De här är däremot väldigt välkomna besökare :)
här får du nappen brorsan...

Spännande på TV, tycker Casper... inte alls tycker Ludvig, som är trött, trött, trött :)


Nu packas det och förbereds inför vår första lite längre resa med husbilen... till Brandval i Norge... till bloggvännen Synnöve...
 Hon är född och uppvuxen i Norrköping och vi har haft kontakt i flera år via min gamla hemsida, numer genom bloggandet och så är vi vänner på Facebook (där jag nästan aldrig är :)), men vi har aldrig träffats tidigare... ska bli så kul!
Hemresan är däremot inte ett dugg planerad - men vi kan inte göra några stora utsvävningar - har bara en vecka på oss :)


Idag blir den en tur in till sta´n... måste komplettera i kylskåp och skafferi. Har inte den minsta lust, men ibland måste man ändå...
Ha det gott!


9 kommentarer:

  1. Fina bilder på vackra rosor!

    Ha en god tur!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder! Önskar jag hade så fina rosor och blommor i min trädgård, men det kommer för jag fixar lite i taget. Kör lugnt och njut av veckan!

    SvaraRadera
  3. Vilken blomsterprakt du har. Lite längre kommet än här. Plockade nsyss en bukett rödklöver och prästkragar. Ha en trevlig tur till Norge! Om några dagar är vi där också, men då i de norra delarna. Ha dé gott!

    SvaraRadera
  4. Men käre värld...va har du i dammen...?? Hualigen...Resten av bilderna var kanon, och att kardborrens blommor var så vackra, ja det visste jag då rakt inte!! Barnbarnen...de visste jag däremot är ena riktigt guldklimpar...
    Sen får jag väl stå ute vid vägkanten och vinka med en vit näsduk när ni passerar på vägen till nya äventyr, så kul för dej att träffa någon som man egentligen redan känner!!
    Ha nu en riktigt bra resa, och hoppas att det inte regnar på er!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Om ormar tycker vi inte! Men väldigt mycket om blommor och man vill bara ha dina fina blommor, speciellt de där orange-gula-rosa-röda. Svåra att definiera färgen på. Så kan man ju inte annat än smälta för de små liven heller. Vad spännande att träffa en bloggkompis, det gjorde vi nu i Kårehamn. Ha så jättekul på resan och hälsa Lasse! Kram 3 M

    SvaraRadera
  6. Va spännande att åka till Norge, och en bloggkompis.
    Jag såg ett Kungsljus idag vid vägkanten, och det grävde vi upp, och det finns nu i min pyttelilla rabatt utanför stugan.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Som vanligt helt fantastiska bilder. Vi önskar dig en trevlig resa till Norge.
    Mvh Matts & Birgitta i Holland

    SvaraRadera
  8. Fina bilder på alla blommor. Snokbilden hade jag önskat att jag hade tagit.
    Roligt att en bloggvän, blivit en "riktig" vän. Ha det bra i Norgen!

    SvaraRadera
  9. Vilka fina blomsterbilder, ni verkar ha en underbar trädgård med allt som blommar.
    Trevlig resa till grannlandet Norge.
    Yvonné

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)